Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppvärmt växthus?  (läst 9437 gånger)

Vitis

• Skåne
Re:Uppvärmt växthus?
« Svar #20 skrivet: 07 feb-07 kl 12:45 »
Eulalia : Tusen tack för de länkarna, halmbalsväxthuset var helt i min stil ... önskar att jag hade plats.

Nu har jag iaf. byggt färdigt behållaren som skall hysa gödseln i växthuset.

Plankor 25x195mm i tre ramar 120x400cm ovanpå varandra. Volymen blir nästan 3kbm.

Ska börja forsla hem gödseln i mitten på mars och hoppas kunna börja flytta ut småplantor i början på april om värmen kommer igång som planerat. I slutet på maj får jag gräva ur varmbänken och använda gödseln där den behövs eller lägga på komposten så länge, träramarna kommer jag att ha till odlingsbäddar ute eller i det stora växthuset.

Vi får se om planen håller, återkommer i tråden i slutet på mars om allt går som planerat.

Richard

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 07 feb-07 kl 18:48 »
Hehe... Allt går att dra nytta av.  :D

Frågan är om man ska leda in värmen i växthuset eller bara låta ytterväggarna bli varma. Och trågen - trä eller betong?
Du kan inte ta utt för mycket värme.
Microorganism vill ha värme för att jobba.

huggiådra

« Svar #22 skrivet: 18 feb-07 kl 18:50 »
Fanns en gång i tiden ett sällskap i usa, som under namnet New Alchemists (var det så ? ) konstruerade liknande växthus som värmdes med kompostvärme från hästspillning.

ännu för något år sen fanns deras forskningsrapporter på nätet..

googla !!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #23 skrivet: 19 feb-07 kl 00:03 »

edit

• Var sak har sin tid
« Svar #24 skrivet: 19 feb-07 kl 21:49 »
Jag har ett växthus som e byggt på ett fundament som redan fanns intill våran lagård, och där inne har jag satt upp pallkragar som jag fyllde med halm varvat med hästdynga o jord. Jag brukar fylla på lite varje år för det sjunker ihop. Det man måste tänka på med gödsel är att den måste vara riktigt välbrunnen. Om den inte är det bränns rötterna upp på växterna. Jag tror det tar ett år för gödseln o brinna ordentligt.Har mest odlat tomater o gurka o några örter. Provade oxå ett år med en spenatsort från grekland som heter vlita(uttalas så) men det gick inte så bra tror att den behöver mer sol o mkt ljus. fast jag har tänkt o prova fler ggr. Skam den som ger sej!!
Jaghardetgött!!

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #25 skrivet: 19 feb-07 kl 22:28 »
Har inte läst hela tråden , ifall  nån redan kläckt vår ide om att använda själva gödselhögen o lägga vattenslang i med cirkulationspump.... Hänger ni me?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Anne S

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 19 feb-07 kl 22:35 »
Idén med vattenslang i med cirkulationspump har jag hört, fast anpassad till oss med gödselhögsbrist: vattenslang på soligt plåttak, värmeväxling till vattentank på dagen och på natten kör man värmeväxling från tanken till slangar i botten på växthusets bäddar.

För min del blir prövar jag traditionell varmbänk. I morgon levererar lantbrukare ett lass färsk stallgödsel och en halmbal, så då blir det full fart med skottkärran.

Dela detta:

* Inloggade just nu

165 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser