Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kyckling som går konstigt  (läst 2953 gånger)

Dajen

• Uppland
Kyckling som går konstigt
« skrivet: 02 sep-12 kl 18:29 »
Jag har tre dvärgsilkeskycklingar som är födda i mitten av juni, de är väl alltså åtminstone tio veckor. Köpte fem, de var då endast veckogamla. En dog dagen efter köpet, en efter ett par veckor. De såg bara allmänt svaga ut, satt och burrade upp sig under lampan och dog efter kort tid. De andra tre har varit friska och fina, men nu är det något fel med en. Den går så konstigt! Upptäckte det igår. Den lyfter liksom benen onaturligt högt, i långsamma elefantkliv. Jag vill inte påstå att den vinglar, den tappar inte balansen, men den rör sig klumpigt. Den ser pigg ut i övrigt och den äter och dricker. Den är mindre än de andra två men det har jag inte tänkt så mycket på, jag har bara hoppats att det ska betyda att den är en höna... Den verkar inte precis undvika att röra sig, det är inte så att den ligger kvar på samma ställe varje gång jag tittar till den utan den förflyttar sig i hela hönshuset.
Kan det vara Marek? Jag tycker att jag läst på om det men jag har liksom aldrig sett det i verkligheten...jag skulle som sagt inte beskriva det som att kycklingen vinglar. Vad kan det annars vara?

Dajen

• Uppland
SV: Kyckling som går konstigt
« Svar #1 skrivet: 02 sep-12 kl 22:19 »
Någon?

FM

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 02 sep-12 kl 22:59 »
Så den verkar frisk annars? Isåfall om det är marek så kommer den försämmras och då märker du nog när det är dax för den att gå vidare. Så kolla igenom den o avakta om den inte verkar risig då kanske lite värme o god mat vore på sin  plats.

Hoppas du får klarhet
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Dajen

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 04 sep-12 kl 10:59 »
Den sitter i en mindre avdelning nu, med tillgång till värmelampa. Den nyttjar inte värmelampan, har inte blivit sämre och blir jätteglad när jag kommer med mat osv. Hur snabbt förlopp brukar marek ha?!

FM

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 04 sep-12 kl 12:17 »
På vissa har det gått fort och andra har det tagit längre tid. Jag har inte koll på någon "normaltid" från första symtom till att de är "liggandes". Någon har vart med i något mer än en vecka andra några dagar. Sedan har jag så många djur att jag kanske inte observerat att någon börjar halta.

Men om det nu är marek så får du va glad att dom som överlever har en god ressistence mot marek :)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Dajen

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 04 sep-12 kl 21:14 »
Tack för svar! Ja, jag vet egentligen inte riktigt heller när detta dök upp, jag har också en hel del djur och kollar i och för sig att de ser OK ut varje dag, men den här ser ju inte hängig ut och har som sagt inte dragit till sig någon uppmärksamhet genom att t ex ligga stilla på samma ställe... Den rör sig ju glatt och det var nog mest en slump att jag fick ögonen på denna "silly walk". Det har i alla fall definitivt inte blivit sämre på tre dagar. Avvaktar...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 05 sep-12 kl 08:01 »
På vissa har det gått fort och andra har det tagit längre tid. Jag har inte koll på någon "normaltid" från första symtom till att de är "liggandes".

Och vissa individer tror jag nog inte ens behöver hamna i "liggandestadiet". Hade en tupp en gång som blev lam i ena foten. Han åt o drack som vanligt och kunde ändå röra sig bra så jag tänkte att jag skulle ge honom en chans, ge lite extravitaminer o sådant ifall att det inte skulle vara marek utan någon brist. Men med tiden så märkte jag att - "han blir inte bättre i foten" ... Man kände hu muskeln i det benet tynade bort, så även bröstmuskulaturen och han började se hängig ut  :(, så tog bort honom. Jag misstänker att om jag inte avlivat honom så hade han fortsatt kunna stå och röra sig men att han tillslut dött av sjukdomen som troligtvis spridit sig och påverkat organ eller något i kroppen som gjorde att han inte längre kunde ta upp det han åt i kroppen normalt = han började magra av o började visa tydligt att "jag mår inte bra" :(
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dajen

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 09 sep-12 kl 22:17 »
Ja, jag blir inte klok på denna kyckling. Den är inte sämre nu när det gått en vecka, inte bättre heller. Pigg och aktiv, men lyfter benen högt och liksom framåt på något konstigt sätt. Inga andra är sjuka.

FM

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 10 sep-12 kl 00:52 »
Hmmm  :-\

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 10 sep-12 kl 08:44 »
Ja, jag blir inte klok på denna kyckling. Den är inte sämre nu när det gått en vecka, inte bättre heller. Pigg och aktiv, men lyfter benen högt och liksom framåt på något konstigt sätt. Inga andra är sjuka.
Jag har haft djur med lindriga Mareksymptom som har gått flera veckor innan man har märkt en försämring. Att dom har gått kvar och inte blivit avlivade har berott på att man hoppats på en förbättring och att den lätta hältan skulle ha berott på något annat. I slutändan har dom dock alltid blivit sämre.

Personligen ser jag det dock inte som hemskt att avvakta så länge djuret verkar må bra. Även höns kan ju trots allt både vricka och stuka sig och det kan ju ta ett tag innan dom blir bra igen.

Annars är ju just högerbenshälta utan nedsatt allmäntillstånd ett väldigt typiskt Marek symptom.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dajen

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 10 sep-12 kl 09:10 »
Tack för svar!

Ja, jag hoppas att det kan vara en skada - h*n är en liten kyckling i en ganska stor grupp med djur i olika åldrar. Dessa tre dvärgsilke är de enda dvärgarna i gruppen - jag har en egen dvärggrupp där de ska in snart, men när jag försökt släppa in dem där har det blivit lite tufft för dem - utrymmet är mindre både inne och ute hos dvärgarna och de kommer inte undan på samma sätt som i de stora flocken. Så jag tänkte att de får gå i stora huset/gården tills de växt på sig lite.
Ja ja, jag avvaktar lite till då, så länge ingen försämring sker och allmäntillståndet verkar OK.

Dela detta:

* Inloggade just nu

296 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser