Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eneträ  (läst 4286 gånger)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Eneträ
« skrivet: 28 sep-12 kl 20:10 »
Jag har fått en hyfsat rejäl bit ene, som jag tänkt göra smörknivar av nån gång i framtiden. Hur ska jag förvara biten bäst så länge?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Tickelitack

• Södermanland
SV: Eneträ
« Svar #1 skrivet: 01 okt-12 kl 00:10 »
Det är inte så knyssligt med en. Varken rötar ells spriker så lätt. Mina bitar har legat i vedhögen, men är nu i hopsamlade i en garderob i garaget utan sprickbildning av betydelse. Generellt klyv, förslut ändytor och se till att det torkar lagom fort.

Nettus

• Småland
« Svar #2 skrivet: 01 okt-12 kl 11:09 »
Räcker det att låta biten ligga kvar på balkongen över vintern? När kan jag ta in den i rumsvärmen? Tja det beror ju förstås på hur stor den är  ::)

torbjorn

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 02 okt-12 kl 21:35 »
Just en är ju otroligt hållbart och immunt mot både röta och sprickor. Man kan behandla det nästan hur som helst utan att det tar skada.
Ofta har man täljt smörknivar av helt färsk en och så har de fått torka i efterhand. Typisk sysselsättning medan man passar en fiskrök som eldas med enris, hittar man en lämplig grov enbit bland riset så täljer man en smörkniv av den istället för att elda upp den.

Nettus

• Småland
« Svar #4 skrivet: 04 okt-12 kl 11:12 »
Det låter ju bra!

Dela detta:

* Inloggade just nu

173 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser