Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillbaka från semestern-hur länge håller sig äggen?  (läst 869 gånger)

Bulan

• Västergötland
Vi har varit på semester i en vecka och goda vänner har sett till djuren under tiden. De har dock inte tagit hand om äggen av någon anledning. Min fråga är; hur länge håller sig äggen i redena egentligen? Är väl ca 15-20 grader i hönshuset...

Bulan

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
SV: Tillbaka från semestern-hur länge håller sig äggen?
« Svar #1 skrivet: 07 sep-12 kl 16:20 »
Man brukar väl säga ca tre veckor i rumstemp om jag inte minns helt fel. Annars är det baar att "flyt-testa" dem. Lägg de i t.ex. en kastrull med vatten, flyter de = kassera. Tänk bara på att luftblåsan får de att resa sig lite.  ;)
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 07 sep-12 kl 17:49 »
Äggen borde klara sej 1 v. Kanske inte så att du nu ska spara dessa ägg och använda om en månad eller så.
Använd dem nu, jag brukar knäcka och kolla ägg som jag är lite osäker på och använda till bak och dyligt.

Bulan

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 07 sep-12 kl 18:30 »
Tusen tack för svaren! Jag testar!  ;D
Bulan

Dela detta:

* Inloggade just nu

211 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser