Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?  (läst 33823 gånger)

Ralle

• Västergötland
SV: Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?
« Svar #120 skrivet: 07 jan-13 kl 18:06 »
Jag har runt 17 grader under vintern.

Kitsune

• Nybliven ägare till ett soldattorp.
    • Dalarna
« Svar #121 skrivet: 08 jan-13 kl 15:17 »
Termometern visade runt 22, varmt och gott! Men varför fryser jag då när jag sitter och äter, eller kryper ner i soffan? Ah, för att i den höjden ligger graderna på omkring 15. Inte konstigt då att det känns gött när man vandrar omkring i huset (lågt i tak) men blir kyligt så fort man sätter sig. (Dessutom hänger termometer nr1 på väggen bredvid ett fönster, ovanför ett element...) Funderar på att bygga upp soffan, och matplatsen, på en pedestal. Och skrivbordet och pianot och resten av alla sittplatser också. Eller, man kanske skulle slå upp ett hål i golvet och låta kylan krypa ner där istället. Och börjar faktiskt överväga det där med att inhandla en bordsfläkt.
Vi bara lånar lite, fördröjer återgången till kretsloppet en tid. Vi kallar det bevara.

andtol

• Gäst
« Svar #122 skrivet: 08 jan-13 kl 17:17 »
Och börjar faktiskt överväga det där med att inhandla en bordsfläkt.

Takfläkt rockar.

Ahlman

• Uppland
« Svar #123 skrivet: 09 jan-13 kl 12:09 »
22 grader på dagen, nattsänkning till 17. Enkelt och billigt med pellets.

Hägglund

• Norrbotten
« Svar #124 skrivet: 09 jan-13 kl 14:23 »
Termometern visade runt 22, varmt och gott! Men varför fryser jag då när jag sitter och äter, eller kryper ner i soffan? Ah, för att i den höjden ligger graderna på omkring 15. Inte konstigt då att det känns gött när man vandrar omkring i huset (lågt i tak) men blir kyligt så fort man sätter sig. (Dessutom hänger termometer nr1 på väggen bredvid ett fönster, ovanför ett element...) Funderar på att bygga upp soffan, och matplatsen, på en pedestal. Och skrivbordet och pianot och resten av alla sittplatser också. Eller, man kanske skulle slå upp ett hål i golvet och låta kylan krypa ner där istället. Och börjar faktiskt överväga det där med att inhandla en bordsfläkt.

Enklast är väl att ta på tjocksockar :)
Bor med sambo på landet med FFF och Isbarhöns. Blandrasfår och en Nordsvensk häst.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #125 skrivet: 09 jan-13 kl 17:35 »
Vet en snubbe som satte en liten fläkt avsedd för att kyla datorer under varje element och halverade uppvärmningskostnaden.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #126 skrivet: 09 jan-13 kl 17:54 »
Vet en snubbe som satte en liten fläkt avsedd för att kyla datorer under varje element och halverade uppvärmningskostnaden.

Man kan misstänka att det huset var rätt dåligt isolerat under fönstren där elementen sitter? Kanske sågspån som har sjunkit ihop så väggarna var tomma under varje fönster.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #127 skrivet: 09 jan-13 kl 18:10 »
Det vet jag inte. Men det var elradiatorer.

impudicusson

• Gäst
« Svar #128 skrivet: 09 jan-13 kl 18:18 »
mellan +16 och +26  :)

Tjärlek

• Östergötland
« Svar #129 skrivet: 09 jan-13 kl 21:56 »
Mellan 12-20 grader vintertid. Ju fuktigare desto kallare...

Bergsman

• Västmanland
« Svar #130 skrivet: 19 jan-13 kl 10:39 »
17-20 grader, igloo-varning är en inte helt ovanlig kommentar från besökande lägenhetsinnehavare.....själv tycker jag det börjar bli svettigt runt 20 grader!

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #131 skrivet: 19 jan-13 kl 10:42 »
I morse vaknade jag till 14,1 grad och det tyckte jag nog var i kallaste laget, tyckte jag sovit dåligt under natten!!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Huggorm

• Gäst
« Svar #132 skrivet: 19 jan-13 kl 19:52 »
I morse vaknade jag till 14,1 grad och det tyckte jag nog var i kallaste laget, tyckte jag sovit dåligt under natten!!
Äsch, det är ju en utmärkt sovtemperatur fast man skall ju ha ett bra täcke förståss  :)

joel123

• Gäst
« Svar #133 skrivet: 19 jan-13 kl 20:09 »
17-20 grader, igloo-varning är en inte helt ovanlig kommentar från besökande lägenhetsinnehavare.....själv tycker jag det börjar bli svettigt runt 20 grader!

här i lägenhet finns ingen värme alls igång, får vädra ibland för att de ska hålla sig lagom, runt 18grader... verkar som grannarna har de jäkla varmt inne som de sprids så mkt hit :P

Peppiga Pia

• Skåne
« Svar #134 skrivet: 19 jan-13 kl 20:15 »

Någon som vet vart eller hur man får tag på såna fläktar? Det lät intressant :)

Huggorm

• Gäst
« Svar #135 skrivet: 19 jan-13 kl 20:23 »
Någon som vet vart eller hur man får tag på såna fläktar? Det lät intressant :)
De sitter i gamla datorer, oftast flera i varje dator. Men de går på 12 volt, så man måste ha något slags transformator att driva dem med

Ralle

• Västergötland
« Svar #136 skrivet: 19 jan-13 kl 20:41 »
Testa med ett vanligt 9volts batteri.
« Senast ändrad: 19 jan-13 kl 20:45 av Ralle »

Malines här igen

• Gäst
« Svar #137 skrivet: 19 jan-13 kl 20:49 »
Om man inte råkar ha en massa datorer liggandes går det nog att köpa i databutiker, eller kanske ngt motsvarande på typ teknikmagasinet.

joel123

• Gäst
« Svar #138 skrivet: 19 jan-13 kl 21:15 »
Om man inte råkar ha en massa datorer liggandes går det nog att köpa i databutiker, eller kanske ngt motsvarande på typ teknikmagasinet.

ja de kostar inte jätte mycket. men återvinning är bra och att få saker gratis också, mkt gammla datorer brukar ges bort i annonser i tidningen(här iaf) kanske på blocket, i soprum brukar finnas, återvinningsstationer tippen osv...

Ralle

• Västergötland
« Svar #139 skrivet: 19 jan-13 kl 21:19 »
En usel datorfläkt kan utan problem tjuta runt 50 dB  medan en bra fläkt susar i omkring 10-13 dB.  En större fläkt, 120-220 mm, är ofta tystare än en mindre fläkt, 60-90 mm.

Jag har testat, men tycker att mina "tysta" fläktar (runt 35 dB?) ger ett irriterande bakgrundsbrus, har i och för sig gnälliga öron.  Jag bor tyst så allt extra ljud hörs, bor man med högre bakgrundsbrus dränks fläktljudet ganska effektivt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

238 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser