Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför ger Ekologiskt värpfoder inte så goda ägg?  (läst 3535 gånger)

Nina W

• Värmland
Varför ger Ekologiskt värpfoder inte så goda ägg?
« skrivet: 23 okt-12 kl 22:39 »
Jag har nyss hälsat på min äldsta bror Gösta. Han har några få lantrashöns som han utfodrar med kornkross, snäckskal, gräs och hö och hushållsavfall. Äggen blir jättegoda! Men mina som får ekologiskt värpfoder + gräs, morötter och lite smått och gott inte alls ger lika goda ägg. Jag tror det beror på värpfodret. Men vad är det för något i fodret som ger trist smak?

Alex s

• Uppland
SV: Varför ger Ekologiskt värpfoder inte så goda ägg?
« Svar #1 skrivet: 24 okt-12 kl 12:23 »
Jag vet inte exakt vad det ekologiska värpfodret innehåller, men jag körde med Granngårdens "allfoder" ett tag och jag upplevde att de äggen smakade sämre, orsaken var som jag förstod det att proteinet i det fodret kom från fisk"rens", alltså nermald fisk, nu kör jag enbart vegetabilisk utfodring och det funkar bra
Min hembyggda äggkläckare/ruvare: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=89830.0
Mitt automatiska vattensystem: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=147297.0

FM

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 24 okt-12 kl 22:03 »
Som Alex skriver så kan det bero på fisk som används som protein i ekologiskt foder (i vart fall lanmännens). Speciellt endel brunvärpande raser får bismak på äggen av detta. Finns trådar om det.

:)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

tiefkuhlhuhn

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 24 okt-12 kl 22:27 »
Hej,

det är inte fiskmjöl i fodret, det smaker man inte men det är mest viktigast protein. Hönsen är ju ingen "vegetarian"
Raps låt smaker äggen som gammal fisk.

MvH
Danielle

FM

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 24 okt-12 kl 22:29 »
Hej,

det är inte fiskmjöl i fodret, det smaker man inte men det är mest viktigast protein. Hönsen är ju ingen "vegetarian"
Raps låt smaker äggen som gammal fisk.

MvH
Danielle

Sök gamla trådar här på forumet spec ang brunvärpande höns och RIR så får du fram en hel del info. Sinapin är ett ämne endel inte kan bryta ner om jag minns rätt. Dock har jag starkt för mig att även fisk kan ge bi-smak.
« Senast ändrad: 24 okt-12 kl 22:41 av FM »
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Existens!

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 okt-12 kl 22:32 »
Vi får alltid beröm för våra ägg är så goda.. Och dom får vanligt värpfoder. Dock inte ekologiskt just på grund av risken för fisksmak.

tiefkuhlhuhn

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 24 okt-12 kl 23:19 »
Juu, jag finns.

Ja tänker, det spela en roll hur mycket hönsen äter av raps, fiskmöl eller vete med stinkbrand.

Alla 3 bilda i hönsdarmen Trimethylamin (TMA) av sinapin eller cholin och det låter äggen smaker so konstigt. Normalt blir det med en leverenzym ombyggt till TMA-Oxid. TMA- oxid lukta/smaka inte och kommer ut när dom bais...

MEN, det förekommer också vissa höns har en gendefekt och kan inte bilda TMA- oxid, TMA sammla sig i kroppen och går över i äggen. Men då finns bara ägg av 1 höna med so konstig småk.

Det är rekommenderad att man ska inte mater mer som 5% raps i fodret.

MvH
Danielle

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
« Svar #7 skrivet: 30 okt-12 kl 09:05 »
Våra höns får Värp Eko Trygg från Svenska Foder, detta innehåller inget fiskmjöl, utan istället ekologisk rapskaka, rapsfrö och sojabönor. Vi har aldrig varit med om att äggen smakat illa, tvärtom så tycker våra kunder att det är de godaste ägg de ätit! Fast våra höns går ute varje dag året runt (förutom när det är snöstorm) och hittar mycket mat själva, samt får självklart en hel del grönt från grönsakslandet.

Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

Nina W

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 03 nov-12 kl 01:08 »
Mina høns får samma værpfoder som era, helvegetabiliskt. Jag har inte sagt att deras ægg smakar dåligt, bara att brorsans høns værper godare ægg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

245 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser