Jag har varit med om något liknande för några år sedan! Då var det en brahmahöna som ruvade fram 3 kycklingar...ska nog tilläggas att detta var tidig vinter och jag bodde då i norrbotten (=för kallt utomhus för hönsen och bara några plusgrader inne i hönshuset). Men hönan ville ruva ändå och jag tillät det. Som sagt så kläcktes 3 kycklingar. Redan första dagen ute ur redet dog en av dessa. Misstänker att hon inte värmde den tillräckligt och att den då frös ihjäl, den var dessutom lite mindre än de andra. Några dagar senare dog nästa. Den blev troligen ihjälhackad. Om det var av mamman eller någon annan i flocken vet jag inte, men misstänker att den kanske blev svag av kylan och därefter hackad på. Fram till detta verkade det som att mamman tog hand om de små som en höna brukar göra. Men när det endast återstod en ensam kyckling så blev mamman efter någon dag aggressiv mot denna och jagade den, hackade den och slutade värma den trots att den skrek efter värme. Tillslut tog jag den ifrån henne och födde upp den under värmelampa istället.

Kan det vara så att om det endast återstår en kyckling så anser inte vissa höns att det är lönt att föda upp den, bättre att lägga energin på att ruva fram fler kycklingar och föda upp dessa istället? För att få mer spridning av sina gener? Det är en teori jag har.

Dock spricker den teorin lite då jag har haft höns med endast en eller två kycklingar som fött upp dessa utan några problem...

kanske individvariation?