Okej! Tack för svar. Det får nog bli fusk den här gången i allafall, så gör jag ett nytt försök till nästa bak. Jag får läsa lite i den där bloggen innan.
Ja, läs den där bloggen! Riktigt bra. Jag startade surdeg efter hans modell, och har haft den igång i ett par år nu.. Häftigt att det funkar!
Om det blir en massa vätska på så är den antagligen lite för lös.. Jag upplever att surdegen håller sig bättre om man blandar den lite tjockare, men det beror också på vilket mjöl man har... Änglamarks rågmjöl får man ta rätt mycket av. Saltå kvarns är lite grövre, och sväller mer. Här i krokarna finns Wästgötarna, vars rågmjöl är riiiiktigt grovmalet, och suger mycket vätska. Men man lär sig med tiden, och kommer alltid att blanda lite för löst ena gången och lite för tjockt nån annan gång.. Läste att den ska vara ungefär som tjock våffelsmet i konsistensen, och det tyckte jag var ett bra tips!
Nu i sommar har jag inte haft mycket baklust alls, så det är nog bäst jag kollar till min surdeg, så den inte döden dör...