Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp, kycklingar på gång !  (läst 8552 gånger)

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
Hjälp, kycklingar på gång !
« skrivet: 19 sep-12 kl 21:32 »
Har 12 st vaktelägg i kläckaren ( ett har dock torkat  :-\) Ställde antal kläckdagar till 19, efter tips här på forumet. Nu står det att det är 4 dagar kvar och jag ser nu att minst 3-4 ägg rör sig livligt !!! ( SÅÅ spännande !) Frågan är då... hur vet man egentligen hur många dagar det är kvar till kläck ? Vattenbehållarna ska ju maxas 2 dagar innan, äggbacken ska ut o hushållspapper ska in på botten. Samtidigt ska man ju inte in o joxa när kläckningen startat, så NÄR ska jag fixa allt detta ? Kläckaren är automatisk o vändningen stoppar 2 dagar innan. Men vad händer om det börjar spricka/ kläckas NU ??? 

Smajsan

• -
SV: Hjälp, kycklingar på gång !
« Svar #1 skrivet: 19 sep-12 kl 21:41 »
Vad har du för kläckare? på min brincea mini advance kan man sätta vändningen på off.Jag har aldrig kläckt vaktlar men det kan ju inte vara så stor skillnad mellan att kläcka höns eller vaktlar.Hur många dagar har de legat i kläckaren?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Smajsan

• -
« Svar #2 skrivet: 19 sep-12 kl 21:43 »
Nu läste jag att på dag 14 ska vändningen stängas av,och så kommer de att kläckas på dag 16 eller 17.Och öka på fuktigheten på dag 14.Lycka till  :D
« Senast ändrad: 19 sep-12 kl 21:47 av Smajsan »
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Marielle

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 19 sep-12 kl 21:48 »
Jag har också en mini advance. kläcktid vaktlar står 16-23 dagar... Jag ställde den som sagt på 19 dagar, nu är det 4 dagar kvar av dessa 19. Om 2 dagar ska "allt" fixas alltså. Törs väl inte stänga av vändningen på dag 15 ?? Eller... vad vet jag...Därför jag frågar här ::)

Smajsan

• -
« Svar #4 skrivet: 19 sep-12 kl 21:57 »
Jag är ju inte hundra heller men det jag läst så ska du stänga av vändningen dag 14 eller 15.Då ska du även öka fuktigheten.Sen ska de kläckas på dag 16-17.Jag skulle gjort så

Smajsan

• -
« Svar #5 skrivet: 19 sep-12 kl 21:59 »
Gå in på tråden "vaktlar" och sök på "kläcka vaktel i maskin" då kommer det upp massor av info.

Marielle

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 19 sep-12 kl 23:13 »
problemet är ju bara att det skiljer VÄLDIGT på informationen....

Lisen

« Svar #7 skrivet: 19 sep-12 kl 23:21 »
Vändningen stängs av dag 14 samtidigt som luftfuktigheten höjs och de kläcks oftast på dag 17.

Smajsan

• -
« Svar #8 skrivet: 19 sep-12 kl 23:21 »
Jag kom att tänka på din instruktions bok.. där står det ju hur länge de ska vändas väll?Jag tror att det står om både vaktlar, höns, ankor mfl.Jag kan fråga min kompis imorgon hur hon gör.Hon har kläckt massor med vaktel.Men om man tänker på höns ägg så tar det alltid för mig 2 dagar mellan att jag först hör de pipa och äggen rör sig ,till att det blir hålslag.
Jag vet att det är viktigt att stänga av vändningen i tid,så att de små rackarna ska ha en chans att vända sig rätt.Om ingen annan har någon bra info så återkommer jag imorgon.Godnatt och sov så gott.

Smajsan

• -
« Svar #9 skrivet: 19 sep-12 kl 23:23 »
Ok! ja vad bra Lisen då är det som jag forskade fram.Stäng då av vändningen idag och höj fuktigheten så har du små luddbollar om några dagar  :D

Marielle

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 19 sep-12 kl 23:38 »
Jag vet inte om det är jag eller kläckaren som har fått hjärnsläpp, men kollade nu i almanackan när äggen lades in. Det var ju 17 DAGAR sedan, vete sjutton hur kläckaren kan visa på 4 dagar kvar då.... ( JA, jag ställde den på 19... ;))
Några PIP kan jag definitivt inte höra ifrån äggen.. :P Törs knappt nudda dem, rädd att de ska gå sönder...
Däremot rör sig några ju, betyder det att de börjar knacka hål på ägget ??? ??? ::)
Känns som att det går åt skogen med bebisarna  :-\
Jag har stängt av vändning, fyllt vattenbehållarna till max och tagit ur äggbacken iallafall. Det finns väl inte så mkt annat att göra... ::)

Smajsan

• -
« Svar #11 skrivet: 20 sep-12 kl 00:09 »
Ja du när jag tänker efter så har jag samma problem varje kläckning....jag tror att jag har ställt in den fel för det stämmer inte med dagarna.Men om de har legat i 17 dagar så kommer de snart ut.Vad kul och vilken tur att du räknade efter  :D.Jag tror de snart pickar hål på skalet när de rör sig så mycket.Låt den vara ifred bara och inte öppna locket på kläckaren.Det står att om man har öppnat den ska man vänta minst 6 timmar innan man öppnar den igen. De som är menade att komma ur skalet kommer ur skalet  ;)

Smajsan

• -
« Svar #12 skrivet: 20 sep-12 kl 00:13 »
En sak till....Lägg in något som de har att kläckas på,hushållspapper eller något annat.Jag klipper till en vanlig disktrasa som jag trär över vattenbehållaren.För de behöver något som inte är halt när de ska kuta runt där inne,de blir bättre för deras fötter och ben då.NU ska jag gå och lägga mig...håll mig uppdaterad hur det går för dig! Lycka till igen  :)

Marielle

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 20 sep-12 kl 00:28 »
Hushållspapper redan fixat i kläckaren  :D
Jaja går det så går det... Har inte för höga förhoppningar dock !
Tack för hjälp och stöd  :) godnatt !

Smajsan

• -
« Svar #14 skrivet: 20 sep-12 kl 14:44 »
Hur har det gått Marielle? Har det kommit ut några små än?

Marielle

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 20 sep-12 kl 17:30 »
Sprickor i  5 st vad jag kan se !!!  Hur länge dröjer det då innan de tar sig ut ?

Smajsan

• -
« Svar #16 skrivet: 20 sep-12 kl 18:20 »
Ja jag har ju bara kläckt höns,och dom kan det ta nästan ett dygn om dom är riktigt långsamma,från att de har gjort ett hålslag.Men ibland när jag har gått och sovit så har det kommit 3 på 1 timme.Det är så olika.

Marielle

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 20 sep-12 kl 23:25 »
Åååå... Jag som är så otålig  ;D
Det är iallafall ett ägg med en liten stackare som frenetiskt pickar ut näbben ur ett minihål !
Hoppas bara den orkar....

Smajsan

• -
« Svar #18 skrivet: 20 sep-12 kl 23:39 »
Den kommer säkert att orka ta sig ut  :)Jag skulle gå och lägga mig och vakna i morgon med en kläckare full med små vaktlar,istället för att vara orolig och inte få sova.Jag tänkte på vattenbehållaren,har du det där gallerlocket på? jag märkte sist när jag kläckte små kycklingar,att de kommer liksom imellan där.Så glöm inte den bara så kommer det nog vara fullt med ludd där i morgon  :D
Lycka till! ( Berätta hur många det blev sedan)
Mvh Smajsan.

Marielle

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 21 sep-12 kl 00:08 »
Gallerlocket är på  :)
Jag är iallafall orolig... :-\ speciellt för ett ägg som har hamnat alldeles emot ytterväggen... Sprickan i ägget är dessutom naturligtvis precis där !  Befarar att kycklingen inte kommer att kunna ta sig ut ur ägget  :'(

Dela detta:

* Inloggade just nu

240 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser