Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaktelsugen noob söker starthjälp....!  (läst 2720 gånger)

grisslan

• Skåne
Vaktelsugen noob söker starthjälp....!
« skrivet: 19 sep-12 kl 23:46 »
Har hunnit läsa en del om vaktel nu och insett att det mest troligt kommer att bli ett "gäng". Tror att jag siktar in mej på en större sort (exempelvis japansk jumbo) då jag antar att dessa får större ägg och kanske kan vara lite tåligare. Tyvärr har jag inte riktigt hittat eller fått grepp om grunderna för vaktelhållning och söker därför svar på följande frågor (vilka antagligen blir fler allt eftersom):
Vilken sort skall jag ha & varför?
Hur vill dom bo, vilken storlek på bur/voljär, ute/innedel, värme, vinterisolerat m.m.
Vad äter dom & var får man tag på det?
Vad skall jag mer tänka på, "måste saker" och "absolut inte göra saker"?

I det stora hela: Hur skall jag göra för att dom skall ha det så bra som möjligt och för att familjen skall kunna få sig ett par vaktelägg i veckan?
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vaktelsugen noob söker starthjälp....!
« Svar #1 skrivet: 20 sep-12 kl 08:10 »
Det är inte så stor skillnad i äggstorlek på japaner, jumbo och franska jättevaktlar, det är mer om man ska slakta djuren som det skiljer sig. De större är kanske lite lugnare, men det beror också på hur mycket man hanterar dem.

De kan bo i en innekaninbur på vintern och en betesbur för kaniner på sommaren. De värper inte om det är för kallt, men klarar många minus om de bara har torrt och dragfritt utrymme och fri tillgång på bra mat.

De äter kycklingstart eller kalkonstart, gärna blandat med lite värpfoder när de börjar värpa. Och snäckskal. Allt hittas på lantmännen eller annan foderaffär. Franks zoofor eller bröderna Lantz i Vankiva är bra om man som jag bor i norra Skåne.

Vaktlar värper bra när de är unga, från ca 8 v till ca 10 månader, sedan blir det lite sämre och befruktningen blir också sämre.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grisslan

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 20 sep-12 kl 14:57 »
Jag ska också skaffa vaktlar till våren.Så vad är det för skillnad i storlek på japanska ,jumbo eller franska jättar och det finns några som heter fläskvaktlar också.
Jag vill ha dom för kött och lite ägg men mest kött.Jag behöver ju ägg för att kunna föda upp nya till kött såklart.Och då har jag tänkt att kläcka dom i min kläckare.
Tack för info om någon vill svara!
Mvh Smajsan.

Så det finns så många "stora" vaktlar?
Ja till kött kanske inte är fel om det blir så det räcker....
Hur är vaktelkött?

grisslan

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 20 sep-12 kl 15:07 »
Var hittar jag en bra uppfödare som är villig att sälja vaktel av god kvalité? I Skåne....
Hur ser jag att dom är ok?
Något speciellt jag skall titta efter, svagheter eller deffekter?

grisslan

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 20 sep-12 kl 15:10 »
Ok då är det de största? och de jag ska ha,men jumbo då? Hur stora är dom?Skriv gärna i storleks ordning.  :)

Äggstorlek också tack.  :)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 20 sep-12 kl 19:14 »
Fransk jättevaktel=fläskvaktel är störst, jumbo lite mindre och japaner minst. Jättevaktlarna väger lite mer än dubbelt så mycket som japanerna, har inga siffror tillgängliga just nu, men finns i tidigare trådar.

I snitt värper japanerna mest, men de andra värper inte särskilt mycket mindre. Fläskvakteläggen kanske är 10% större än japanernas ägg, i snitt. Ska se om jag kan kontrollväga några.

Jag finns i Skåne, är seriös, om man får säga så om sig själv, och säljer både avelsägg, kycklingar och vuxna djur, i mån av tillgång.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grisslan

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 20 sep-12 kl 19:20 »
Fransk jättevaktel=fläskvaktel är störst, jumbo lite mindre och japaner minst. Jättevaktlarna väger lite mer än dubbelt så mycket som japanerna, har inga siffror tillgängliga just nu, men finns i tidigare trådar.

I snitt värper japanerna mest, men de andra värper inte särskilt mycket mindre. Fläskvakteläggen kanske är 10% större än japanernas ägg, i snitt. Ska se om jag kan kontrollväga några.

Jag finns i Skåne, är seriös, om man får säga så om sig själv, och säljer både avelsägg, kycklingar och vuxna djur, i mån av tillgång.

Kan det bli mycket bättre! :)
Då är det kanske ok att komma och titta och prata lite vaktel nån dag?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 20 sep-12 kl 19:22 »
Kan det bli mycket bättre! :)
Då är det kanske ok att komma och titta och prata lite vaktel nån dag?
Javisst, men jag är på väg att flytta, så det är lite kaos här. Men annars är det bara att boka ett datum. Skicka pm, så löser vi det. Nu ska jag ut till djuren, men svarar senare.

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 22 dec-12 kl 21:12 »
Slänger in en fråga här med.
Går det att hitta vaktlar efter ruvande hönor?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 23 dec-12 kl 07:33 »
Linkoso hade väl någon vaktel som ruvade? Men det är ovanligt. Kinesiska dvärgvaktlar ska vara bättre på att ruva har jag hört.

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #10 skrivet: 23 dec-12 kl 16:24 »
Ska man hålla ett litet bestånd, så vore det ju kul om man slapp ta till äggkläckningsmaskin om man skulle vilja ha kycklingar.  :)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 24 dec-12 kl 06:17 »
Jag skulle inte räkna med att vaktlarna skulle ruva tillräckligt mycket för att föryngra sig efterhand som de blev gamla. Men man kan ju köpa kycklingar eller vuxna vaktlar från någon med kläckare. Kan bli både billigare och enklare än att skaffa kläckare om man bara ska ha ett fåtal vaktlar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #12 skrivet: 24 dec-12 kl 08:53 »
Slänger in en fråga här med.
Går det att hitta vaktlar efter ruvande hönor?
Jag har övertagit ett gäng vaktlar. I avelsgruppen (japanska vaktlar blandade färger) har 5 av 17 hönor ruvat. Flera av de ruvande hönorna har ruvat mer än en gång. Alla gånger utom 1 har lyckats. Hönorna tar hand om kycklingarna i ca 2 veckor. men vaktlar växer ju fort  ;)

Vill man ha hönor som ruvar bör vaktlarna ha hyfsat med plats och gott om gömslen. Dessa gillade enligt förra ägaren granruskor i hörnen när de ska ruva.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

121 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser