Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tack min modiga lilla Dvärg kochintupp!  (läst 1414 gånger)

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
Tack min modiga lilla Dvärg kochintupp!
« skrivet: 19 aug-12 kl 18:09 »
Sitter inne och äter middag när tuppen drar igång ett jäkla liv ute på gården, jag rusar självklart ute för lätet är; "fara & färde big time!!!
Ser rovfågeln i ögonvrån ta sig genom skogsdungen i flykten, slår mot grenar, girar men har ingen höna eller kyckling med sig, försvinner...

På marken är det tomt, inga höns, dödstyst. Bara tuppen som nu står bredvid mig, oskadd. Inte en höna är synlig, inga kycklingar.

Tack tuppen för att du är så duktig och sköter ditt jobb  :-*

Nu har det gått en stund, alla höns utom två har kommit fram. De trycker fortfarande.

Ordningen och lugnet är återställt igen

Tuppen går omkring och bröstar sig, spatserar. Fattas bara en liten polismössa. Han borde få medalj  ;D

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Lycka

• Ångermanland
SV: Tack min modiga lilla Dvärg kochintupp!
« Svar #1 skrivet: 19 aug-12 kl 18:10 »
Modig och snygg också.
« Senast ändrad: 19 aug-12 kl 19:15 av Lycka »
Hedemorahöns

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #2 skrivet: 19 aug-12 kl 18:34 »
Hur lät han, mer exakt?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #3 skrivet: 19 aug-12 kl 19:02 »
Hur lät han, mer exakt?

Ja du... jag ska försöka *harkel*harkel*
-kaaaaa kaaaaaaaaaaaaaa kaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!

Skämt och sido. Jag har ju haft tuppen några år nu och han är rätt tystlåten av sig. Men när nåt är riktigt riktigt farligt, dödsångest. Han skriker i panik. Högt och gällt. Kacklar som en tok  :-\
Då vet jag att nåt är väldigt fel.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #4 skrivet: 19 aug-12 kl 19:45 »
Ja du... jag ska försöka *harkel*harkel*
-kaaaaa kaaaaaaaaaaaaaa kaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!

Skämt och sido. Jag har ju haft tuppen några år nu och han är rätt tystlåten av sig. Men när nåt är riktigt riktigt farligt, dödsångest. Han skriker i panik. Högt och gällt. Kacklar som en tok  :-\
Då vet jag att nåt är väldigt fel.

Haha, jag vet att det är svårt att härma dem, speciellt i skrift.  :)

Varför jag undrar är för att jag har märkt att höns, speciellt tuppen, verkar ha ett "varning för rovfågel"-läte som är mer åt "BURRRRRRR!"-hållet, och ett "generell fara"-läte som är mer kacklande. Gissar att det var det senare som lät då?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Zadie

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 19 aug-12 kl 20:33 »

Vilken duktig liten tupp! :)

Jag blir så avundsjuk jag.. vi har två tuppar och de är jätteduktiga på att varna för faror. Tyvärr inte lika duktiga på att bedöma vad som faktiskt är farligt så "larmet" går väldigt ofta för minsta svala. :P

På ämnet olika ljud har jag noterat att mina tuppar har ett annat läte för "fara på marken" än "fara från ovan". Det första lågt och dovt och alla sluter upp, det andra högt och gällt och alla skingrar och gömmer sig.

//Z
Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #6 skrivet: 19 aug-12 kl 20:37 »
Våra kör också nåt liknande "rovfågel-läte", ett skorrigt nästan gurglande "urrrrrr". Det används även för kråkfåglar och andra större okända plötsligt uppdykande siluetter på himlen, t.ex. tranor. ;) Vid vissa nervösa stunder har det även använts för duva.  ;D Stortuppen har erfaenhet av en hökattack, då en höna blev slagen. Dagarna efter det gick alla med bruten nacke såg det ut som, kollade bara rätt upp i skyn :P
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #7 skrivet: 19 aug-12 kl 21:56 »
Mina kör också krrrrrkrrrrrkrrrrrrr om de ser nåt misstänkt eller en större fågel som kretsar på himlen. Det lätet är lite mer; Var uppmärksamma.

Efter maten så gick jag ut med en kopp kaffe och satte mig på en bänk. Alla hönsen var omkring mig, plötsligt så far rofågeln ut ur skogen igen, dyker rätt ner och någon meter från marken så får den syn på mig. Gör en tvär loop i luften och försvinner in i skogen igen. Tuppen skrek som förut och alla höns sprang undan i buskar och snår. Fanns ingen tid för krrrkrrr.

Vi hade besök förr hösten av ung rovfågel då ett par häckat i närheten (en av ungarna tror vi) Den hade ingen jaktlycka hos oss så den försvann. Detta verkar också vara en ung fågel. Lite klantig men nu håller jag koll på hönsen för rätt som det är så har den finslipat sin teknik. Bäst vore om hundarna var ute i rätt ögonblick och kunde ge den en rejäl minnesbeta. Det hände den förra då schäfern gav sig på den. Hon låg nämligen och sov i hönsgården när den flög rätt in.... Då var det livat kan jag lova  ;D

Både schäfer och rovfågel klarade sig.

Pullarius

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 19 aug-12 kl 23:36 »
En sann hjälte!   Ett föredöme för alla tuppar.
Bor efter att jag gått i pension i en om och tillbygd sommarstuga nära Rasbokil i Uppland med Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

227 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser