Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råd om getter för nybörjare!  (läst 8512 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Råd om getter för nybörjare!
« Svar #20 skrivet: 25 aug-12 kl 00:54 »
Tvärvillkor handlar om reglerna för EU-bidrag.  Du måste uppfylla precis alla regler för att behålla ett enda bidrag.  Om du alltså är perfekt i alla avseenden utom ett enda, så ryker ALLA bidragen.

Att du är välkommen till gettavlan betyder att vi är glada att ha dig här, i gänget av getälskare!  :D

...och då helst bockar (kastrerade), eftersom hondjuren behövs i bevarandearbetet. :)
Varför kastrerade?  Handjuren behövs lika mycket som hondjuren i en liten population, och man behöver inte alls kastrera för att ha sällskapsdjur.  Om man sen ändrar sig och vill ha killingar, då kan man inte använda den kastrerade bocken, som man kanske vid det laget är mycket kär i och vill ha avkomma efter.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 25 aug-12 kl 08:40 »
Silkesmamman, ska du skaffa getter så passa på och gör en insats för någon av de tre utrotningshotade allmogeraserna göinge-, jämt- och lappgetter. De är lokala varianter av våra oförädlade, gamla lantraser anpassade efter klimat och bete i den delen av landet där de hör hemma: Göingetter i södra Sverige, jämtgetter i mellansverige och lappgetter i den nordligaste delen av landet.

http://www.allmogegeten.se/   Registrera dig så får du tillgång till medlemsforumet med kunnig och bra info :)!

Dina frågor:
Jo, det är större skillnad mellan får och getter än man kan tro.
Getternas hus/vindskydd ska ge skydd mot fukt och drag men behöver inte vara värmeisolerat.
Gärdesgård är snyggt och brukar hålla getter på plats om hagen innehåller det de vill ha. En blandning av äng och skog med stenbumlingar och annat att hoppa på är perfekt.
Utfodringen av allmogegetter är enkel. Sommar: Ett bra bete med sly, träd och bark. Vinter: Ett bra grovfoder som hö/halm, ris, grenar, ev. torkat löv. Alltid: Friskt vatten, mineraler, salt/mineralsten.

Du var inne på sv. lantras. Dessa är ofta förädlade för en högre mjölkproduktion. Kommer de från en riktig mjölkstam kan de "sätta juver" dvs producera mjölk utan att vara varken dräktiga eller fött killingar. Så man får vara beredd på extra arbete med juverhälsan där. Eftersom du inte är inne på mjölk så välj istället en oförädlad allmogeras. De går också bra att mjölka om man vill.

Jag skulle börja med två bockkillingar och följa deras uppväxt och utveckling, läsa på mer om djurslaget under tiden och se hur jag trivs med dem. Senare, om jag vill börja med avel, skaffa ett par hongetter åt dem.
« Senast ändrad: 25 aug-12 kl 08:58 av Sussilo »

Sussilo

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 25 aug-12 kl 09:25 »
hondjuren behövs i bevarandearbetet. :)

Japp - en viktig punkt! De som är med i bevarandearbetet med pågående avel måste i första hand få chansen att köpa in hondjur av de här små populationerna. Även om det är viktigt i genbanksarbetet att så många bockar som möjligt används i avel, brukar det bli ett överskott av bockkillingar. Dessa är utmärkta för dem som vill börja med djurslaget att starta med och lära sig mer :).

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #23 skrivet: 25 aug-12 kl 13:28 »
Att börga med getter är att börja med ett av de mest krävande djuren av våra husdjur.  Det är mycket klokt att börja med bockar och lära sig vad djurslaget har för egenheter och vad deras vomm kräver. Det är inte alls nödsvändigt att kastrera bockar, de slåss inte, de smakar inte konstigt i köttet om man väljer att slakta dem, ja ,de luktar stark under brunsten men vill man ha luktfri djurhållning vill jag hellre rekomendera klippkort till något naturhistoriskt muse'es montrar.  Efter 2-3 år vet man vad friska getter och deras vommar kräver och kan lära sig vad en dräktig get och vad en digivande get med killingar kräver.  Att inte bevara även så många handjur i reproduktionsdugligt skick är i bevarande hänseende dumt, minst sagt.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Silkesmamman

• Värmland
« Svar #24 skrivet: 25 aug-12 kl 18:04 »
ja tanken på utrotningshota getter låter bättre å bättre och så gör man ju samtidigt en god gärning :) och kommer starta med 2 av samma kön! och det där med eu-bidrag får jag nog läsa på flitigare innan jag ger mig in på den biten,får ta en sak i taget ;) tack för alla kloka råd!

Trollmor

• -
« Svar #25 skrivet: 25 aug-12 kl 18:42 »
LYCKA TILL, då, och berätta hur det går!  :)

Silkesmamman

• Värmland
« Svar #26 skrivet: 25 aug-12 kl 20:21 »
Tack,tack det ska jag absolut göra :)

trassla

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 25 aug-12 kl 21:01 »
Om jag inte är helt ute och cyklar, får du endast bidrag för dina getter, när de har killat. Skall du inte avla på dina getter, rekommenderar jag dig att skaffa två bockar, så slipper du brunsten, som varar 1-3 dagar ungefär var 19-20 dag. Denna brunstintervall är hela hösten och vintern, och fram på våren så avtar den.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #28 skrivet: 25 aug-12 kl 21:07 »
Ett litet råd på vägen:

När du tror att du byggt klart gethagen, kolla igen!!!!
Är den tillräckligt:
- rolig för getterna?
- rymningsäker?
- Hög?
- omöljig att krypa under nätet/staket?

Och finns det ett BRA regnskydd?

Har haft lantras och dvärgar. Gjorde mig inte av med dem för att det var jobbiga, utan det fanns annan anledning.
Saknar dem ibland.

Önskar dig lycka till och mycket nöje med dina framtida getter!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Luff

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 25 aug-12 kl 21:25 »
Och om dom nu skulle råka rymma så se till att det inte står några dyra bilar i närheten eller att små frukträd är oskyddade eller dörrar in i huset är öppna eller någon har parkerat en barnvagn precis där en get ville hoppa upp på något...

Getter är helgoa - när dom är där dom ska.
//Luff

Zadie

• Västerbotten
« Svar #30 skrivet: 26 aug-12 kl 01:10 »
toppen tack!!,då ska jag in där och beställa så ja är förberedd :) och läsa på jordbrukets hemsida,var mycket att läsa in där med.... åh roligt,lycka till vidare med dina getter :) hur många skaffade du?

Som någon annan sa också så kan jag verkligen rekommendera att läsa här på get-forumet och gå tillbaka i tiden också. Det finns massa bra information, jag har själv hittat nästan allt jag undrat här. Kul att du lutar åt allmogegetter!

Vi skulle egentligen bara skaffa 2-3 först och se hur det gick men nu blev det av olika omständigheter ett helt litet gäng - fyra getter och två bockar. Det är egensinniga men otroligt charmiga djur, jag har inte ångrat mig en sekund. :)
Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

Silkesmamman

• Värmland
« Svar #31 skrivet: 26 aug-12 kl 13:20 »
Ett litet råd på vägen:

När du tror att du byggt klart gethagen, kolla igen!!!!
Är den tillräckligt:
- rolig för getterna?
- rymningsäker?
- Hög?
- omöljig att krypa under nätet/staket?

Och finns det ett BRA regnskydd?

Har haft lantras och dvärgar. Gjorde mig inte av med dem för att det var jobbiga, utan det fanns annan anledning.
Saknar dem ibland.

Önskar dig lycka till och mycket nöje med dina framtida getter!
Tack,de ska jag helt klart göra då,den ska va leksam å intressant för dom alltså:)

Silkesmamman

• Värmland
« Svar #32 skrivet: 26 aug-12 kl 13:24 »
Som någon annan sa också så kan jag verkligen rekommendera att läsa här på get-forumet och gå tillbaka i tiden också. Det finns massa bra information, jag har själv hittat nästan allt jag undrat här. Kul att du lutar åt allmogegetter!

Vi skulle egentligen bara skaffa 2-3 först och se hur det gick men nu blev det av olika omständigheter ett helt litet gäng - fyra getter och två bockar. Det är egensinniga men otroligt charmiga djur, jag har inte ångrat mig en sekund. :)
lus-läser mig igenom dag för dag :) nej fort gjort att det blir fler än planerat,men jag ska försöka börja med 2 iaf :)tror dom kommer få det mysigt här å vi får det mysigt med dom :)

Silkesmamman

• Värmland
« Svar #33 skrivet: 26 aug-12 kl 13:29 »
tror jag har bestämmt mig för två bockar!!:) slipper man brunsten när dom inte har några getter eller måste dom kastreras för det?? och hagen får bli rymmningssäker!! vill ju inte bli av med frukt-träd å inga bilar får bli till klätter-ställning ;)

Trollmor

• -
« Svar #34 skrivet: 26 aug-12 kl 14:57 »
Bockar brunstar mera konstant under hösten.  Men är dom två, så kan dom ju ha herr-klubb!  Den stora fördelen jämfört med getter är att de inte föder fler såna där små gulliga som trippar rakt in i Mattes hjärta och bosätter sig där ...

Prova gärna att gå på promenad med dem, och att lära dem små tricks.  Lite hjärngymnastik skadar inte!  Sitta och apportera är inte naturligt för dem, men allt som har med hoppa och klättra att göra!

Sussilo

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 26 aug-12 kl 18:51 »
tror jag har bestämmt mig för två bockar!!:) slipper man brunsten när dom inte har några getter eller måste dom kastreras för det??

Klokt beslut! Bockarnas brunstbeteende brukar inte bli lika framträdande när det inte finns några hongetter i närheten. Kastrering kan du ju vänta med tills du vet hur du trivs med "naturella" bockar över en höst/vinter (brunsttid) eller om du vill börja med avel. Det är också bra att vänta med kastreringen så bockens urinrör hinner utvecklas och växa till. Bockarna kan annars lättare få problem med urinsten, även om det oftast beror på utfodringen.

Trollmor

• -
« Svar #36 skrivet: 26 aug-12 kl 19:31 »
Här har Sussilo en mycket viktig aspekt.  Urinsten ska absolut förebyggas!

Silkesmamman

• Värmland
« Svar #37 skrivet: 26 aug-12 kl 19:59 »
okej,ja då får dom bli okastrerade till att börja med,kan ju bli sugen på avel när jag blivit klokare på dom ;)

Sussilo

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 27 aug-12 kl 05:59 »
Så nu är det bara att sätta igång pappa med gärdesgårdsarbetet  ;)!

Trollmor

• -
« Svar #39 skrivet: 27 aug-12 kl 07:34 »
Muta honom med sånt han verkligen tycker om, så han inte ledsnar efter halva hagen!  ;) :o

Dela detta:

* Inloggade just nu

134 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser