Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ank-recept  (läst 4173 gånger)

Squig

• Västergötland
Ank-recept
« skrivet: 04 okt-12 kl 06:15 »
Tar mig friheten att starta en ny tråd för tillagning av anka. För ett tag sedan vet jag att det låg några kommentarer om hur man lagar till muskelmagen tex, men den hittar jag inte nu.
Jag ska inom det närmaste slakta en gulanka, men har ingen aning om hur jag ska tillaga den.

Hur gör ni? Och vilka delar tar ni vara på?
Ägare till bohuslän-dals svarthöna och svensk gul anka i genbank.

Squig

• Västergötland
SV: Ank-recept
« Svar #1 skrivet: 04 okt-12 kl 06:21 »
Muskelmage är ju inte som vanlig mage, det är där de har grus för att krossa sin mat. Den är en stor muskel, som blir mycket mör efter tillagning.

Man skär upp dem, tar bort hinnan på insidan, sköljer noga. Tillaga gärna i lergryta, puttra i smör och kryddor på låg värme under typ 1 h, finns inget mörare och godare i hela världen!

Squig

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 04 okt-12 kl 06:23 »
Här finns en video som visar hur du rensar muskelmage: http://honest-food.net/2011/04/21/how-to-clean-a-gizzard/

Jag lärde mig att rensa muskelmage redan som barn (vi hade gårdsslakteri för kyckling på slutet av 1960-talet). Rensar inte likadant som i videon men det viktiga är att tillvara maten. Jag är så gammal att jag kommer ihåg när kycklingen alltid såldes hel med muskelmage, hjärta, hals och lever instoppat inuti.

Recept på muskelmage hittar du om du söker på gizzard (England/USA) eller gésier (Frankrike).

Strajder

• Aspegården
« Svar #3 skrivet: 04 okt-12 kl 21:31 »

sarmob

• Höns och ankor i Göteborg
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 04 okt-12 kl 22:30 »
Hur tar man bäst vara på ankfettet då?
Det kan kackla och kvacka i Hisings Backa

Squig

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 06 okt-12 kl 08:20 »
Hur gör ni när ni tillagar hel anka??
Kryddning, fyllning, ungstemp, i gryta, på spisen...?

Squig

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 13 okt-12 kl 21:49 »
Är det ingen som äter sina ankor?

Strajder

• Aspegården
« Svar #7 skrivet: 14 okt-12 kl 10:22 »
Det blev drygt en halvliter ankfett av den unganka (peking) som jag slaktade igår. Då använde jag skrov, vingar och lår (bröstbitarna hade jag styckat bort). Allt i en järngryta som fick stå i ugnen på 150 grader i tre timmar. Silade av fett och buljong i en genomskinlig tillbringare, lät fettet flyta upp och hällde sedan försiktigt av det på en ren glasburk.

Köttet jag skrapade av testade jag att göra en rillette efter receptet på smaskens.nu (http://www.smaskens.nu/2010/05/min-forsta-ankrillette.html

Anka Vanka

• Pekingankor säljes 2013 Uppland
    • Uppland
« Svar #8 skrivet: 14 okt-12 kl 12:53 »

Jag försöker hitta smaksättning till ankan utav det som växer runt stugan, men behöver tips å förslag för att vidga mina vyer.

Har hittat ett recept med raparber, kanske kan vara något ?                                                 http://www.greenmarketrecipes.com/poultry/

Eller varör inte testa lite snacks till fredagsmyset som man vet vad innehållet är.

Samma kille ger detta  förslaget på sin matblogg: Te-rökt ankbröstsallad m rostade rödbetor med en blåbärs vinaigretti.

http://frescanz.blogspot.se/2011/03/snap-crackle-quack.html

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 14 okt-12 kl 13:40 »
Jag tänker laga till detta receptet i dag :) Nån som har tipps på vad jag ska äta till för potatis?

Ingredienser:

4 port
1 anka
0,5 citron
2 tsk salt
2 krm vitpeppar
3 msk ketjap manis (mörk söt soja, valfritt)
3 krm five spice (valfritt)
Till fyllning:
3 äpplen
TILL SÅS AV ANKA:
Ev krås från ankan
Lite tärnade lök samt rotfrukter morot och rotselleri
Sky från ankan. Obs den är rätt fet.
4 dl vatten
2 dl grädde
3 msk vetemjöl
Några stänk soja
3 cl madeira, cognac, calvados eller sherry
Salt och vitpeppar
2 tsk gele (valfritt)
Tillagning:

Sätt ugnen på 175 grader.
Ta ut ev. krås ur ankan, skölj den och torka den med papper.
Skölj, kärna ur och tärna äpplena grovt.
Fyll ankan med äpplen. Bind ev. ihop den med steksnöre vid baken. Lägg ankan i en ugnsform. Lägg ev. kråset bredvid (ger god smak åt såsen). Lite tärnade lök samt rotfrukter morot och rotselleri blir också god sås sen om det får steka med ankan i ugnsformen.
Smörj in ankan med citronsaft, salt och vitpeppar samt soja och five spice.
Stek ankan i 1,5 timmar.
Glöm inte bort potatistillbehör och grönsaker till.
Stek ankan tills köttet där lårbenet sitter fast är genomstekt (skär med en kniv och titta) och köttsaften är klar och ej rosa. Ta upp ankan, vinkla den så att all saft rinner ur och låt den svalna något på en skärbräda, gärna under folie.
DAGS ATT GÖRA SÅS TILL ANKA:
Tillsätt vattnet till ugnspannan och vispa ur skyn. Sila över i en bunke, låt stå lite så att fettet lägger sig på ytan. Skumma av lite och lägg i en kastrull där du ska göra såsen. Skumma bort det mesta av fettet dock.
Rör ut mjölet i den feta ankskyn i kastrullen. Fräs mjölet och späd med mer sky samt vatten och grädde. Tillsätt soja, madeira, cognac, calvados eller sherry samt salt och peppar samt avsluta med lite söt gele. Smaka av såsen.
Skär upp ankan, börja med att skära av lårbenen, skär dem i två delar vid leden. Skär bort brösten och skär upp dem i skivor. Lägg upp allt på fat. Sen är det inte så mycket kvar mer än skrovet som du kan slänga.
Duka upp allt på fat med potatis, grönsaker, sås och tillbehör.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

lialan

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 14 okt-12 kl 14:32 »
Låter vansinnigt gott Travelerhorses! Pressad potatis skulle jag servera till, den suger upp den goda såsen fint. Och kokt broccoli och rödvinbärsgelé!
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 14 okt-12 kl 16:18 »
Pressad var en mkt god idé, kan nog funka med puread eller gratinerad oxå faktiskt ..
Tyckte det receptet var så himla lätt oxå o äpplen har jag ju i sjuka mängder :)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

hajens

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 19 feb-13 kl 20:04 »
testat laga anka för första gången idag. Det blev helt ok, men man kan säkert slipa på tillagningsmetod en del.

Men en fråga....vad har ni för olika erfarenheter av matkvaliteten på olika raser? Helt enkelt; vilka smakar bäst, och passar vissa raser bättre än andra för vissa tillagningssätt.

Själv har jag svensk gul anka, och det kändes spontant att gryta nog passar bäst. För att steka sig en saftig filé tror jag inte denna ras är optimal för!?
« Senast ändrad: 19 feb-13 kl 20:14 av hajens »
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Dela detta:

* Inloggade just nu

217 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser