Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordkylning av del av källare  (läst 2544 gånger)

mmeo

• Östergötland
Jordkylning av del av källare
« skrivet: 06 sep-12 kl 12:20 »
Hej,

Jag har ett par funderingar som jag hoppas någon kan ge mig lite feedback på. Vi kommer behöva dränera om vårt hus, förmodligen under nästa år. Jag har börjat fundera om man samtidigt skulle kunna fixa till en jordkylning när man ändå gräver.

Vårt hus har en källare. Den är inredd av förra ägaren på så vi att det är lagt klinker med vattenburen golvvärme i hela utrymmet föutom ett par förråd, varav jag använder ett som skafferi. Det skafferiet håller sig mellan 12-20 grader under årets olika delar. Trots att inte golvvärmen är indragen där tror jag värmen "läcker" från hallen utanför där golvet är uppvärmt.

Min tanke är att det vore toppen om man kunde sänka temperaturen i skafferiet med hjälp av jordkylning och använda det som ett kallskafferi. Låt säga att man gräver ner ett rör (typ 20m långt?) och tar in luft utifrån (norrsida av huset) som kyls i röret och sen har en ventil in i skafferiet som går att reglera. Jag bör väl dessutom ha en ventil i skafferiet som släpper ut luft för att få cirkulation. Är det någon som tror att det kan fungera eller har gjort något liknande?

Ett par frågor:

*) Borde jag ta in den kylda luften i överkant eller nederkant i skafferiet? Min spontant tanke är nederkant och ha frånluftsventilen i överkant för att släppa ut den varmare luften.
*) Räcker 20m rör och skulle jag kunna göra det enkelt för mig och lägga den i samma fåra som grävs upp i samband med dräneringen. Alltså lägga den nära husväggen, "vikt" flera varv.
*) Hur gör jag det säkert så att inte skadedjur tar sig in?
*) Den stora frågan: Hur ska jag isolera så att jag håller kylan kvar i skafferiet och minskar värmespridning från resten av källaren. Väggarna är gjutna och idag sitter det en väldigt otät innerdörr till skafferiet. Jag vill ju absolut inte använda några organiska material i källaren eller riskera mögel på något annat sätt. Det kommer ju alltid vara en lite fuktig miljö, även efter dränering.
*Någon som vågar sig på att gissa vilka temperaturer man skulle kunna få vid en sådan här lösning.

Tacksam för all feedback! :)

Johan B

SV: Jordkylning av del av källare
« Svar #1 skrivet: 06 sep-12 kl 13:40 »
Hej,

Har tänkt på samma sak. Jag plockade fram några läsvärda länkar & trådar:

http://36organicm2.blogspot.se/2010/07/jordror.html

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=39713.0

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=56086.0

Utan att kunna svara på dina frågor vill jag bara nämna de saker man bör lösa. Det bör bli undertryck i skafferiet på sätt eller annat för att den kalla/varma luften skall dras in på sommar/vinter.
Skadedjur får inte slippa in, ett eller flera galler med kraftigt trådnät i ändan på röret torde räcka. Kondens kan alltid fällas ut i röret och därför bör det kunna rinna ut i ändan utan förhinder. Lukter, radon etc kan inte tas in dvs man bör använda täta rör istf dräneringsrör. Ändan på röret får inte bli tilltäppt av is, snö, regn edyl. Det är säkert bättre om ändan på röret ligger i skugga att det inte blir drag i fel riktning.
Kondens på skafferiets innerytor? Det torde uppstå bara om inkommande luft är varmare än luften i skafferiet. Det kan ju i och för sig hända när det är kallt ute och inne eller isoleringen är undermålig.
Hur långt och grovt rör? Vet ej, men det finns förslag på 10 cm diam och minst 20 m's längd. Ju längre desto bätte.

mvh Johan

mmeo

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 06 sep-12 kl 21:02 »
Tack för länkarna/trådarna och dina påpekanden Johan B! Det fick fart på tankarna lite till. Jag spånar vidare lite.

Ja, frågan är hur man är säker på att få cirkulationen att fungera. Jag tänker mig att jag skulle lägga öppningen till röret rätt nära väggen vilket skulle ge skugga och minska risken för skorstenseffekt på grund av soluppvärmning i den del som sticker upp. Kanske dessutom skulle ha öppningen under trappan för att slippa regn och snö vid öppningen. Vi har fjärrvärme här så en tanke kanske kunde vara att lägga ett lite längre rör från utluftsventilen så att det går en bit längs med fjärrvärmeledningen. Vet i och för sig inte alls hur välisolerad den är men om den läcker lite värme kanske man skulle kunna få en uppvärmning av luften i detta rör och på så vis hålla cirkulationen igång. Skulle det vara möjligt att göra något liknande och använda sig av varmvattenrör inne i huset? hm... Det vore smidigt om röret/rören kunde ligga nära huset där vi ändå gräver för dräneringen, men det gäller ju då att det inte läcker värme från källaren som minskar jordkylningen för mycket. Någon som har några tankar om det?

Kondens vill man ju så klart undvika. Idag läcker ju värme från övriga källaren in i skafferiet vilket förmodligen skulle förhindra kondens. Men jag gissar att man vill åtminstone ha en rätt tät dörr för att cirkulationen ska funka ordentligt. Men frågan är om man kanske ska vara lite försiktig då med att isolera rummet för väl och istället acceptera en något högre temperatur för att slippa kondens. Men just nu vet jag inte alls hur jag skulle isolera betongväggarna till att börja med. Tips på det blir jag väldigt tacksam för!

I vilket fall lär det väl kunna bli en fuktig miljö i skafferiet så det blir nog att byta ut trähyllorna mot metall. Då borde det inte finnas något som kan mögla eller ta skada av fukten (bortsett från vad jag nu fyller skafferiet med). Förhoppningsvis kan det gå att förvara rotgrönsaker hyfsat där om luftfuktigheten blir lite högre.

Gottfrid

• -
« Svar #3 skrivet: 13 nov-13 kl 23:24 »
Min första tanke,,"Värme läcker in"Betyder ju även att kyla läcker ut.Så med kyla i källarn så måste golvet värma ännu mer .Börja och isolera skafferiet. Sen kan du dra in ledningen, 20 meter tror jag blir lite.Ta in det röret i golvnivå.Sen kan du ta en rör fläkt med varvtals styrning för att på så vi få önskad evakuering ut genom väggen igen  .

Dela detta:

* Inloggade just nu

306 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser