Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ni med erfarenhet av Mareks sjukdom  (läst 1670 gånger)

TouchOfRed

• Skåne
Ni med erfarenhet av Mareks sjukdom
« skrivet: 09 sep-12 kl 16:47 »
Jag misstänker att jag nu fått in Mareks i flocken, eller i alla fall så har jag fått den första insjuknade hönan i det.... :(
Hon är en drygt 4 månaders stor brahma som på torsdag gick vingligt och snubblade, på fredag inte kunde ställa sig och på lördag (igår) var förlamad i det högra benet. Hon har ingen proprioception i benet och därför misstänker jag att det är något med nervsystemet och dessutom reagerar hon inte på smärta i benet (när jag nyper henne mellan tårna) vilket hon reagerar på på det vänstra benet. Hon är lite nedstämd, men äter och dricker och bajsar normalt. Jag misstänker att det är Mareks.

Nu till min fråga till er med mer erfarenhet av Mareks; kan de tillfriskna då de väl blivit förlamade? eller är skadan på nervsystemet redan för stor då? Jag har hört att resistensen mot Mareks delvis är ärftlig och att man inte ska avla på de som tillfrisknat från sjukdomen, stämmer det? OM hon blir frisk så kommer hon i så fall inte ingå i avelsgruppen, men man vill ju ändå inte förlora henne.

Jag vill inte att hon ska lida i onödan och kommer nog ta bort henne imorgon om det inte ses bättring (kan ju faktiskt vara brist på något, men det är osannolikt i detta fallet då ingen annan visar liknande symptom och de får en väldigt varierad kost).

Så himla tråkigt detta känns... :'(
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

lena70

• Gäst
SV: Ni med erfarenhet av Mareks sjukdom
« Svar #1 skrivet: 09 sep-12 kl 17:32 »
Så tråkigt..! Vad jag har förstått, går bara diagnosen Marek, att säkert fastställa till 100 %, med hjälp av en obduktion. Dvs du kan inte vara helt säker på diagnosen, förrens hönan är död och har blivit undersökt. Men utifrån vad du berättar, låter det misstänkt marek..Vad jag har hört, kan inte en höna som har blivit drabbad av marek, och som har  inskjuknat och fått symtom, bli frisk igen.. :-\

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #2 skrivet: 09 sep-12 kl 18:27 »
Jag har läst tvärtom, att man SKA avla på dem som har klarat sig. Detta för att få fram djur som är immuna mot sjukdomen.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

FM

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 10 sep-12 kl 00:56 »
Att dom tillfrisknar är vell extremt ovanligt  ???

Överlevarna är bra att avla på alltså dom som inte sjuknar in, din övriga flock :)

Där det finns höns finns marek har jag hört.

Dom som sjuknat in här är alla döda  :-\
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

lena70

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 sep-12 kl 08:17 »
Att dom tillfrisknar är vell extremt ovanligt  ???

Överlevarna är bra att avla på alltså dom som inte sjuknar in, din övriga flock :)

Där det finns höns finns marek har jag hört.

Dom som sjuknat in här är alla döda  :-\

Håller med FM..
Var det inte så du menade Betsla, de som INTE blir sjuka och får symtom, ska man avla på?. De hjälper till att bygga upp en stark flock..Marek är nog förövrigt inte mycket att göra åt, det är som FM skriver, där det finns höns, finns marek..

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #5 skrivet: 10 sep-12 kl 08:23 »
Håller med FM..
Var det inte så du menade Betsla, de som INTE blir sjuka och får symtom, ska man avla på?. De hjälper till att bygga upp en stark flock..Marek är nog förövrigt inte mycket att göra åt, det är som FM skriver, där det finns höns, finns marek..

Japp, det var så jag tänkte. Survival of the fittest...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #6 skrivet: 10 sep-12 kl 19:13 »
En veterinär på SVA sa att de i sällsynta fall kan tillfriskna men att de i så fall ofta dör av den tumorösa formen senare  :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

180 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser