Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?  (läst 33837 gånger)

Lönshult

• Droppen urholkar stenen.
    • Småland
SV: Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?
« Svar #60 skrivet: 03 dec-12 kl 16:35 »
I väntan på installation av inköpt beg vedpanna + ack.tankar, kör vi i stort sett inte alls vår jordvärmepump pga alltför stor kostnad (den är underdimensionerad har vi fått veta). Vi eldar allt vi kan i spisinsatsen och lyckas hålla sådär 18-19 C i kök, allrum och entré, och 15 uppe i allrum och sovrummet. Stänger alla element och dörrar till rummen vi inte använder. Visst drar pumpen igång då och då, för varmvatten och ibland värme, har ställt rumsgivaren på 15 C, så kallare än så blir det inte. I badrummet har vi ett separat oljeelement för komfort och minskning av kondens, håller ca 20 C.  Lyx!  ;D  ;D
Vi har en liten gård i sydvästra Småland. Här bor 30-talet tackor av blandat ursprung, ett 20-tal dito höns, två kattor, en hund och ett antal människor.

sisel

• Småland
« Svar #61 skrivet: 03 dec-12 kl 16:51 »
Jag tycker det är rätt jobbigt med de här kalla vintrarna. Som Vilse skrev i början av tråden; det tar på välbefinnandet att alltid frysa.
Jag kommer aldrig upp i 15 grader, i regel ligger det på 12-13 när det, som nu, är minus 10 utomhus.

Xoot

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 03 dec-12 kl 16:56 »
Jag tycker det är rätt jobbigt med de här kalla vintrarna. Som Vilse skrev i början av tråden; det tar på välbefinnandet att alltid frysa.
Jag kommer aldrig upp i 15 grader, i regel ligger det på 12-13 när det, som nu, är minus 10 utomhus.

Det låter lite kallt.
Får jag fråga hur du värmer upp ditt hus? :)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #63 skrivet: 03 dec-12 kl 17:08 »
Trädgårdsmästaren brassar på bra här. Sällan det är under 20 ens på morgnarna  :D Iaf inte när jag äntligen kommer på bena  :-[ Ja hon håller hög servicegrad på alla sätt å vis.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

sisel

• Småland
« Svar #64 skrivet: 03 dec-12 kl 17:38 »
Det låter lite kallt.
Får jag fråga hur du värmer upp ditt hus? :)

Jag eldar med ved, men jag har ingen centralvärme utan det är enskilda kaminer. Att det är så svårt att få värme tror jag dels beror på att huset ligger högst uppe på en kulle med flera mils utsikt. Det är vackert, men blåsigt. Jag har inte heller så modernt, englasfönster+innanfönster (men det är ok!) och även om jag försöker täta grunden så här års drar det väldigt mycket från golven. Dessutom - men det är ju min prioritering - har jag djur inne som gör att jag inte vill stänga av delar av huset så mycket som jag annars skulle göra (jag vill inte att de ska känna sig ensamma... :-[).

Huggorm

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 03 dec-12 kl 20:41 »
24-25 är idealet, men det är svårt att hålla jämn temperatur när man värmer med en liten kamin. Vid 20 grader är det kallt så då tänder jag, vid 30 grader är det för varmt så då slutar jag elda. Så fortsätter det i cykler utom på natten när jag inte kan elda, då sjunker det kraftigt.
Jag får revidera det här, det var när termometern stod i fönstret. Nu hänger den på väggen 30cm från fönstret så nu får man lägga på tre grader på alla temperaturer för att det skall stämma

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #66 skrivet: 03 dec-12 kl 20:53 »
Vi håller som bäst på att installera vattenburen värme i vårt dryga hundraåriga hus. Tidigare har vi haft kaminer i princip i vartenda rum och i köket en gammal Kockums för matlagning och varmvatten.

Nu har vi element i varje rum, en ny Wamsler kökspanna i köket, ack-tankar på massor med liter, elpatron och solpanel för att få "gratis" varmvatten på sommarhalvåret.

Tidigare hade vi runt 10-15 grader nere i köket på morgonen, i morse hade vi 18 *jublar* I sovrummet på morgonen har vi haft kanske 12 grader? Vet inte hur det var i morse, ville inte störa den sovande familjen, men det kändes klart varmare i alla fall.

Vi har fortfarande en oisolerad farstuvind på övervåningen, vi ska spruta i nån slags eko-träull där vad det lider.
Skulle just fråga lite, men jag hittade sambons tråd om installationen på annat forum, så nu är jag uppdaterad  ;D
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

kackelmann

• Skåne
« Svar #67 skrivet: 03 dec-12 kl 20:57 »
Skulle just fråga lite, men jag hittade sambons tråd om installationen på annat forum, så nu är jag uppdaterad  ;D

Har du länk dit? Intresserad också... via PM om det är oortodoxt att länka till andra forum i offentlighetens ljus :-)
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #68 skrivet: 03 dec-12 kl 21:15 »
Just nu,
+23 i vardagsrum och badrum
+18,5 i sovrum och kök

Lotta myser under en filt

ca- 15 ute

"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #69 skrivet: 03 dec-12 kl 21:32 »
Vi har en luft-luft pump som inte klarar temperaturer på -10 och neråt, då får vi runt 17grader i kök-vardagsrum och 15 i mitt sovrum, då fryser jag om näsan på kvällen!! Nu har vi dock börjat elda i kaminen i vardagsrummet och då hamnar vi på ca. 25 i kök-vardagsrum och 17-20 i mitt sovrum. Övervåningen håller sig på ca. 23 nu när vi eldar.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

enetkarin

• Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
« Svar #70 skrivet: 03 dec-12 kl 22:06 »
19 grader i köket nu ... Har eldat i köksspisen i några timmar ... Det brukar vara 13-14 grader på morgonen och när jag kommer hem från jobbet. Har el-element som stödvärme och en liten värmefläkt för att få upp värmen snabbt.
Golven är kalla och torpet dåligt isolerat ...

Nina W

• Värmland
« Svar #71 skrivet: 03 dec-12 kl 22:12 »
Verkar vara svårt att elda så att det blir varmare än +15-18 beroende på vart man är i huset. Det är en modern kökspanna med akumulatortank.

granpa

• Medelpad
« Svar #72 skrivet: 04 dec-12 kl 19:51 »
Då jag kommer hem efter jobbet är det några minusgrader inne men eldar upp till ca 30 grader innan jag lägger mig. På morgonen är det mellan 2 - 9 grader  ;D

Attes matte

• Jämtland
« Svar #73 skrivet: 06 dec-12 kl 17:25 »
Då jag kommer hem efter jobbet är det några minusgrader inne men eldar upp till ca 30 grader innan jag lägger mig. På morgonen är det mellan 2 - 9 grader  ;D

Minusgrader?!?!?   :o
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Gullregn

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 09 dec-12 kl 15:28 »
pluss 8 på bottenvåningen. Pluss 10 på övervåningen. Pluss 12 på toa.
Vågar inte sätta på mera element då jag inte har jobb mera än 8-10 dagar per månad.
Vill ha minst 18 grader.
Just nu 9 grader kallt ute, har varit nere på 19 minus.

Överst på önskelistan: braskamin/vedspis/kamin nånting att elda i.

Elektricitet är inte dyrt!
Det är alla skatter och omkostnader och sånt som är dyrt.

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #75 skrivet: 09 dec-12 kl 15:36 »
Skittaskigt isolerat hus, så det beror på temperaturen utanför. Men i snitt 15 grader på morgnarna sen eldar vi på som faan och får upp tempen till 22-23 grader, för att sen börja om på morron.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #76 skrivet: 09 dec-12 kl 22:31 »
Jag brukar säga att det går utmärkt att klara sig med +12 grader inomhus om man betalar värmen själv. Men om värmen ingår i hyran eller något liknande så fryser man ihjäl om temperaturen går under +20.

Huggorm

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 09 dec-12 kl 22:38 »
Jag brukar säga att det går utmärkt att klara sig med +12 grader inomhus om man betalar värmen själv. Men om värmen ingår i hyran eller något liknande så fryser man ihjäl om temperaturen går under +20.
Det ligger lite i det. Tur man har egen ved, annars hade jag nog suttit med långkalsonger och jacka här framför datorn

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #78 skrivet: 09 dec-12 kl 23:09 »

Haha, bra bra! ;D

Har du länk dit? Intresserad också... via PM om det är oortodoxt att länka till andra forum i offentlighetens ljus :-)

http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=33695
Skiter högaktningsfullt ifall det är oortodoxt eller inte ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

skärgårdstös

• Småland
« Svar #79 skrivet: 09 dec-12 kl 23:25 »
Just nu, 13+. I ett dåligt isolerat torp med otäta fönster och dörr utan fungerande eldstäder. Påpekar dagligen att hyresvärden borde installera en luftvärmepunp :)
Född och uppvuxen på stormande skär och bland trollskogens väsen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

203 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser