Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man låta hönan ruva direkt igen ?  (läst 871 gånger)

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
Kan man låta hönan ruva direkt igen ?
« skrivet: 20 sep-12 kl 13:49 »
" Mammahöna" ( gammelsvensk dv , 1 år) har just uppfostrat 2 kycklingar som snart är 10 veckor.
Nu har hon börjat värpa igen och verkar vilja ruva. Frågan är om det är fel att låta henne ruva fram några småttingar direkt igen ? De hon har nu är inte kläckta här hos oss, så det skulle vara jättespännande att få uppleva... Men ! Jag vill såklart inte utsätta henne för onödiga påfrestningar eller så, därför undrar jag om någon har kloka råd att ge  :)

Daniel1983

• Västergötland
SV: Kan man låta hönan ruva direkt igen ?
« Svar #1 skrivet: 20 sep-12 kl 13:53 »
Vill hon ruva så vill hon. Och vill du ha kycklingar så låt henne få några ägg. Då blir hon lycklig. Annars kanske hon ruvar i "tomme" hur länge som helst.

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #2 skrivet: 20 sep-12 kl 19:41 »
Vi har en Dvärgkochinhöns som i somras låg och ruvade, fick sina små som kråkorna tyvärr tog för henne. Två dagar senare låg hon stenhårt igen och vi lät henne få göra det, tre veckor senare var hon stolt mamma igen och hade delad vårdnad med en annan höna som lade sig samtidigt. Har även en maranhöna som ligger för tredje gången i år nu, hon tar upp sina små till ca 6 veckors ålder, då börjar hon värpa, gav oss nu sist kanske 20ägg innan hon blev "platt" och ligger nu som en sten.

Tror de kan angöra ganska bra själva om de är i form att ligga eller inte  ;)
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 20 sep-12 kl 23:23 »
Jadåså ! Bara att hoppas att äggen är befruktade då också... Är liiite sugen på att peta in ett par " ica" ägg under henne också  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

259 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser