Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det nåt fel på min 12v. kyckling växer inte??  (läst 3824 gånger)

Emushka

• Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
Är det nåt fel på min 12v. kyckling växer inte??
« skrivet: 13 sep-12 kl 08:18 »
Jag har fyra dvärgbrahmakycklingar, en tupp och tre hönor, ca tolv veckor gamla. Den ena hönan är BETYDLIGT mindre än de andra tre, ungefär hälften så stor som den största av dem, hon har (i mina ögon) knappt växt alls sen de kom till mig vid sex veckors ålder. Är det nåt fel på henne??

De bor i hönshuset på natten och går fritt på dagen på hela gården och pickar i sig vad de vill, utöver det får de matrester, spannmål och nu har jag precis börjat ge värpfoder också eftersom mina andra höns inte värper så bra helt plötsligt (eller så är det säsongsuppehåll, eller så ligger nån på äggen nånstans..). Det är aldrig några värre bråk om maten, jag brukar sitta med dem när de äter "kvällsmat" för att det är så jäkla mysigt, och de brukar samsas fint, alla kommer åt maten osv.

Hon är pigg och glad, håller takten med syskonen, är inte mobbad och verkar inte alls hängig. Så varför växer hon inte??
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

Emushka

• Skåne
SV: Är det nåt fel på min 12v. kyckling växer inte??
« Svar #1 skrivet: 13 sep-12 kl 10:35 »
Här syns det rätt bra hur liiiiten hon är... Ska jag vara orolig eller är hon bara småväxt?
« Senast ändrad: 13 sep-12 kl 10:37 av Emushka »
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #2 skrivet: 13 sep-12 kl 10:44 »
Vill minnas att jag läst om kycklingar som varit jättesjuka i coccidios kan stanna i växten. Du har väl inte betalt för "dvärgen" ? Isof skulle jag byta den mot en ny..
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Ninan

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 13 sep-12 kl 10:46 »
Söta lilla pyret.

Är hon pigg och verkar frisk i övrigt så tror jag inte du behöver oroa dig. Hon kan ju ha haft något knas lite tidigare som gjort att hon hamnat på efterkälken. Så har det varit för mig. T ex har jag en höna som var dålig som liten kyckling, tidigt, som sedan låg 1-2 månader efter i utveckling hela vägen till vuxen höna och har nu en vaktelkyckling som hade lite infekterad, skadad vinge när den var en knapp vecka eller så. Den är fortfarande betydligt mindre än sina syskon men pigg och glad och med nu utläkt vinge. Tror den hamnade efter för att kroppen fick kämpa med infektionen istället för att växa i början.

Så din lilla tjej kanske har haft en infektion eller så i kroppen som bara gjort att hon hamnat lite på efterkälken. Ge henne lite extra vitaminer för säkerhets skull och håll ett öga på henne så går det säkert bra.   :)

Lycka till!

Emushka

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 13 sep-12 kl 10:55 »
Söta lilla pyret.

Är hon pigg och verkar frisk i övrigt så tror jag inte du behöver oroa dig. Hon kan ju ha haft något knas lite tidigare som gjort att hon hamnat på efterkälken. Så har det varit för mig. T ex har jag en höna som var dålig som liten kyckling, tidigt, som sedan låg 1-2 månader efter i utveckling hela vägen till vuxen höna och har nu en vaktelkyckling som hade lite infekterad, skadad vinge när den var en knapp vecka eller så. Den är fortfarande betydligt mindre än sina syskon men pigg och glad och med nu utläkt vinge. Tror den hamnade efter för att kroppen fick kämpa med infektionen istället för att växa i början.

Så din lilla tjej kanske har haft en infektion eller så i kroppen som bara gjort att hon hamnat lite på efterkälken. Ge henne lite extra vitaminer för säkerhets skull och håll ett öga på henne så går det säkert bra.   :)

Lycka till!

Åh, skönt att höra.. Visst har jag betalt reda cash för min "därg-dvärg" ;D , men framför allt är de här små sötnötterna mina allra extra favoriter bland hönsen, och jag vill inte ta bort henne eller byta henne om hon inte är sjuk eller lider av sin litenhet. Som sagt är hon pigg i övrigt och kommer från en uppfödare som har koll på och ordning bland sina djur.

Jag håller ett extra öga på henne då och hoppas på tillväxt så småningom.. Extra vitaminer & kärlek! Håll tummarna! :D

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 13 sep-12 kl 11:25 »
Jag har också en pytteliten i en av mina lantblandiskullar. Han har vart pigg och hängt med som alla andra hela tiden, men också varit betydligt mindre än de andra ända sedan ca 2 v ålder. Han är så grymt söt - vet inte hur jag skall kunna slakta honom om han skall fortsätta vara så söt :-X.
« Senast ändrad: 13 sep-12 kl 11:59 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 13 sep-12 kl 11:42 »
Hej. Var hönan mindre änn de andra när du köpte dom?
Jag har fått en del pytte kycklingar i minna kullar som varit mindre sedan kläckning. Fullt friska som små och vuxna.
Har en mini höna här hemma, hon har dessutom knappt ngn kam men lägger ägg och ruvar för fullt ändå :D

Så länge hon inte verkar må dåligt på ngt vis så är det ingen fara.
Lycka till med lillan :)

Emushka

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 13 sep-12 kl 11:51 »
Jag har också en pytteliten i en av mina kullar. Han har vart pigg och hängt med som alla andra hela tiden, men också varit betydligt mindre än de andra ända sedan ca 2 v ålder. Han är så grymt söt - vet inte hur jag skall kunna slakta honom om han skall fortsätta vara så söt :-X.

Jamen visst är de extra söta när de är så pyttesmå!

Hej. Var hönan mindre änn de andra när du köpte dom?
Jag har fått en del pytte kycklingar i minna kullar som varit mindre sedan kläckning. Fullt friska som små och vuxna.
Har en mini höna här hemma, hon har dessutom knappt ngn kam men lägger ägg och ruvar för fullt ändå :D

Så länge hon inte verkar må dåligt på ngt vis så är det ingen fara.
Lycka till med lillan :)

Hon har alltid varit minst, men skillnaden var inte så stor när de andra också var mindre. Det är som om hon inte växt mer sedan ca sju veckor. Haha, undrar om hon nånsin kommer att lägga ägg, hon är ju knappt större än ett ägg själv, hur ska det gå till?!  :o

Dela detta:

* Inloggade just nu

181 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser