Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gås med förlamade ben?  (läst 3207 gånger)

Bokdungen

• Skåne
    • Bokdungen.se
Gås med förlamade ben?
« skrivet: 17 okt-12 kl 19:28 »
Igår när vi kom hem så hittade vi ena gåsen bakom hönshuset i en träddunge. Den har inga skador vad vi kan se och känna, men den kan inte använda benen. Benen hänger bara. Gässen är nu i stallet i en box med halm och har fått vara inne hela dagen. De är ute och spatserar i trädgården annars på dagtid. Gåsen har flyttat sig ca en meter under dagen, men den använder fortfarande inte benen. Vad kan vi göra?  :'(

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Gås med förlamade ben?
« Svar #1 skrivet: 17 okt-12 kl 19:32 »
Kan den ha skadat ryggraden?

Annars kan det vara en stressreaktion, t ex något rovdjur som skrämt den, då bör det bli bättre inom någon dag.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skånetösen

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 23 okt-12 kl 08:20 »
Jag har samma problem fast med ankor.   :(  Har lusläst min fjäderfäbok och pratat med Bokdungen, vilket fick mig att testa trippeldos D-vitamin nedmalt i fodret. Försämringen har avstannat och i morse tyckte jag att en av de två benlama ankorna gick lite stadigare på sina ben. Kanske synvilla eftersom jag så gärna vill att detta ska funka men jag tror inte det.  ;D Vi får se ikväll. 
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Bokdungen

• Skåne
    • Bokdungen.se
« Svar #3 skrivet: 25 okt-12 kl 19:49 »
Våran gås har tyvärr inte blivit bättre, så om den inte är bättre imorgon så blir det gåsmiddag i helgen  :-\

paddan

« Svar #4 skrivet: 28 nov-12 kl 10:47 »
Hoppas gåsen inte blivit middag ännu!

Vi hade en gässling i sommar som vid ca två månaders ålder helt "tappade benen".  Först trodde vi kanske att han blivit skadad på något vis, men ville så klart försöka göra någonting för att hjälpa honom. Anade ev. någon typ av vitaminbrist då han var i en ålder där han växte fort. Detta hände på en helg och allt vi hade hemma var Selen +E-vitamin, som vi hade hemma för tackorna och lammen. Jag fyllde en liten plastspruta och sprutade in i näbben på vår gässling, därefter fick han vara i lugn och ro tillsammans med gåsmamman. Efter endast en kort stund var vår gässling på fötterna igen och helt pigg. Detta hände ett par gånger till  under sommaren och vi behandlade på samma sätt med samma goda resultat. Idag är han en stor och ståtlig gåskarl. Vill dock tillägga att jag inte vet varför denna mix kurerade honom. Jag försöker ge mina gäss tillskott av äppel- och potatisskal så ofta jag kan, som tillskott till säd och gräs/hö.

/Paula på Gårdsbacken

Http://www.gardsbacken.blogspot.com

« Senast ändrad: 28 nov-12 kl 10:50 av paddan »

Bokdungen

• Skåne
    • Bokdungen.se
« Svar #5 skrivet: 20 dec-12 kl 15:14 »
Gåsen hamnade tyvärr i frysen. Han blev inte bättre :-(. Så vi funderar på att leta ett nytt hem till gåsen som vi har kvar.

Jonte P

« Svar #6 skrivet: 25 feb-13 kl 20:55 »
Har också en gåshona som inte kan stå / gå efter att räven varit på besök. Det enda räven verkar ha gjort var att rycka ut tre fjädrar på bröstet på henne. Inget är brutet och veterinär har känt igenom benen men kunde inte hitta något fel. Vet gav vitaminer och hon har blivit lite bättre efter det men det går väldigt långsamt framåt. Någon mer med liknande erfarenhet? Prognos?

Ena benet är svagare än det andra.

Ekologisk småbrukare med lantraser (rödkullor, fjällnära, gutefår, ölandsgäss & åsbohöns)

Dela detta:

* Inloggade just nu

193 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser