Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ännu ett vagnsbygge ;-)  (läst 2557 gånger)

amenemhet

• Dalarna
    • Ometeotl
Ännu ett vagnsbygge ;-)
« skrivet: 26 okt-12 kl 01:06 »
Hejsan er alla som alternerar!

Vill visa upp mitt projekt för er.
Förhoppningsvis inspirera er.
Och ni mig  o:)

http://amenemhet.wordpress.com/2012/10/25/en-himla-manga-bilder/

väl mött
vagnbyggrn
http://amenemhet.wordpress.com/ - allmänt pyssel i mitt liv för att berika själen

Skogstant

• Östergötland
SV: Ännu ett vagnsbygge ;-)
« Svar #1 skrivet: 26 okt-12 kl 06:55 »
Vad roligt att se vad du byggt. Hoppas du fortsätter att lägga upp bilder.  :)

Smajsan

• -
« Svar #2 skrivet: 26 okt-12 kl 08:22 »
Skit frän  :D har du designat den själv? Och jag tänker på isolering av väggar och tak,kommer du isolera från utsidan?Med tanke på det vackra taket  :)Och vad ska du då isolera med?Jag är nyfiken på just vagnar tycker om den friheten.Men det är ju viktigt att det är lätt att värma upp och hålla kvar värmen.

Jag känner nu i mitt hus som är bra isolerat,men jag har varit lat och inte satt in innan fönstren än,då märks det skillnad på att det blir ut kylt ganska snabbt
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

hånung

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 okt-12 kl 23:21 »
Oj vilket fint bygge.  Ja går också i vagns byggare tankar  :)

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #4 skrivet: 27 okt-12 kl 07:58 »
Vad kul att äntligen få se hur det har gått för dig! Blir ju jättefint och unikt :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Flyttfågel

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 31 okt-12 kl 17:37 »
hej alla vagnfantaster.
förhoppningsvis kommer jag sätta igång o bygga vagn till våren el sommarn. jag har kollat runt här, o andra sidor på internet o kanske finns det men jag hittar inte vad jag söker; en enkel basal ritning.
Är det nån här som ar en sån att dela med sig av? bara sånt man måste göra för att det ska bli en bra konstruktion,(jag är alltså inte snickare...jag har väl svängt ihop ngn hylla eller våningssäng, inte mer) resten kan man ju hitta på själv, alltså foton på hur exakt ngn annan gjort leder mig ingenvart även om det kan vara kul inspiration. orkar inte läsa 800 inlägg. Hoppas jag inte kapar tråden här nu. men det är nog fler som blir glada för en sån ritning..
low-tech, high satisfaction

amenemhet

• Dalarna
    • Ometeotl
« Svar #6 skrivet: 12 nov-12 kl 15:00 »
tack smajsan!

jag kommer att isolera med hampfiber och även om det är svindyrt så vill jag vara en del av denna progression.
tror på det materialet och vill stödja den branschen sen så kanske någon annan kan få det billigare i framtiden.
jag kommer att isolera inifrån men jag kommer också ha innerpanel så taket kommer bli lika fint om inte finare.
självklart vill jag kunna se alla vinklar och vrår :-)

jinxed, min riting är opensource men inte färdig. har ritat vagnen i autocad men är inte färdig.
du får gärna studera den när den är klart eller om ett utkast kan hjälpa. men du ville ha en enkel grundriting? min är allt annat än enkel att bygga.
men kan vara värt att studera ändå.
just nu bygger jag på frihand eftersom jag inte har tid att sitta och rita. men grundidén har jag filat på i över två år och ritat lite till och från.
nu är det freestyle, cadritningen får komma efterhand. var någon mer som undrare om jag hade designat själv? och japp, 100% home made.

tack snickarn. japp den som väntar på något gott så? ;-)

peace out
http://amenemhet.wordpress.com/ - allmänt pyssel i mitt liv för att berika själen

Kawachi

• Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
« Svar #7 skrivet: 13 nov-12 kl 18:58 »
Wow, den var häftig :D
Vilket jobb, men i slutändan får du en helt unik vagn :) Ser framemot fler bilder när arbetet fortskrider. Tack för att du delar med dig av bygget och tankar.

amenemhet

• Dalarna
    • Ometeotl
« Svar #8 skrivet: 03 sep-13 kl 16:15 »
Hallå där!

Nu har det gått vidare med vagnsbygget!

vore kul med lite kommentarer.

http://amenemhet.wordpress.com/2013/09/03/fortskridandet-av-birgit-friggebos-husvagn/

/richard

Sjaunja

• -
« Svar #9 skrivet: 03 sep-13 kl 16:53 »
Jäkligt läckert! Takets välvda form på insidan är väldigt vacker! Om jag bygger vagn nån mer gång så blir det välvt tak på halva. Nu har jag platt tak och det är bra sommartid då jag har uteplats däruppe, men hälften av ytan hade räckt. Kul att du visar fina bilder :)

Huggorm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 03 sep-13 kl 17:21 »
Håller med Sjaunja, taket gör hela bygget spännande, det blir något helt annat än en fyrkantig skokartong

amenemhet

• Dalarna
    • Ometeotl
« Svar #11 skrivet: 03 sep-13 kl 18:00 »
vad roligt att ni gillar formen!
Kände just som er att jag inte ville ha 90 graders hörn samt ha mansardtak. då blev det lite extra lek och klurere runt vinklar för att få det att gå ihop.
Och allting är också utbildning för mig, så nu kan jag bygga lådor hur lätt som helst.

Skogstant

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 18 sep-13 kl 09:18 »
Kul att se vagnsbyggare. Jag har själv börjat fundera på om inte en vagn är vad jag vill bo i.

Får man vara så ofin att fråga att på ett ungefär, hur mycket kostar materialet till ett vagnsbygge? Håller på att räkna på  kostnaden för köp av en liten bit mark och bygget av en vagn. Har tyvärr inget välbetalt arbete, så jag räknar och räknar.....

ErikaM

« Svar #13 skrivet: 27 sep-13 kl 11:57 »
Väldigt imponerande!
Får en fråga vad bygget kostat?

Jag kommer att vilja lägga en slant på mitt projekt så att jag kan bo där året runt med bra värme och standard, och därigenom spara pengar i långa loppet!
Vill ha egna solceller, vedkamin, regnvattenuppsamling, nån slags toalösning.
Kommer också vilja isolera med träfiber.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #14 skrivet: 03 dec-13 kl 16:37 »
Kul att se vagnsbyggare. Jag har själv börjat fundera på om inte en vagn är vad jag vill bo i.

Får man vara så ofin att fråga att på ett ungefär, hur mycket kostar materialet till ett vagnsbygge? Håller på att räkna på  kostnaden för köp av en liten bit mark och bygget av en vagn. Har tyvärr inget välbetalt arbete, så jag räknar och räknar.....

Min tidigare vagn kostade 30tkr och min nuvarande 50tkr men har vänner som byggt vagn för under 5tkr. Så det beror på storlek, val av material och önskad standard. Den vagn jag bor i nu kan jag teoretiskt bo i resten av mitt liv. :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

214 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser