Som biodlarnybörjare har jag fått lära mig att olika färger på honungen beror på vilka blommor bina hämtat nektar ifrån. Rapshonung blir ljus, ljunghonung mörk, osv. Nu har jag två honungsburkar som skiljer sig åt i färg en del, men där honungen i burkarna är från samma slungning.

Det jag har gjort är att experimentera lite med kristalliseringen för att se ”vad som händer”. Den ljusa burken fylldes med nyslungad honung och fick sedan stå i stort sett orörd i kylskåp. Den mörkare burken lät jag kristallisera i kärl i rumstemperatur under daglig omrörning.
Jag har läst att honung som kristalliseras orörd blir grynig, men jag upplever inte att den ljusare, orörda, burken skulle vara särskilt grynig. Smaken skiljer däremot, den mörkare burken smakar mer ”honung” , den ljusare burken mer socker. Den mörkare honungen tog väl ca 1 månad på sig att kristallisera, den ljusare ca 2 månader.
Jag antar att det betyder att honungens färg och smak även kan påverkas av hanteringen och inte bara av vilka växter bina hämtat sin nektar ifrån, men vilka olika faktorer är det egentligen som påverkar detta förlopp och hur? Dvs på vilka olika sätt kan jag själv påverka honungens färg och smak?