Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ska jag renovera mitt timmerhus  (läst 4327 gånger)

siknäskusken

• Norrbotten
Hur ska jag renovera mitt timmerhus
« skrivet: 18 aug-12 kl 22:25 »
Jag och min underbara fru har köpt ett fint hus som i efter hand inte visade sig vara lika fint som vi först trodde . Huset är ett timmerhus som är utbyggt och renoverat sedan det byggdes , sista renoveringen gjordes på 60 eller 70-talet . Jag har rivit upp golvet i köket eftersom det har varit läckage i vattenledningarna till diskbänkskranen , det är källare under köket och där var det trossbotten men mellan källarväggen och ytterväggen var det inte det så där var spånet lagt direkt på marken . Spånet var fullt med mögel och svamp under diskbänken , det har även gått upp lite mögel i timmret på ett ställe . Jag behöver en del tips och råd hur jag ska göra med golv och vägg när det gäller konstruktion och isolering.

Broberg

• Gäst
SV: Hur ska jag renovera mitt timmerhus
« Svar #1 skrivet: 18 aug-12 kl 22:35 »
Massa bilder underlättar i sådana här frågor.. Är det möjligt att bygga ett bjälklag med trossbotten där?

siknäskusken

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 19 aug-12 kl 22:05 »
Jag ska lägga in bilder så snart jag får lite hjälp, och det är möjligt att ha trossbotten eftersom vi har skottat ut en del av marken för att få luftspalt mellen trossbotten och marken. Det återstår att spräcka några stenar. Jag är mest fundersam hur man bäst ska isolera väggen som inte så jämn och slät, som timmerväggar brukar vara.

Köldräkan

• Övriga världen
    • Zeitgeist Helsingborg
« Svar #3 skrivet: 19 aug-12 kl 22:09 »
Till väggen borde väl lin fungera? alternativt fogskum, även om det inte är det mest miljövänliga.

skogaliten

• -
« Svar #4 skrivet: 19 aug-12 kl 23:35 »
Fogskum -> kondens -> fukt som stannar kvar -> röta

Det blir inget bra att försöka täta/isolera ett timmerhus med fogskum. Fogskum hör hemma t.ex. bland lecasten eller tegel, där kan man ha massor med intressanta saker att täta, men stenen vare sig möglar eller ruttnar.

Timmerhus rör sig, och behöver hållas torra. Då är isoleringsmaterial som kan följa med i rörelserna, och som kan torka om de blivit fuktiga lämpliga att välja.
Ett exempel är linull (finns som drevmaterial, och som skivor, mattor, rullar etc). Några andra exempel är olika varianter av cellulosa, eller under grunder där man grävt ur och luftar lecakulor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

175 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser