Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur sent på året brukar ni kläcka?  (läst 2815 gånger)

Stickeristickera

• Västergötland
Hur sent på året brukar ni kläcka?
« skrivet: 10 sep-12 kl 10:03 »
Av mina sju kycklingar i sommar som kläcktes så var fem tuppar. Jag hade ju tänkt mig fem-sex hönor till i min grupp. Funderar på om det är nån vits med att starta kläckaren nu, jag vill helst slippa ha kycklingarna inne mer än nödvändigt (rättare sagt, sambon vill inte ha dem inne). Om jag sätter igång kläckaren nu, då kommer kycklingarna inte vara fullbefjädrade förrän i början av december, om man räknar att de är det vid 8 v. Det kan ju vara ganska milt i december (bor i södra spetsen på Vänern), men det kan ju lika väl vara -10 ute och kanske bara några plus i hönshuset.

Hur sent på året kläcker ni? En del av hönsen har redan börjat rugga. Stackars snygg-Börje har tappat alla stjärtfjädrar, så han ser jätterolig ut  ;)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Hur sent på året brukar ni kläcka?
« Svar #1 skrivet: 10 sep-12 kl 10:21 »
Normala år brukar jag ladda kläckaren sista gången i Juli. I år blir det nog sista laddningen om två-3 månader eller så  :-\ Har haft en steril tupp och får hem ersättare till honom först om några veckor. Och jag behöver lite fler hönor till den gruppen inför nästa år... Så just nu ska gammelhönorna få rugga klart och sedan får jag nog försöka få dem att klämma ur sig några ägg till...

Å andra sidan har jag gott om plats och möjlighet att ha värmelampa till kycklingarna när dom är små så det går nog vägen även om det inte är optimal årstid.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Stickeristickera

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 10 sep-12 kl 10:37 »
Ok, mina höns kommer snart att få flytta till större, men jag vet inte om det kommer vara varmare där. Men där kan jag ha en kycklingbur till dem med både värmelampa och värmetak (har båda delarna).

Wolftiger

Hur sent på året brukar ni kläcka?
« Svar #3 skrivet: 04 okt-12 kl 00:04 »
Jag har en höns dom ligger och det blir kläckning i helgen. Så här sent har vi aldrig haft kycklingar men jag har läst om att lantraser kan klara dem mitt i vintern. Ska försöka att komma ihåg att rapportera utvärdering.

lena70

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 okt-12 kl 08:28 »
Ok, mina höns kommer snart att få flytta till större, men jag vet inte om det kommer vara varmare där. Men där kan jag ha en kycklingbur till dem med både värmelampa och värmetak (har båda delarna).

Där får det säkert jättebra!! ;D

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #5 skrivet: 04 okt-12 kl 21:08 »
Detta har jag också grubblat på ??? Jag har ett rum nere i stallet (ca120X200 cm) där vattnet kommer fram, det är isolerat och vi brukar ha ett litet element igång där nere så det inte fryser. Nu tänkte jag vara lite smart där och istället göra iordning hörnan längst in till kycklingar och istället för att bara ha ett element för att hålla minusgraderna borta ha en värmelampa och kycklingar där ;D Då fyrser inte vattnet och jag får fina kycklinar som har det varmt och skönt ;D Är det en bra ide eller inte??? Det måste ändå alltid vara värme på i rummet. Har en kläck på gång om två veckor (15 st med spindel i idag ;D), dessa bor under lampan i ca. 8 veckor då är vi närmare jul. Kan man kläcka en kull då? Behöver värme i rummet några månader till?
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #6 skrivet: 06 okt-12 kl 21:18 »
Jag fick fram ca 75 kycklingar denna vecka och det lär komma ca 10 till nästa vecka. Lite väl sent på året men jag vill ha värpklara höns till vår
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Dela detta:

* Inloggade just nu

286 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser