Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mård i källaren  (läst 6208 gånger)

Sally

mård i källaren
« skrivet: 23 dec-06 kl 12:39 »
Jag har ånyo fått besök av vad jag tror är en mård- runda små öron, vit/blekorange "haklapp" och yvig svans- för övrigt brun/svart. Den har bosatt sig i källaren där jag förvarar mitt hö. Jag har inga planer på att ha ihjäl den, men jag skulle uppskatta om den flyttade någon annanstans...Mina höns är säkra i sitt hönshus nattetid, men min fråga är: Jagar de dagtid? Och hur "övertalar" jag den att söka bostad annorstädes? Jag har hört att de är känsliga för ljud och mycket skygga. Inte denna figur dock! När jag lyser på den med en ficklampa verkar den snarare nyfiken och kommer mot mig. Eftersom jag bor "ovanpå" borde den väl bli skrämd av alla ljud??? Någon som har något tips???

God jul förresten...
Sally
Går det...så går det!

curmbox

• Var sak har sin tid
Re:mård i källaren
« Svar #1 skrivet: 23 dec-06 kl 18:25 »
Kanske kan du fånga den i en fälla som inte dödar utan bara stänger inne, ta den i bilen en runda och släppa ut den på lite lämpligare marker ;)
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Vitryss

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 dec-06 kl 01:14 »
Mården är i huvudsak ett nattdjur. För det är en mård du har, beskrivningen stämmer. Den har det säkert mysigt i din källare, fångar möss kanske. Jag skulle inte heller vilja ha den nära inpå hönsen, men samtidigt är jag avundssjuk att du får se en mård. Dom är inte så vanliga, åtminstone inte norröver. Ja, en fälla som fångar den levande är en bra idé. Sedan kan du ta bilen och köra iväg den några kilometer eller mer.

LEK

« Svar #3 skrivet: 31 dec-06 kl 12:20 »
Hej!
VAR FÖRSIKTIG, säjer jag! Hela min flock blev dödad av en mård i höstas. Detta var efter åtta på morgonen när det blivit helt ljust. Jag hade gett dem mat och släppt ut dem i min, vad jag trodde, rovdjurssäkra hönsgård och åkt till jobbet. När jag kom hem på eftermiddagen var alla dödade utan en. LYCKAS din gäst ta sig in till hönsen skonar han INGEN.
Ta tag i saken så fort som möjligt, se till att bli av med honom, på det sätt du föredrar, bara han försvinner INNAN han tar ihjäl hönsen.

Lycka till och Gott Nytt År!!!

Rödskägg

• Småland
« Svar #4 skrivet: 31 dec-06 kl 20:14 »
Slagfälla!!! Mård eller höns, ditt val.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Sally

« Svar #5 skrivet: 01 jan-07 kl 10:12 »
Hm, menar du att en mård inte skulle gå att flytta? Efter att jag spelat opera på en batteridriven bandspelare i källaren dygnet runt har den inte visat sig och fångstfällan har inte givit något resultat än...men stänger jag av operan flyttar den kanske in igen!

Sally
Går det...så går det!

Rödskägg

• Småland
« Svar #6 skrivet: 01 jan-07 kl 11:02 »
Snabbare, effektivare och vi skulle bli rätt j-a förbannade om vi upptäckte att nå'n kom här i närheten och dumpade en mård!

Henry David Thoreau

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 jan-07 kl 11:22 »
Rödskägg har en poäng. Det är illa nog när folk slänger skräp i "vår" vägren, det ligger åtminstone still och låter sig plockas upp. Att dessutom plantera in skadedjur skulle vara ett j-kl- oskick.

Vitryss

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 01 jan-07 kl 13:16 »
Hm, menar du att en mård inte skulle gå att flytta? Efter att jag spelat opera på en batteridriven bandspelare i källaren dygnet runt har den inte visat sig och fångstfällan har inte givit något resultat än...men stänger jag av operan flyttar den kanske in igen!

Sally
Litet nyfiken på vilken opera du skrämmer bort mården med. Jag menar, till exempel Alban Berg's "Lulu" eller György Ligeti's "Den Stora Makabern" borde man kunna utrota hönshuskvalster med. Verkligen ett alternativ mot allt gift som årligen sprids ut av hönsägare land och rike kring.

Vitryss

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 01 jan-07 kl 13:25 »
Rödskägg har en poäng. Det är illa nog när folk slänger skräp i "vår" vägren, det ligger åtminstone still och låter sig plockas upp. Att dessutom plantera in skadedjur skulle vara ett j-kl- oskick.

Jag förstår varför du kallar mården "skadedjur", och jag skulle inte heller tycka det var kul med mård inpå hönsen, men jag reagerar ändå starkt på ordvalet. Ska vi snacka skadedjur så är människan det största hotet mot allt levande på vår planet. Allt annat som kryper, krälar, flyger och simmar verkar ha en uppgift att fylla i naturen.

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #10 skrivet: 01 jan-07 kl 13:28 »
Jag förstår varför du kallar mården "skadedjur", och jag skulle inte heller tycka det var kul med mård inpå hönsen, men jag reagerar ändå starkt på ordvalet. Ska vi snacka skadedjur så är människan det största hotet mot allt levande på vår planet. Allt annat som kryper, krälar, flyger och simmar verkar ha en uppgift att fylla i naturen.
Ingenting har någon uppgift att fylla i naturen, allting levande är opportunister som söker en nisch de kan överleva i och hålls i schack av andra organismer så att de är förpassade till sin nisch.
Människan har inte heller någon roll att fylla, däremot är människan alldeles enormt anpassningsbar och framgångsrik.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Sally

« Svar #11 skrivet: 01 jan-07 kl 14:46 »
"Att dessutom plantera in skadedjur skulle vara ett j-kl- oskick."

Nu får du väl ge dig! "Plantera in" förutsätter väl ändå att jag för in något tidigare okänt i just detta område...och det gör jag ju inte! Jag har inte planerat att flytta den i närheten av annan bebyggelse- om jag nu får tag i den...utan till "skogs".

Och att ta ihjäl den med en slagfälla- aldrig i livet! Uppfinningsrikare än så får det allt bli. Live and let live- i alla fall så långt det är möjligt!

När det gäller musikvalet är det ett "blandband" med mycket gnissel och pukor...

Sally
Går det...så går det!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 01 jan-07 kl 21:33 »

Att mården flyttas till att börja med beror ju på att den är ett skadedjur. "Varsågod, nu är mitt problem någon annans problem. Och glöm inte att alla djur har rätt att leva. Ha så kul!"

Vitryss

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 02 jan-07 kl 00:42 »
Ingenting har någon uppgift att fylla i naturen, allting levande är opportunister som söker en nisch de kan överleva i och hålls i schack av andra organismer så att de är förpassade till sin nisch.
Människan har inte heller någon roll att fylla, däremot är människan alldeles enormt anpassningsbar och framgångsrik.
Naturligtvis har allt levande på vår jord en funktion att fylla för att skapa förutsättningar för just livet som det har varit och är just nu på jorden. Från den minsta mikroorganism och hela vägen uppåt till däggdjur och växter och träd.
Om sedan det levande, själva livet har någon "roll att fylla" är en filosofisk fråga. Men "att bara vara" är en uppgift i sig tycker jag, och att tro att vi idag sitter inne med kunskap som gör att vi kan säga ingenting har någon uppgift att fylla i naturen är våghalsigt.

Helenan

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 02 jan-07 kl 14:00 »
Ja, och mård finns nog som sagt överallt men om just den mården har fått för sig att bo i din källare så skulle jag nog försöka flytta den och i så fall släppa ut den långt bort från bebyggelse och hönsägare. Hoppas sedan att ingen annan av de mårdar som finns i din närhet får försig att ta dina hönor utan att ni kan leva i fred med varandra. Detta funkar ju oftast bäst om mården är rädd för människan.

Jag skulle inte heller slå ihjäl den i första taget. Det är en annan sak med mink som inte hör till den svenska naturen och råttor som blir många just på grund av att de får mat från hönsägare. Dem skulle jag ta ihjäl.

Anna.D

« Svar #15 skrivet: 03 jan-07 kl 06:13 »
fast har man en gång fått sina höns dödade av mård så kallar man dem både det ena och andra + att jag hade blivit arg om någon släppt den här på våran mark.kan inte hjälpa det :-[
fick en hel flock dödade av mård för några år sedan och det var ingen rolig syn. :-\/Anna

LEK

« Svar #16 skrivet: 03 jan-07 kl 10:53 »
Hej!
Ja, jag förstår precis vad du menar, samma sak drabbade ju mig i höstas. Svårt att känna något medlidande eller förbarmande över ett djur som orsakat sådan förödelse. Kan bara föreställa mig vilken panik det måste bli i en hönsgård där han kommer in och dödar dem en efter en... :'(. Önskar ingen höna eller hönsägare detta tråkiga därför förespråkar jag att mården ska avlivas om den kommer för nära inpå hönsbesättningar. I skogen kan han gärna bo men inte i närheten av mina höns  >:(.

Ha ett gott o rovdjursfritt år, alla!!!

Sally

« Svar #17 skrivet: 03 jan-07 kl 11:12 »
Hm, jag har svårt att bli arg och upprörd när djur (oavsett "sort) jagar för sin överlevnad. Det kan naturligtvis bero på att jag varit ganska förskonad från "rovdjursattacker". En gång tog duvhöken 2 tuppar, men efter det "lärde" tupparna sig att försvara sin flock och det har inte hänt igen. Mina höns går fritt på dagarna och det största hotet då har varit en jaktdrever som smitit in och "knyckt" en tupp eller två som hon la under grannens säng... Hon har numera flyttat. Kanske är risken större när hönsen är instängda- de har ingen möjlighet att fly! Och i hönshuset är jag ansvarig för att de är trygga. Kanske ändrar jag uppfattning i framtiden- men än så länge tror jag på operan- ingen mård sen denna började spelas :)

//Sally
Går det...så går det!

Rödskägg

• Småland
« Svar #18 skrivet: 03 jan-07 kl 15:30 »
Moa-Lisa, jo.

Jag kan fortfarande inte förstå synsättet, Jag vill inte ha det här djuret här så jag flyttar det nå'n annanstans :P

Det finns ju uppenbarligen en risk att denna mård har kommit på hur mysigt det är med bebyggelse ;)

Come on flame me ;D

Henry David Thoreau

Sally

« Svar #19 skrivet: 03 jan-07 kl 17:30 »
Finns det operaälskande mårdar kanske jag får invasion  ;)!

I somras hade jag besök av ett annat "skadedjur" (observera citationstecknen). Denne någon lyckades ta sig upp i redena och länsa dem på ägg...

Men jag la mig i bakhåll, och se, var det inte igelkotten som tog sig ett skrovmål! När jag vände ryggen till kröp han in i ett rede och la sig och SOV- jag har tydligen ingen avskräckande effekt på igelkottar, inte hönsen heller för den delen...de samsades snällt med kotten flera gånger.

//Sally

PS Kanske en kotte du haft på besök Moa-Lisa? Fast det är klart- en mård äter väl också ägg...
Går det...så går det!

Dela detta:

* Inloggade just nu

122 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser