Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken sorts nypon använder ni?  (läst 13705 gånger)

Kretsloppan

• Södermanland
Vilken sorts nypon använder ni?
« skrivet: 22 sep-12 kl 20:38 »
Använder ni odlade eller vilda? Vet ni vilka sorter ni plockar och om det finns bättre och sämre sorter till soppa och té? Här finns lite vilda nypon, har sett avlånga med ganska mörkt gröna, blanka blad som jag tror kan vara "nyponros"; Rosa dumalis. Skulle vilja plantera ordentliga snår men vill få rätt sort och inte föröka vresros t ex. Någon som planterat/förökat vildrosor?

Malines här igen

• Gäst
SV: Vilken sorts nypon använder ni?
« Svar #1 skrivet: 22 sep-12 kl 20:48 »
Har testat nypon av en klätterros, rosa dumalis och vresros och märker ingen större skillnad tycker jag, förutom att vresrosnypon är jäkligt lättplockade jämfört med vanliga vilda nypon.

grisslan

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 22 sep-12 kl 20:52 »
Blir det inget gott med vresros eller?
har hur mycket kommunala vresrosor som helst här som jag tänkte plocka ifrån, men blir det inget gott så kan det ju kvitta....  :-\
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

Broberg

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 sep-12 kl 21:29 »
Blir det inget gott med vresros eller?
har hur mycket kommunala vresrosor som helst här som jag tänkte plocka ifrån, men blir det inget gott så kan det ju kvitta....  :-\

Ts vill inte sprida vresros eftersom den tränger ut inhemska arter på sina ställen. Om jag förstod rätt.

Så plocka på du där de redan växer, så gör du naturnytta också  :)

christelle

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 22 sep-12 kl 21:37 »
Använder ni odlade eller vilda? Vet ni vilka sorter ni plockar och om det finns bättre och sämre sorter till soppa och té? Här finns lite vilda nypon, har sett avlånga med ganska mörkt gröna, blanka blad som jag tror kan vara "nyponros"; Rosa dumalis. Skulle vilja plantera ordentliga snår men vill få rätt sort och inte föröka vresros t ex. Någon som planterat/förökat vildrosor?
Tog en pytteliten vildros med små rosa blommor ute vid havet för ca 10 är sedan, den står i nordvästläge är flera meter grenad åt alla håll och ger mängder av små och vackra nypon som inte faller av utan sitter kvar hela vintrarna. Hade säkert burit ännu mer om den stått åt söder. Vattnade den de första åren vid ihärdig torka men inte numer oavsett.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 23 sep-12 kl 15:23 »
Precis, jag menar inte att det skulle vara fel att plocka vresrosnypon, snarare bra som Lopt skriver. Men jag ville gynna inhemska sorter och undrar då hur man bäst förökar dem. Letar efter rätt sort på egen och grannars mark, och flytta o dela små plantor (man bör väl fråga markägaren först) bör väl funka snabbast, som Christelle gjort.

Undrar om någon lyckats med frösådd eller sticklingar och i så fall hur?

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #6 skrivet: 23 sep-12 kl 15:26 »
Precis, jag menar inte att det skulle vara fel att plocka vresrosnypon, snarare bra som Lopt skriver. Men jag ville gynna inhemska sorter och undrar då hur man bäst förökar dem. Letar efter rätt sort på egen och grannars mark, och flytta o dela små plantor (man bör väl fråga markägaren först) bör väl funka snabbast, som Christelle gjort.

Undrar om någon lyckats med frösådd eller sticklingar och i så fall hur?

Frösådd av rosor funkar bra och det är lätt att få fram tillräckligt med plantor. Det tar 2-5 år innan plantorna blommar första gången beroende på art
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 23 sep-12 kl 15:41 »
Har du då också fått samma sort som moderplantan, Stellan J?

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #8 skrivet: 23 sep-12 kl 18:36 »
Har du då också fått samma sort som moderplantan, Stellan J?

Jag har till största delen sått vildrosor och avkomman ser ut som moderplantan. Har sått förädlade rosor några gånger och då påminner avkomman väldigt mycket om moderplantan men inte helt. När man förädlar rosor så är det väldigt viktigt att ha koll på vilken planta som är moderplanta och vilken som är faderplanta. I de flesta arter och sorter kommer 80% av DNA:t från moderplantan och 20% från faderplantan.
Nu har jag ett 20-tal vildarter av rosor som jag ska testa för svenskt klimat. Har plantor med härkomst från Kaukasus där nyponen blir nästan 10 cm stora.

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 23 sep-12 kl 21:49 »
Har du plastat in blommorna på kvisten och sedan pollinerat med pensel? Eller har det blivit ok ändå när det gäller vildrosorna? Måste väl bero på vilka andra sorter som finns i närheten då, förstår jag?

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 23 sep-12 kl 22:21 »
Ts vill inte sprida vresros eftersom den tränger ut inhemska arter på sina ställen. Om jag förstod rätt.

Så plocka på du där de redan växer, så gör du naturnytta också  :)

Här har vi tycligen "ärvt" vresrosor från danmark, där man ska ha planterat en mängd för att stabilisera flyktiga sandområden vid havet. En del sköljs visst ut ändå, och strömmarna för dem hit, så det är en vanlig strandväxt även här...
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #11 skrivet: 24 sep-12 kl 00:08 »
Har du plastat in blommorna på kvisten och sedan pollinerat med pensel? Eller har det blivit ok ändå när det gäller vildrosorna? Måste väl bero på vilka andra sorter som finns i närheten då, förstår jag?

Jag samlar frö på vildväxande vildrosor. Att samla frö på vildrosor i botaniska trädgårdar medför en stor risk för hybrider. För förädlade rosor har jag plockat i trädgårdar och vet inte faderplantan. I vilket fall som helst så är det mesta av DNA:t från moderplantan

BamCe

• Skåne
    • ElektroBear
« Svar #12 skrivet: 25 sep-12 kl 21:58 »
Hmm ska ut och plocka nypon imorgon tur att jag hittade denna tråd då jag funderade på om det gick med vilket nypon som helst till soppa etc.
FUnkar det att köra nypon i saftmaja utan att rensa dom?

christelle

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 25 sep-12 kl 23:56 »
Hmm ska ut och plocka nypon imorgon tur att jag hittade denna tråd då jag funderade på om det gick med vilket nypon som helst till soppa etc.
Det borde ju gå men om fröna är väldigt små så får du kanske sila saften sen, aldrig prövat själv så ge gärna en återrapport om det funkar - det är tröstlöst att rensa nypon.

BamCe

• Skåne
    • ElektroBear
« Svar #14 skrivet: 26 sep-12 kl 01:02 »
Min saftmaja(läs min flikcväns) saftmaja klarar att sila bort fläderbärskärnor så nyponkärnor borde funka. Men är det bara att kasta i dom i nätdelen av saftmajan hela? VIll liksom inte sfta fram flytande klipulver liksom ;D. Iofs då du säger att jag eventuellt måste sila så menar du nog det.

Jaja avlägger rapport imorgon hur det gick med saftandet om inte fläderplocket går före.

christelle

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 26 sep-12 kl 08:54 »
ja det är bara att köra ner allt och låta det safta ur ordentligt men hmm kanske nyponskal är för motståndskraftiga? I så fall kanske man kan mecka till dom lite med typ potatisstöt? Som sagt inte prövat själv och väntar med spänning på rapport.

kurt

« Svar #16 skrivet: 26 sep-12 kl 10:58 »
Jag provade att passera i en assistent, då fick man med fröhår och det irriterade ordentligt i halsen.

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 26 sep-12 kl 11:09 »
Jag tycker soppan blir halskliig om man passerar (med pasersil) med fröna kvar.

Har testat mig fram till två varianter antingen rensa bort kliet på färska nypon  -tidskonsumerande, pilligt och kliigt, men jättegod soppa. 
Det andra sättet är mindre jobb och nästa lika god soppa halvera nyponen torka (jag har elektrisk tork, men det går nog att torka tex brevid vedspis eller kamin också), stoppa nyponen i stor burk skaka så faller frön och kli ur. Skölj de fröfria nyponen noggrant så e små resterna av kliet försvinner. Låt svälla lite i vatten och koka, mixa och passera.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #18 skrivet: 26 sep-12 kl 11:22 »
Det andra sättet är mindre jobb och nästa lika god soppa halvera nyponen torka (jag har elektrisk tork, men det går nog att torka tex brevid vedspis eller kamin också), stoppa nyponen i stor burk skaka så faller frön och kli ur. Skölj de fröfria nyponen noggrant så e små resterna av kliet försvinner. Låt svälla lite i vatten och koka, mixa och passera.
Precis så gör jag också, efter att provat mig fram lite.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #19 skrivet: 26 sep-12 kl 11:25 »
Jag tvivlar på att saftmaja funkar med nypon. I saftmajan ångar man ur bärsaften, men till nyponsoppa är det fruktköttet man använder.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Dela detta:

* Inloggade just nu

159 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser