Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pris?  (läst 3060 gånger)

Rain

• Ensam bland människor
    • Gästrikland
Pris?
« skrivet: 18 aug-12 kl 20:25 »
Vad bör man ta för pris på sina kaniner?
Jag har noterat att "vanligt folk" verkar tycka att 250kr för en Gotlandskanin är för mycket. Vad tycker ni?
om du inte kan kämpa eller fly - FLYT!

Paradisgården

• Västergötland
SV: Pris?
« Svar #1 skrivet: 18 aug-12 kl 20:39 »
Pff... definitivt inte om den har genbanksintyg! Tycker jag i alla fall. Jag tar 200 för mina stora blandraser. Har sett att många tar lite mindre för hanar och lite mer för honor.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Chast

• Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 18 aug-12 kl 21:14 »
Tycker man att 250kr är för mycket att betala för en kanin så ska man inte ha någon heller. Tycker jag. Vill man inte/kan punga ut den lilla summan hur ska man då ha råd att ta hand om den lilla krabaten? Vi i kaninvärlden måste ju också visa omvärlden att för oss har kaninerna ett värde, de är inga saker man kastar bort hur som helst. 250 kr minst!

Tycker Emma-Chast

Rain

• Ensam bland människor
    • Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 18 aug-12 kl 21:16 »
Tycker man att 250kr är för mycket att betala för en kanin så ska man inte ha någon heller. Tycker jag. Vill man inte/kan punga ut den lilla summan hur ska man då ha råd att ta hand om den lilla krabaten? Vi i kaninvärlden måste ju också visa omvärlden att för oss har kaninerna ett värde, de är inga saker man kastar bort hur som helst. 250 kr minst!

Tycker Emma-Chast

Så tänker jag också, men samtidigt har jag inte fått sälja till mer än en person...

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 18 aug-12 kl 21:20 »
250kr för en genbankskanin är vettigt,djuren funkar i avel flera år,bortsorterade ungar som inte ska gå till avel däremot kan man sälja billigt..
Honor är mer värt än hanar i mina ögon..
Fjäderfän och kaniner

Rain

• Ensam bland människor
    • Gästrikland
« Svar #5 skrivet: 18 aug-12 kl 21:23 »
250kr för en genbankskanin är vettigt,djuren funkar i avel flera år,bortsorterade ungar som inte ska gå till avel däremot kan man sälja billigt..
Honor är mer värt än hanar i mina ögon..

Hur billigt, tycker du?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 18 aug-12 kl 21:26 »
Slakteri betalar 15kr kilot,får du en 50lapp för en bortsorterad så är det mer betalt än en 3kgs så tänker jag..man kan inte ha plats att göda alla själv heller..
Fjäderfän och kaniner

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 18 aug-12 kl 22:01 »
Jag räknar med att en kanin man äter upp själv är värd ca 100 kronor, dvs den ersätter annan mat för så mycket. Där är alltså undre gränsen för att det alls skall vara lönt att sälja den, om man inte har för många för att äta upp allihop.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 18 aug-12 kl 22:13 »
Jag räknar med att en kanin man äter upp själv är värd ca 100 kronor, dvs den ersätter annan mat för så mycket. Där är alltså undre gränsen för att det alls skall vara lönt att sälja den, om man inte har för många för att äta upp allihop.

Så tänker jag med
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Eurydike

• Småland
« Svar #9 skrivet: 19 aug-12 kl 09:44 »
Jag som precis är på jakt efter kanin att köpa, tycker 250-500kr är lagom att betala för en avelskanin. Men då vill jag ha en renrasig Gotlandskanin med genbanksintyg, som verkar både trevlig och lovande för fortsatt avel. Och som jag inte behöver köra mer än 15-17mil enkel resa för att hämta.
Hade kaninen kostat mindre hade jag nog nästan undrat vad det är för fel på den.  :o

Handlar det däremot om en "överskottskanin" för slakt hade jag inte velat betala mer än 150-175kr.

Gösta

« Svar #10 skrivet: 19 aug-12 kl 14:25 »
Produktionsdjur 16-18 veckor kostar 360:- + moms = 400:-/st
Gösta

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #11 skrivet: 19 aug-12 kl 16:34 »
Djuraffärer tar mer än 250kr för sina kaniner. Sedan vet jag att folk skänker bort kaniner på Blocket, men är man inte beredd att betala 250kr för en gotlandskanin så är kanske inte intresset varken för lantraser eller kaniner så stort?
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 21 aug-12 kl 21:04 »
Jag säljer aldrig en kanin för mindre än 250 kr. Det är det pris jag sätter på blandraskaniner. Renrasiga med stamtavla kostar mer. Jag har inte gotlandskanin längre så priset med genbanksintyg har jag ingen kunskap om även om jag tycker att 250 kr låter för lite.

Har man inte råd att betala 250 kr för ett djur ska man inget ha, är min åsikt. Jag skulle kunna göra undantag om någon ville ha djur för slakt. Och jag kände mig säker på att personen hade tillräcklig kunskap för att slakta eller hade någon kunnig som gjorde det. Det har dock hittills inte varit aktuellt.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #13 skrivet: 26 aug-12 kl 12:32 »
Mina mellerudskaniner, öronmärkta och med genbanksintyg, kostar 350:- per unge och 450:- per vuxen/avelsklar.

Rexar som är öronmärkta och har stamtavla kostar 500:-

:)
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Dela detta:

* Inloggade just nu

213 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser