Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruggigt!  (läst 1569 gånger)

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
Ruggigt!
« skrivet: 17 okt-12 kl 12:53 »
HUR LÄNGE ska ruggningen ta egentligen????
Mina har hållit på i evigheter känns det som. :-\  Ja i över en månad iaf.
Inga ägg och fullt med fjädrar överallt. Tuppen har varit utan stjärtfjädrar i flera veckor. Alla fryser och ser förskräckliga ut. Det var inte lika märkbart förra hösten. Kan det ha med vädret att göra, den dåliga sommaren eller...?
Jag tänkte inte göra höstens storrengöring av hönshuset förrän alla hade ruggat klart men snart kan jag inte vänta längre. ::)
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

lena70

• Gäst
SV: Ruggigt!
« Svar #1 skrivet: 18 okt-12 kl 11:57 »
Mina ruggar med, fjädrar överallt och knappt inga ägg..Men jag tycker det verkar som det sakta börjar lugna ner sig nu..Vi får ha tålamod!! ;D

Jogar

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 okt-12 kl 12:17 »
Jag har både långsamruggare och sådana som ruggar i turbofart...
Fördelen med att även ha unghöns så här års - ruggar inte men har kommit igång med äggläggningen :)

rosita51

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 18 okt-12 kl 13:17 »
Fördelen med att även ha unghöns så här års - ruggar inte men har kommit igång med äggläggningen :)

Trodde jag också! Men mina unghönor vill inte börja värpa  ännu! Undrar hur länge man ska behöva vänta på ägg?
MVH Rosita zon 1

Jogar

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 okt-12 kl 13:26 »
Trodde jag också! Men mina unghönor vill inte börja värpa  ännu! Undrar hur länge man ska behöva vänta på ägg?
Hur gamla är dina unghöns?  Mina hedemoror började när de var 22 veckor.

rosita51

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 18 okt-12 kl 16:25 »
Hur gamla är dina unghöns?  Mina hedemoror började när de var 22 veckor.

Mina är mellan 21 och 25 veckor, så de börjar kanske snart då... Jag hoppas!
MVH Rosita zon 1

09

• -
« Svar #6 skrivet: 19 okt-12 kl 16:24 »
Mina ruggar också jättemycket. De ser helt skabbiga ut och har kala fläckar. :( Även de har hållt på länge nu.

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 20 okt-12 kl 20:20 »
Nå mina unghöns ruggar inte heller men dom börjar inte ägglägg förrän tidigast i dec. Och då är det väl för mörkt... :(

Äh - jag gjorde storrengöringen nu iaf! Skönt att slippa se alla lösfjädrar ett tag.
Två damer är så glesbefjädrade så dom hoppade inte upp på pinne ikväll utan föredrog att mysa in sig i nystädade reden.
Undrar om dom inte har svårare för att flyga upp nu...?
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #8 skrivet: 23 okt-12 kl 13:35 »
Kanske helt fel men...   hundar som har problem med att sätta ny päls brukar man ge extra giva med B-vitamin..

Kanske skulle det fungera även på höns??
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Smajsan

• -
« Svar #9 skrivet: 23 okt-12 kl 14:04 »
Ja det kanske funkar,fast jag har trott att de behöver D-vitamin  :P ja då får vi hoppas att någon som vet skriver ett innlägg   :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Nina W

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 23 okt-12 kl 14:08 »
Ger dom fodermorötter om dom inte redan får det!

Smajsan

• -
« Svar #11 skrivet: 23 okt-12 kl 14:09 »
Ger dom fodermorötter om dom inte redan får det!

Ok! är det bra när de ruggar?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Nina W

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 23 okt-12 kl 15:33 »
Morötter är alltid väldigt bra hönsmat, och då dom ruggar behöver dom lite extra. Dom innehåller mycket c-vitamin och folat (=b-vitaminer.) Råa morötter ger dessutom sysselsättning.
« Senast ändrad: 23 okt-12 kl 15:38 av Nina W »

Valmet

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 29 okt-12 kl 20:37 »
Hmm, intressant.
Jag har aldrig varit med om att mina höns ruggar så brutalt.
Alltid smygande, en å annan fjäder utan att dom blir kala.
En enda höna ( av typ 50st) är något kal på ryggen och odlar just nu nya fjädrar men det är tuppens favvo.

Jag köpte ett gäng Lohman-vit för 2 veckor sedan, dom var igång å rugga tydligen.
Men igår låg där ägg och idag ännu fler.. Duktiga gamla damer :)
Om tuppen är tillräckligt stilig så månar dom nog om sitt utseende 8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

207 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser