Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur få höns att värpa i redet  (läst 1516 gånger)

petris

• Västergötland
    • Tuppochtomat
Hur få höns att värpa i redet
« skrivet: 11 okt-12 kl 09:01 »
Har blivit med ölandshöns och de har börjat lägga sina första ägg nu :)

Vi fick ca 2-3 st varje dag till för ett par dagar sedan då vi endast vi ett eller inget. Tyckte det verkade väldigt märkligt att de skulle sluta värpa så snart men tänkte inte mer på det. Igår hittade vi en äggömma med 15st :o ägg under taket till matkällaren. Frågan är vad vi ska göra nu? Jag tog in dessa gömägg och la några i redet och några i kylskåpet. Är nu rädd att de ska hitta nytt gömställe då de upptäcker att de gamla är hittat.

Det finns gott om ställen att lägga ägg på i våran tomt och att leta igenom hela tomten är omöjligt. Hönsen går fritt varje dag året om. Funderar på att hänga lite tyg framför deras egna rede så det blir lite mörkare och mysigare?

Andra tips?
www.tuppochtomat.wordpress.com min blogg om natur, miljö och odling

Eva o Getterna

• Uppland
SV: Hur få höns att värpa i redet
« Svar #1 skrivet: 11 okt-12 kl 11:46 »
Ja gör det. De vill gärna smyga undan.  Gamel tanten hemma släppte ut hönsen när de värpt klart. kanske en lösning? i hönsgård på förmiddan sen löst på eftermiddan. Brukar själv göra så men det funkar bara sådär för mej då de inte tycker hönsnätet är ett hinder.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 11 okt-12 kl 12:20 »
Lägg ett par ägg av plast eller gips där du vill att de ska värpa, det får dem ofta att värpa där.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

petris

• Västergötland
    • Tuppochtomat
« Svar #3 skrivet: 11 okt-12 kl 13:25 »
Lägg ett par ägg av plast eller gips där du vill att de ska värpa, det får dem ofta att värpa där.

Igår la vi 10st ägg (riktiga) i ena redet och 2 i andra och i dag låg det 11ägg i ena redet och 2 i andra. Dvs ett ägg har värpts idag i redet. Inga ägg på gamla äggömman.

Ja gör det. De vill gärna smyga undan.  Gamel tanten hemma släppte ut hönsen när de värpt klart. kanske en lösning? i hönsgård på förmiddan sen löst på eftermiddan. Brukar själv göra så men det funkar bara sådär för mej då de inte tycker hönsnätet är ett hinder.

Skulle kunna vara en idé men idag går alla hönsen ute dygnet om i stort sett även om vi inte är hemma. Då krävs att någon släpper ut den från hönsgården mitt på dan vilket funkar ibland men inte alltid. Men det kan ju vara värt att testa det ett tag iaf se om de lär sig.

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #4 skrivet: 11 okt-12 kl 14:27 »
Mina går också fritt och har kommit på att det finns "mysigare" ställen att lägga sina ägg på! Jag har dem instängda fram till 13-14 tiden några dagar i veckan och då hamnar äggen där jag vill. Efter en "instängningsperiod" lägger de äggen i redena ett par dagar sedan hittar de på egna ställen igen. När jag hittar en ägg-gömma ute så lägger jag dit några redägg men det blir tokigt i vinter när det är minusgrader om de fortsätter att lägga ute på gården.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

petris

• Västergötland
    • Tuppochtomat
« Svar #5 skrivet: 11 okt-12 kl 18:53 »
Mina går också fritt och har kommit på att det finns "mysigare" ställen att lägga sina ägg på! Jag har dem instängda fram till 13-14 tiden några dagar i veckan och då hamnar äggen där jag vill. Efter en "instängningsperiod" lägger de äggen i redena ett par dagar sedan hittar de på egna ställen igen. När jag hittar en ägg-gömma ute så lägger jag dit några redägg men det blir tokigt i vinter när det är minusgrader om de fortsätter att lägga ute på gården.

Så får det bli! I morgon kommer de vara instängda fram tills eftermiddagen. Tror nog de kommer bli tokiga för de har inte varit instängda på 3månader. Tycker lite synd om dem för det blir inte så mycket frivistelser för vid 17-17:30 sitter alla på sina pinnar och vägrar gå ut igen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

213 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser