Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ensam på landet  (läst 2319 gånger)

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
ensam på landet
« skrivet: 04 jan-07 kl 08:37 »
Hej!
Jag blir nu ensamboende med tre barn på landet, och funderar lite på om det är möjligt att få det att funka. Vi tycker att barnen har den bästa livskvaliteten här ute, och det är meningen att jag ska försöka ro runt denna skutan. Jag bor modernt i en åttiotalsvilla, har en ny bil, men det finns t.ex bara skolbuss som annan kommunikation. Jag pluggar heltid, och har som tur är inte lyckats skaffa mig fler djur än hönsen och barnens kaniner, men ändå funderar på om det finns andra som får tiden att räcka till för hus, barn, sport och fritid och lite djur och odling?

Sommartorparn

Re:ensam på landet
« Svar #1 skrivet: 04 jan-07 kl 09:09 »
I och för sig är jag inte i din situation, men jag tror att du kanske ska skruva ner dina förväntningar på vad tiden räcker till. Okej, du kanske inte behöver heltid för att studera heltid och kanske du inte behöver resa så mycket till utbildningen, men ändå. Om du bakar och lagar mat (istället för att köpa färdigt), sköter barn, hus och smådjur, så kanske du inte måste hinna med extra sport?! Och fritid beror på vad du menar med det. Att sitta vid köksbordet och lösa korsord mellan sysslorna kanske du hinner, men att åka iväg och shoppa eller träffa kompisar regelbundet är väl en annan sak. Sen tror jag, att du kanske måste prata med barnen om hur de ska ha det med sin fritid. Som jag nyss läste i en annan tråd, är det många som ger upp lantlivet för att barnen kräver skjutsning till olika aktiviteter. Du kanske måste göra klart för barnen att de träffar kompisarna i skolan och att de får sysselsätta sig hemmavids på eftermiddagarna. En möjlighet är ju att de ibland sover över hos en kompis eller att en kompis sover över hos dem och så åker de direkt till skolan på morgonen. Men det finns ju powertjejer som orkar allt, sägs det. Men man måste akta sig för att bli utbränd av stress. Det är en sak att jobba mycket och en helt annan att hålla massor av bollar i luften. Kanske finns det någon med egna erfarenheter som svarar.

Marieberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 jan-07 kl 20:54 »
Jag pluggar heltid, och har som tur är inte lyckats skaffa mig fler djur än hönsen och barnens kaniner, men ändå funderar på om det finns andra som får tiden att räcka till för hus, barn, sport och fritid och lite djur och odling?

Ja visst går det, men det är för tillfället stressigt och jag utnyttjar de lugna kvällstimmarna till att plugga.

Jag bor väldigt enskilt på en gård utan djur ("bara" två katter), mycket tid går åt till pendling, jag är lycklig när jag hinner jogga några kilometer ett par gånger i veckan, och jag slappnar av med mina huvudintressen stickning eller vävning och trädgårdsarbete emellanåt.
Tilläggas bör att jag har ETT barn på knappt två år & jag är inte ensamstående.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 10 jan-07 kl 13:36 »
Jag är sedan en tid "ensam på landet" med en STOR gård att sköta 120 kaniner, massa hundar, katter och barn,get osv. Det GÅR..men det är ett jäkla slit. Dessutom jobbar jag heltid, dock med speciellt schema som går ihop med djurskötseln. Det största problemet är egentligen "bara" den ekonomiska biten, köpte gården för 6 månader sen och har enorma amorteringar men man får sälja,byta och vända på örena. Det gäller bara att inte ge upp, min gård är min borg.

Kimma...
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #4 skrivet: 10 jan-07 kl 14:25 »
Jodå, det går visst! Jag har varit ensamstående förälder sedan skilsmässan från barnens pappa för 12 år sedan, och har hela tiden bott på landet med både barn och djur.
De första fem, sex åren i en hyrd stuga med 1,5 mil till närmaste affär och en halvmil på kringelikrokvägar till barnens skola.
Sedan köpte jag en gammal kåk i byn vilket hade många praktiska fördelar, men jag vantrivdes. För fyra år sedan hittade jag min nuvarande lilla gård, men den ligger rätt idealiskt belägen 1500 meter utanför byn, helt avskild men ändå nära till kommunikationer och mina barns kompisar :)
Jag hinner med att arbeta och periodvis plugga heltid parallellt, samt renovera och ta hand om både barn och en massa djur. Har dessutom tid över att sitta och uggla här!  ;D

Nu låter jag väl som någon sorts übermensch men det är jag naturligtvis inte.... ;)
Jag har ett fritt yrke och jobbar hemifrån, så i perioderna då jag inte pluggar har jag inga restider. Kan dessutom bestämma mina arbetstider själv, och eftersom jag är en nattuggla sitter jag gärna och jobbar på kvällarna, så jag hinner pyssla med annat på dagen.
Och nu när mina barn har blivit snart vuxna ungdomar har allting förstås blivit mycket lättare. Sedan är det en vanesak; i början tar det på krafterna att ensam driva ett hushåll (när man är van att dela det på två) men så småningom kommer du att bli allt mer effektiv.

Måste dock tillägga att allt också hänger på vilka krav man har på sig själv. Jag är till exempel ingen pedant och lider inte av en och annan dammråtta i hörnen eller lite hö på köksgolvet. Det gäller att prioritera sådant som är viktigt här i livet, tycker jag... ;D finns roligare saker än att städa jämnt. Men det där är ju förstås väldigt individuellt.

Men... ingenting är omöjligt, det mesta går om viljan finns!  :)
Why be normal when you can be yourself?

Skogshäxan

• Naturnära häxa med förkärlek till vedspisen.
« Svar #5 skrivet: 12 jan-07 kl 11:32 »
 ;) Hej, under "pluggtiden" brukar fritiden vara plugg, och för mig så var också fritiden aktiviteter med barnen.

Att tillsammans sköta djuren, baka bröd, laga mat, städa mm. Kanske inte kolla tv jämt utan göra annat matnyttigt som man bara kan på landet.

Jag tror att man får mer "mertid" att bo på landet med barnen. Visst är det slitigt när man kommer hem från skola o jobb när det bara är 15 grader i huset och måste börja elda, veden måste fyllas på och man måste skotta.

Men man kan göra mycket tillsammans och ha kul.

Jag tror på Dig och att du klarar detta, men inget gör sig själv.

Må väl.

teufel

« Svar #6 skrivet: 22 jan-07 kl 13:38 »
Håller med Sommartorparn, om att snacka med barnen.
Så länge som de bor hemma, måste de förstå att saker och ting kostar, t.ex. resor.
Men ge dem även en morot, hjälper de dig att fixa det här så ge dem möjlighet att få cykel, moped, körkort, eller vad som passar bäst i er familj. Då blir det roligare att kämpa för något.

Mvh Patrick

Dela detta:

* Inloggade just nu

194 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser