Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hannagalen höna?  (läst 1916 gånger)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
Hannagalen höna?
« skrivet: 24 sep-12 kl 20:20 »
Har en unghöna som går omkring och "honkar"  som en anka.

En av ungtupparna kom förbi å då la hon sig ner o sket och glodde på honom men han såg bara undrande ut och gick igen å då reste hon sig. Är det parningsläte eller är hon sjuk?

Hon och tupparna är födda 12 juni.

Hoppas hon inte är sjuk för jag har bara kvar en gammal höna + 3 tuppar o en höna som jag kläckte efter rävattacken . Dessa låg som matägg i kylen tur vi inte hade ätit upp dem.

Det är Dorking.

Smajsan

• -
SV: Hannagalen höna?
« Svar #1 skrivet: 24 sep-12 kl 20:31 »
Jag kan inte svara helt säkert,men min unghöna har gjort precis likadant fast till gammeltuppen,och han glodde inte utan blev så glad för inviten så han gjorde vad en tupp gör  :-[
Jag har aldrig sett det förrut men jag tror nog att det är dags för henne att bli höna snart  :) fast jag kan ha fel :-\
Mvh Smajsan.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 24 sep-12 kl 20:36 »
Ungtupparna håller iallafall på att bli könsmogna och det kan enligt min mening bli väl hårt tupptryck på såpass få unghönor. Gör dig av med ett gäng tuppar och se vad som händer.

Ljudet hon gör är svårt att uttala sig om :-\
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 24 sep-12 kl 21:20 »
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Det är upp till Getalina att besluta hur hon vill göra med sina djur.

Jag (och många med mig) anser inte att det är klokt att ha tre aktiva tuppar till en ännu ej könsmogen höna. De är kläckta i juni. Den gamla hönan kan man anta att hon inte släpper till ungtupparna, så det är bara denna ensamma unghöna de har att tillgå för sin sexuella frustration.

Om Getalina har för avsikt att skaffa fler höns så är min rekommendation att göra detta snarast. Annars avskilja minst två tuppar från unghönan. Gärna alla tre, tills hon börjar lägga ägg, vid 5-6 månaders ålder.
« Senast ändrad: 25 sep-12 kl 07:19 av Sirpa »
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Kaffedax

• Närke
« Svar #4 skrivet: 25 sep-12 kl 17:22 »
Ungtupparna håller iallafall på att bli könsmogna och det kan enligt min mening bli väl hårt tupptryck på såpass få unghönor. Gör dig av med ett gäng tuppar och se vad som händer.

Ljudet hon gör är svårt att uttala sig om :-\

Hm ser inte ut som om det här är ens relevant för frågan.
Det verkar vara så att din unga höna håller på att bli könsmogen men tupparna inte är det så du kan nog vara lugn att det inte är något fel på henne... något större tryck på dina höns blir det nog inte den tupp som är den dominanta håller bort de övriga...

ha en bra dag :)

getalina

• Halland
« Svar #5 skrivet: 25 sep-12 kl 17:46 »
Tack för svaren. :D

Då är hon nog inte sjuk utan könsmogen. Bara tupparna som inte fattat galoppen ännu.

Att de gått kvar så länge - tupparna- beror på att det tar ett tag å se vad som är vad. Ville ju inte göra av med ev. höna i tro att det var en tupp.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #6 skrivet: 25 sep-12 kl 18:01 »
Inte för att det heller är relevant... men... vad betyder hannagalen?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

getalina

• Halland
« Svar #7 skrivet: 25 sep-12 kl 19:15 »
Inte för att det heller är relevant... men... vad betyder hannagalen?

Här har du en höna som är hannagalen.  ;) ;D

http://www.tv4play.se/noje/big_brother?title=hanna_j_blir_galen_om_hon_inte_far_ha_sex_snart&videoid=2190786

Tindranu

• Småland
« Svar #8 skrivet: 25 sep-12 kl 22:16 »
Jag hade plockat bort ungtupparna från henne! Gå in o läs lite om rasen dorking, hönorna blir blir könsmogna ganska sent - 5-6 månader.
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

getalina

• Halland
« Svar #9 skrivet: 25 sep-12 kl 22:56 »
Jag hade plockat bort ungtupparna från henne! Gå in o läs lite om rasen dorking, hönorna blir blir könsmogna ganska sent - 5-6 månader.

I så fall skulle det dröja till november/december innan de blir det. DÅ måste hon ha tjuvstartat. Tuppen såg ju inte alls intresserad ut som sagt.

Kan tänka mig att dela på hönshuset i två avdelningar. I ena avdelningen skulle Hjördis (svart Dorking) bo med den ena ungtuppen (svart Dorking) och i den andra den röda unghönan med en dito tupp. Blir en tupp över då ( röd). Så kan jag ha kvar två tuppar och ha chans att få behålla båda färgerna. Gillar verkligen Hjördis färg. Men det är bara om de slåss annars kan de väl gå tillsammans.  ::)

Inte Hjördis till höger  ;) ;D

Jennyt

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 25 sep-12 kl 23:11 »
Hihihi, kul bild!

Jag har inte koll på om det går att avla svart ihop med röd Dorking. Isåfall kunde gammelhönan kanske klarat av två ungtuppar. Så kunde unghönan fått en ensam röd tupp. Azoo-Lina har säkerligen koll på färgaveln.... hoppas hon hittar tråden.

Sex handlar till mångt och mycket om makt, även hos rasen höns. Att en höna lägger sig platt för en tupp behöver inte betyda att hon vill bli påsatt(är könsmogen), det är även ett sätt att visa sin underkastelse. Anledningen till att jag förespråkar färre tuppar med unghönan är att hon inte klarar att hålla dem borta. Det gör däremot oftast en gammelhöna >:D ;)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #11 skrivet: 25 sep-12 kl 23:20 »
Här har du en höna som är hannagalen.  ;) ;D

http://www.tv4play.se/noje/big_brother?title=hanna_j_blir_galen_om_hon_inte_far_ha_sex_snart&videoid=2190786

Hmm... jo jag förstod att det skulle betyda att hönan troligen ville 'ha sex' det var just ordet 'hannagalen' jag inte riktigt fattade. Det anspelar på den här alltså?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

getalina

• Halland
« Svar #12 skrivet: 25 sep-12 kl 23:21 »
Om Hjördis parar sig med en svart tupp så blir ungarna svarta.

Om hon parar sig med en röd tupp och det blir svarta tuppar så har de pissgul krage i stället för vit.

Om jag nu inte minns alldeles galet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dorking_%28h%C3%B6nsras%29

getalina

• Halland
« Svar #13 skrivet: 25 sep-12 kl 23:27 »
Hmm... jo jag förstod att det skulle betyda att hönan troligen ville 'ha sex' det var just ordet 'hannagalen' jag inte riktigt fattade. Det anspelar på den här alltså?

Vi brukar säga det om kattan när hon börjar löpa på våren. Då är den hanna-gA-len

Eller ännklämd  ;D

Jennyt

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 25 sep-12 kl 23:28 »
 ;D ;D ;D

Hmmm, de blir alltså inte färgrena.... eller kan du ändå använda dem i avel på något sätt? Pissgul låter ju inte rätt iallafall ::)

Jag tror inte du behöver vara rädd för att tupparna kommer slåss, de har växt upp ihop och har redan sin rangordning uppgjord.

getalina

• Halland
« Svar #15 skrivet: 25 sep-12 kl 23:31 »
Hönorna får rätt färg. Det är bara tupparna som det blir kludder med.  ;)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 25 sep-12 kl 23:33 »
Jamän dåså... det är ju en köttras :P  o:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

193 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser