Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp, kycklingar på gång !  (läst 8539 gånger)

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
SV: Hjälp, kycklingar på gång !
« Svar #40 skrivet: 23 sep-12 kl 18:28 »
De lever mot allla odds  allihopa ! Krokben verkade riktigt illa däran igår förmiddag, men piggnade till något helt otroligt under dagen  :)
kritiska dagen nr 4 är dock inte förbi än....
Kan inte tänka mig att hitta nån sötis död, det får inte hända !  ::)

Smajsan

• -
« Svar #41 skrivet: 23 sep-12 kl 20:06 »
NEJ inga små söta luddisar ska hittas döda....för nu har vi bestämt det  ;).Varför är 4:e dagen kritisk?Idag har jag hämtat hem vaktlarna jag  talade om igår,och de är hur underbara som helst.De är som tur 5 månader.Jag får vänta med vaktelkycklingar till våren då tror jag kläckstoppet har upphört.Hoppas nu den 4:e dagen förlöper lungt och stilla och att alla kommer att må bra.
Ha det så bra!
Mvh Smajsan.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Marielle

• Uppland
« Svar #42 skrivet: 24 sep-12 kl 22:30 »
Helvetesdagen, den förbannade dag nummer 4 är här. Jag har precis gjort slut på lidandet för en  liten stackare  :'(.  Tyvärr ser det ut som att 1 till, förmodligen 2 till, går samma öde tillmötes.
I morse och under dagen har alla 5 varit hur pigga som helst. Nu vid 21- tiden började kyckling nr vingla omkring, kippa efter andan och ramla omkull. Jag har aldrig avlivat en liten kyckling, men stod inte ut med att se den lida så enormt. Ögonen är helt rödgråtna  :'(
Kommer in bara för att hitta nästa kyckling med liknande symptom. Den ramlade omkull, låg och snurrade runt och blev liggandes på rygg. Vände den rätt och nu sitter den där och blundar och andas konstigt. Ytterligare en beter sig annorlunda. Jag avvaktar en liten stund för att isåfall ta båda samtidigt. Fy faaaan vad vidrigt att behöva ha ihjäl dessa små ! Kommer aldrig ta kycklingar igen .
Jävla dag 4!!!

Smajsan

• -
« Svar #43 skrivet: 24 sep-12 kl 22:41 »
Ja jävla dag 4:a  >:( >:(.Varför blir de sjuka just på dag 4:.Stackars dig! som måste vara stark och göra allt detta,nu när det skulle vara den goda kycklingtiden.Jag önskar att jag kunde hjälpa dig  :-\ Hoppas nu att de som är kvar nu klarar sig till dag 5. Jag håller tummarna och tänker på dig.
Mvh Smajsan.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Marielle

• Uppland
« Svar #44 skrivet: 24 sep-12 kl 23:04 »
Tack för omtanken !  Riktigt vidrigt att behöva döda en sån liten söt kyckling  :'(
Ska tillägga att jag är extremt blödig och fick panik när jag såg den lilla lida så enormt.
Ingen annan vågade göra det, så jag hadeverkligen inget val. Att låtaden självdö var inget alternativ.
 Jag visste inte hur jag skulle göra det, så jag tänkte bara " bedövning/ avdomnad" , klarade inte av att slå skallen i något innan dess. Dränkte in en trasa med bensin, lät kycklingen andas in det tills den bara andades svagt. La den i en påse och slog med en tegelsten . FYFAAN vad jobbigt...
Snälla säg att den inte led av mitt panikartade avlivningssätt.....  :'(
Kommer drömma såna hemska mardrömmar inatt !
Aldrig mer vaktelkycklingar....

Smajsan

• -
« Svar #45 skrivet: 24 sep-12 kl 23:37 »
jag vet att den inte led,utan dog snabbt efter bensinen!!!! Hur går det för de andra små? och nu är det bara en halvtimme kvar på dag 4 tänk på det  ;) nu vågar nog inte jag heller skaffa vaktel kycklingar  :'( sov gott inatt och lycka till med de små.
Mvh Smajsan.

FM

• Skåne
« Svar #46 skrivet: 24 sep-12 kl 23:52 »
Ja det är inte lätt när man måste plocka bort kycklingar. Runt dag 4 brukar det visa sig vilka som inte kommer igång att äta. Jag (som ieeilorac skrev) har kläckt ihop med hönskycklingar för att öka överlevnadschanserna. Man får hjälpa de svagare vidare och sedan glädjas åt dom som lever. Vissa kläck går sämre än andra det är sådant man tyvärr får räkna med.

Tröstekram
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Marielle

• Uppland
« Svar #47 skrivet: 25 sep-12 kl 11:34 »
Tack för tröstande ord  :-\
Imorse var ytterligare en liten död. Den hade extrem diarre', så det blev ett hastigt byte tidigt imorse. 2 andra är slöa och en enda stackare är helt normal. Det ironiska är att den som är piggast är den som dottern skalade fram.....
Jag har sett alla äta och dricka tidigare, så det BORDE inte vara orsaken. Jag funderar på diarren...
Kan äggulan vara skurken ? Har tagit bort den iallafall nu. Ska köpa äggfoder istället, om dessa överlever. Vad gör jag om det blir en ensam stackare kvar ?

FM

• Skåne
« Svar #48 skrivet: 25 sep-12 kl 12:19 »
Hårdkokt äggula ska inte va farligt snarare något som är gott o näringsrikt. Jag ger mina startfoder för kycklingar och hårdkokt ägg. Blanda hårdkokt ägg med proviva till ex. nypon lr. blåbär vilket är bra för magen. Finns gomorgon bifidu (tror heter så) den kör jag också med. Dock tror jag man ska undvika sådant med citrus i om jag minns rätt?

När fick dom tillgång till mat och vatten första gången? Jag har haft mina i kläckaren i 2 dyngn innan dom kommer ut och får mat och vatten.

Mina första (hönskycklingar) som togs bort pga benfel, fick jag hjälp med. Sedan kom det oundvikliga att man fick nödavliva en, sedan har det blivit många fler. Det är som att man vänjer sig, inte så att man tycker det är roligt för det är det verkligen inte, dock så blir jag inte skakis längre.

Du får införskaffa några kamrater till dina små ;)

Ta några djupa andetag och ge inte upp :)

Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Marielle

• Uppland
« Svar #49 skrivet: 25 sep-12 kl 15:04 »
4 av dem tog jag ur kläckaren efter ca ett dygn för att den femte var lite medtagen o behövde hämta sig. De andra var väldigt aktiva o trampade på den lille. Mat o vatten fick de då efter ett dygn. De har fått startfoder ( mjöligt) pyttelite undulatfoder, äggula, och vatten.
Nu har jag lagt in en varm vetekudde, fleecefilt och täckt buren med fleecefilt. ( de bor i en liten hamsterrbur i plast)
Peppar, peppar, en av de dåliga har piggnat till lite. Äter o dricker, men sover annars mest.
De verkar inte så lösai magen iallafall, men kan ju faktiskt förebygga med bifidus. Tack för tipset !

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
« Svar #50 skrivet: 25 sep-12 kl 16:11 »
Usch så tråkigt!  :'( Håller tummarna för att andra ska klara sig!  :-*
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

FM

• Skåne
« Svar #51 skrivet: 25 sep-12 kl 18:51 »
Dom kan nog inte bearbeta undulatfröna om dom inte har grus i sin muskelmage  :-\ Jag skulle skita i dem.

Lägg en frotehanduk för dem att gå på o strö lite startfoder på den. Doppa näbben i vattnet.

Lycka till :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #52 skrivet: 25 sep-12 kl 19:26 »
Vad har du för temperatur i deras bur? Man måste mäta på bottnen där de är. De är väldigt känsliga för kyla precis i början, det ska helst vara typ 35oC de första dygnen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Marielle

• Uppland
« Svar #53 skrivet: 25 sep-12 kl 22:27 »
....läste nånstans att man skulle ge undulatfrön också ju... :-\
De har iallafall mellan 35-37 grader under värmetaket. ( har gjort " nivåskillnader" ) sen har de som sagt vetekudde som jag värmer med jämna mellanrum, utanför värmetaket.

FM

• Skåne
« Svar #54 skrivet: 25 sep-12 kl 22:31 »
Dom mår säkert bra av lite undulatfrön om dom har tillgång till sand/smågrus. Lite osäker på om dom klarar tillgodose sig fröna annars. Mina har klarat sig bra utan ;) 

Marielle

• Uppland
« Svar #55 skrivet: 26 sep-12 kl 21:09 »
Lite uppdatering !
Jag vet inte om det är ett " mirakel" , men 2 av kycklingarna som jag trodde skulle dö, håller på att återhämta sig...! De hade svår diarre och var vingliga o slöa. Idag äter de och en av dem knallar omkring ! Det största undret är kycklingen som nästan helt skalades ut ur ett ägg med en liten springa i, den är störst och starkast !! Hur vanligt är det att såna här " småkryp" klarar sig igenom något liknande ? Jag vågar inte riktigt bli glad än, men hoppet finns där  :)

FM

• Skåne
« Svar #56 skrivet: 26 sep-12 kl 22:10 »
:) Den lille kanske är en stark en som satt hårt fasttorkad i skalet?

Håller tummarna :)

Marielle

• Uppland
« Svar #57 skrivet: 28 sep-12 kl 07:13 »
.....dag 7 och slut på mirakel.. :'(
Den minsta av dem låg död i morse. " Skalman"  samt en liten till lever iallafall. Än så länge...
Diarre på den lilla , men de äter o dricker med god aptit. Inser att jag inte kan göra så mkt annat än det jag gör , att det är " naturens utrensning"  :-\
Hoppas, hoppas bara att det inte blir EN stackare ensam kvar !

Smajsan

• -
« Svar #58 skrivet: 28 sep-12 kl 14:00 »
Näe! Vad är det som händer? Dör dom fortfarande? Vilken otur du har haft,Inte nog med dag 4 utan de fortsätter att dö.Ja vad ska man göra? Har du provat att hand mata dom?Eller det ska man kanske inte göra  :-\. Ja efter den här persen kommer nog varken du eller jag skaffa mer vaktel kycklingar  :(.
Hoppas nu att de 2 sista kommer att klara sig så att du får lite lugn och ro med.Lycka till igen, jag håller tummarna!!!!!
Mvh Smajsan.

Marielle

• Uppland
« Svar #59 skrivet: 28 sep-12 kl 14:31 »
Jaaa du, önskar jag fattade varför de fortsätter dö... >:D
De två sista äter och dricker som sagt själva med god aptit. Tror det skulle vara i det närmaste omöjligt att handmata dessa mini- pytte- extremt små kycklingar.... Man kan nog inte göra mer än att visa den mat o vatten tills de fattar själva.
Nä, funderar starkt på att sälja nyinköpta kläckaren, för det här vill jag inte uppleva igen !

Dela detta:

* Inloggade just nu

331 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser