Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Anka på hönsägg  (läst 2802 gånger)

hatte

• Uppland
Anka på hönsägg
« skrivet: 12 sep-12 kl 21:03 »
En god vän har en anka som nu har legat på hönsägg i snart tre veckor och undrar? Vad ska han göra? Ta bort de nykläckta kycklingarna eller kommer anka att bli en god hönsmamma? Är det nån som har haft nåt liknande dilemma?
Hatte

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Anka på hönsägg
« Svar #1 skrivet: 12 sep-12 kl 21:07 »
Det kan se roligt ut när ankmamman försöker locka ut kycklingarna i dammen första gången :)
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

hatte

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 12 sep-12 kl 21:20 »
Jag tror att det är den så kallade pudelns kärna
Hatte

Ronny

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 12 sep-12 kl 22:15 »
Det händer aldrig i naturen. Varför ska vi ha "roligt" åt sånt?
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Ronny

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 13 sep-12 kl 04:11 »
Bunnykit: Jag tycker det är snudd på djurplågeri att låta en anka uppfostra hönkycklingar eftersom de inte har samma beteende och inte talar samma språk. Att höns och hundar inte finns i naturen kan jag inte hålla med om, även om vi domesticerat en del av dem och har "roligt" med dem. Det är mycket i hund- och hönsaveln som jag inte heller tycker är det minsta "roligt". Vad man gör med döa ting skiter jag högaktningsfullt i.

hatte

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 13 sep-12 kl 07:51 »
Höns har den vanan att lägga ägg hos andra som är höns som är sura. I det här fallet var det en anka, men frågan är, ska man ta bort kycklingarna eller vågar man låta dem vara kvar. Har någon någon erfarenhet om detta?
Hatte

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 13 sep-12 kl 08:07 »
vad är det för anka? Mina ankor brukar inte försöka få ällingarna att bada, så just det tror jag inte behöver vara ett problem. Men säkrast är nog att ta kycklingarna 1-2 dygn efter att den första kläckts, och föda upp dem under värmelampa.

Själv brukar jag kläcka vanliga ällingar under myskankor, går hur bra som helst, även om det blir lite kommunikationsmissar ibland. Men de är ju mer lika. Har tänkt prova att kläcka gässlingar under myskanka nästa år. Och min ena gåshane brukar adoptera alla maskinkläckta ällingar och gässlingar när jag släpper ut dem, nåde den som är elak mot hans ungar  ;).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ronny

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 13 sep-12 kl 08:12 »
Jag kan ju bara tala för min egen del. För det första hade jag inte låtit ankan ruva fram några hönskycklingar. Om det ändå skulle skett utan min vetskap skulle jag tagit bort dem från ankan så fort som möjligt.

hatte

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 13 sep-12 kl 08:24 »
Vet inte vilken sorts anka det är, men tack för svaret det låter vettigt. Skall framföra det.
Hatte

Tut

• Småland
« Svar #9 skrivet: 13 sep-12 kl 08:56 »
Iår hade jag en höna o en anka som bytte rede med varann, det gick inget vidare, ankan tog ihjäl kycklingarna, så bort med ankan

lena70

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 15 sep-12 kl 08:12 »
Ankan lär göra allt, för att få kycklingarna att bada och simma, kan nog t.o.m ta en nykläckt kyckling i munnen och bära iväg till närmaste vatten..hmm..Ankan har ju det som instinkt, och hon lär ju inte förstå att vatten kan bli farligt för en kyckling..Det går ju att ta bort allt vatten, som ankan kan komma åt och bara ha lite lite vatten, som båda kan dricka ur, men  där inte kycklingen kan drunkna..Jag föredrar nog istället, att en HÖNA isåfall får ruva fram och ta hand om ankor istället..
Jag skulle nog med ta bort hönsäggen ifrån ankan( innan dom kläcks)..Annars får du säga åt din gode vän, att byta ut äggen mot riktiga ankägg istället..??? ;D

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 15 sep-12 kl 08:17 »
En anka ligger ju, precis som en höna, kvar på äggen i 1-3 dygn efter att första ägget kläckts, så att senkomlingarna också kan komma ut. Så har man ingen äggkläckare, så tycker jag att man i detta läget kan ta bort kycklingarna 1-2 dygn efter att den första kläckts.

Mina ankor har då aldrig haft särskilt bråttom med att få ner ällingarna i vattnet, de har ofta varit 5-7 dagar eller äldre när de badat första gången.

Att ruva kycklingar under anka är knappast idealiskt, men nu får man ju göra det bästa av situationen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

lena70

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 15 sep-12 kl 08:33 »
En anka ligger ju, precis som en höna, kvar på äggen i 1-3 dygn efter att första ägget kläckts, så att senkomlingarna också kan komma ut. Så har man ingen äggkläckare, så tycker jag att man i detta läget kan ta bort kycklingarna 1-2 dygn efter att den första kläckts.

Mina ankor har då aldrig haft särskilt bråttom med att få ner ällingarna i vattnet, de har ofta varit 5-7 dagar eller äldre när de badat första gången.

Att ruva kycklingar under anka är knappast idealiskt, men nu får man ju göra det bästa av situationen.

Min mulardanka fick ruva på hönsägg. Hon låg jätteduktigt på äggen, och så kläcktes ett ägg..Jag hade ställt in mat och vatten till Anki i sitt hus, som inte kycklingarna kunde dränka sig i..Huset hade dessutom en hög kant, som INTE en liten kyckling kom över i första taget..Hade Ankis ankkompis kvar i hänget, och deras bassäng låg LÅNGT BORT..Med HÖG kant dessutom..Nåväl, slutet på denna historia var..Det kläcktes ett ägg, men hon hade ju fler ägg som skulle kläcktas, och borde ju ligga kvar 1-2 dygn på äggen nu, och kycklingen lär ju inte orka gå nånstanns..Skulle titta till dom på morgonen igen..Ville vänta tills alla ägg kläcktes, innan jag flyttade på henne, om jag flyttat henne då, hade hon kanske slutat att ruva på de andra äggen..Kycklingen var nykläckt, och ni vet ju hur dom är? Det tar ett par dagar tills de orkar börja gå omkring nämnvärt..Kanten var hög ut ur ankhuset, långt till bassängen i dessutom tjockt med lång halm, och bassängen hade hög kant..Knappast troligt att något skulle hända, tills jag kom ut igen på morgonen?? haha..Vad fel jag hade..På morgonen hittade jag ankorna ute, Anki verkade inte bry sig om de andra äggen..Och kycklingen låg död I BASSÄNGEN!!! Anki verkar ha burit den dit i MUNNEN och försökt få den att simma..Riktig tragedi..Vill varna för ankor med kycklingägg..Resten av historian slutade lyckligt, jag räddade de övriga äggen i kläckmaskinen, de kläcktes, och idag är Hans och Greta över 3 månader gamla, det blev ett stiligt dvärgkochinpar!! ;D

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 15 sep-12 kl 08:44 »
Saker kan ju alltid gå fel. Jag skulle aldrig ha några av mina djur så att de kunde gå ut själva på morgonen oavsett om de ruvade eller ej, och alla hönor eller ankor som ruvar är instängda i antingen en hönstraktor eller en mindre inhägnad runt sitt rovdjurssäkra hus, så att varken de kan komma ut eller någon annan komma in.

En bra ruvare lämnar inte äggen förrän alla ägg som ska kläckas är kläckta. Men alla individer är inte bra ruvare, så det är alltid en chanstagning med naturruvning, åtminstone när det gäller förstagångsruvare.

lena70

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 15 sep-12 kl 09:20 »
Saker kan ju alltid gå fel. Jag skulle aldrig ha några av mina djur så att de kunde gå ut själva på morgonen oavsett om de ruvade eller ej, och alla hönor eller ankor som ruvar är instängda i antingen en hönstraktor eller en mindre inhägnad runt sitt rovdjurssäkra hus, så att varken de kan komma ut eller någon annan komma in.

En bra ruvare lämnar inte äggen förrän alla ägg som ska kläckas är kläckta. Men alla individer är inte bra ruvare, så det är alltid en chanstagning med naturruvning, åtminstone när det gäller förstagångsruvare.

Visst är det så, och djur beteer sig inte alltid, som de ska eller borde, enligt handboken..Och Anki hade aldrig varken ruvat eller haft bebisar förrut..Hon var bara en anka som så gärna ville ruva på ägg..Och hon visste ju inte hur hon skulle göra, sedan efteråt..Hade ALDRIG i min vildaste fantasi, kunnat föreställa mig detta..Samtidigt ska man ju alltid vara steget före djur, men inte alltid lätt, att kunna se vad de kan vara kapabla till..
Det här kunde ju ha hänt, när som hellst, på dagtid med, det var ett ögonblicksverk, hade räckt att jag satt utanför, och bara vände ryggen till, ett par minuter..De bodde i säkert häng!!Att jag ville flytta på dom, berodde mer på att jag ville ge dom ett boende som var plant och lätt att röra sig i, för små kycklingar, där det var mindre utrymme, och inga höga kanter på huset osv
« Senast ändrad: 15 sep-12 kl 09:24 av Fru solvända »

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #15 skrivet: 15 sep-12 kl 09:57 »
Och kycklingen låg död I BASSÄNGEN!!! Anki verkar ha burit den dit i MUNNEN och försökt få den att simma..

Kan ju vara så att kycklingen dött innan med och att någon anka släpat iväg med döingen och för att undersöka om den gick o äta (ankor kan äta allt möjligt de hittar på, vatten brukar de ofta använda till och försöka mjuka upp o skölja ned med). Om de inte lyckats svälja det helt så brukar de till skillnad mot hönor (som ofta bryter sönder i småbitar) lämna det kvar efter en stund.  :-\  :-X

Tråkigt i vilket fall som helst.  :-\
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

lena70

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 15 sep-12 kl 18:57 »
Kan ju vara så att kycklingen dött innan med och att någon anka släpat iväg med döingen och för att undersöka om den gick o äta (ankor kan äta allt möjligt de hittar på, vatten brukar de ofta använda till och försöka mjuka upp o skölja ned med). Om de inte lyckats svälja det helt så brukar de till skillnad mot hönor (som ofta bryter sönder i småbitar) lämna det kvar efter en stund.  :-\  :-X

Tråkigt i vilket fall som helst.  :-\

Visst kan du ha rätt i det, jag såg ju inte vad som hände egentligen, jag antog, kanske var det som du skrev, kycklingen dog i redet, och det jag sedan såg, var vad som hände, EFTER kycklingen hade dött..

Dela detta:

* Inloggade just nu

325 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser