Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan detta vara??  (läst 1903 gånger)

Vildrosens

• -
Vad kan detta vara??
« skrivet: 29 okt-12 kl 10:13 »
3-årig höna som har ruggat nyligen. Kammen är mörk och torr, när hon värper har hon jätteröd stor kam, många tror hon är en tupp. Hittade henne i morse på golvet, svag och krummandes med kroppen. Full kräva. Har gett henne lite sockervatten (?) i ren panik för att få i henne lite energi. Hon ligger nu under värmelampa och sover, andas lite tungt. Inget rossel eller snor, ingen hosta.

Kan jag rädda henne? Vitlöksvatten?  Tips önskas.

Smajsan

• -
SV: Vad kan detta vara??
« Svar #1 skrivet: 29 okt-12 kl 10:35 »
Jag vet inte vad det kan vara för fel,men försök att massera krävan om det har blivit något stopp där,lite matolja  ner i näbben och sedan massage.Hoppas någon kommer med mer förslag så du kan få henne att må bra igen. Men värme och vänlighet och lite lugn och ro efter massagen är nog en bra grej.
Lycka till med henne!!!
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 29 okt-12 kl 10:58 »
Gör ett försök med Smajsans metod. De konstiga huvudrörelserna tyder ju på stopp i krävan, och olja samt kräv-massage kan göra gott.

Att kammen är mörk tyder dock på att hjärtat inte pumpar runt som det ska. Inget bra tecken alls :-\ Värme och lugn.... samt hårt hållna tummar. Du har gjort så gott det går för hönan :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Vildrosens

• -
« Svar #3 skrivet: 29 okt-12 kl 11:13 »
Hon gör inget konstigt med huvudet, hon liksom kryper ihop med hela kroppen och andas lite tungt. Kammen har varit så här ett tag, inte mörk men blek, mörk har den blivit nu, men är inte svart. Har för mig att ruggande höns kan bli lite trötta. Vad kan ha hänt med hjärtat då månne? Infektion? Hon e ju inte gammal. :( Jättetråkigt, min bästa höna.

Smajsan

• -
« Svar #4 skrivet: 29 okt-12 kl 11:21 »
Ja vad jag har förstått så kan höns dö av lite allt möjligt och väldigt plötsligt.Har du masserat henne?Vill gärna veta om det gav någon effekt? Hon kan även vara ok imorgon,som om inget har hänt,men hjälp henne idag så mycket du kan för hon verkar ju faktiskt ha ont.
Lycka till igen.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 29 okt-12 kl 11:24 »
Att kammen är blek när de ruggar och inte värper är helt normalt, men den ska inte vara mörk. Vad som hänt hönan är ju svårt att veta :-\ Att rugga är krävande och då är hönsen mer känsiga. Att en tre-årig höna åker på något skit i samband med det och går bort ser inte jag som något konstigt heller och det behöver inte vara varken smittsamt eller epidemiskt. Tråkigt som attan är det dock. Alltså... jag skulle inte säga att det är vanligt, men heller inte ovanligt. Det är liksom sånt som händer med smådjur:-\

Kolla så att din höna inte har äggledarinflammation. Känn bak på magen/gumpen, så att det inte är svullet och varmt. Det ska heller inte lukta illa och hon ska inte vara kladdig i rumpan.

Lite ipren i dricksvattnet kan vara bra. Det är både febernedsättande och antiinflammatoriskt.

Hoppas att hönapöna tar sig igenom sjukdom och klarar sig.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Smajsan

• -
« Svar #6 skrivet: 29 okt-12 kl 11:28 »
En grej till!!!
Känn henne runt magen om hon är svullen eller verkar ha ont i magen,och kolla även kloaken hur den ser ut,om den är kladdig och luktar illa kan hon ha äggledar inflammation (tror jag det heter).Det kan de nog ha även utan kladd i kloaken men kolla över hela henne lite försiktigt.
Det kan ju även vara ohyra,som suger ut henne helt.Då tror jag de kan bli bleka och slöa.
Det här är råd som jag läst mig till,så jag har aldrig varit med om det själv.Mer än att jag brukar kolla över mina hönor om de är lite hängiga.

Smajsan

• -
« Svar #7 skrivet: 29 okt-12 kl 11:30 »
Oj nu fick du samma svar 2 ggr. Men det gör inget bara mer säkert att du ska kolla just det  ;)

Vildrosens

• -
« Svar #8 skrivet: 29 okt-12 kl 20:12 »
Jag har försökt att massera krävan men hon får panik och sliter sig, hon är piggare nu men inte bra. Jag har gett henne vätska och olja med en liten spruta, vätskan tar hon emot utan problem men oljan motvilligt. Krävan känns spänd och ganska hård. Hon har varit lite hängig ett tag när jag tänker efter. Pupillerna dilaterar hela tiden, ser nästan ut som om hon skulle vara drogad.

Ipren?? Kan man ge det till höns?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 29 okt-12 kl 20:13 »
Jorå, men givetvis anpassat efter deras storlek ;)

Smajsan

• -
« Svar #10 skrivet: 29 okt-12 kl 20:43 »
Har du kollat hennes mage och kloak?
Hoppas hon är bättre  :)

Vildrosens

• -
« Svar #11 skrivet: 15 nov-12 kl 18:05 »
Hon klarade sig inte :(  Vi öppnade krävan och i den fanns en massa ruttna löv som det inte hänt så mycket med samt potatisskal som hon fick en vecka innan som var kokta. Det var nog troligtvis stopp, möjligtvis löven som täppte till, de var som läder och svåra att ha sönder. Varför äter de sån skit? Det blir inga mer kokta potatisskal här framöver i alla fall.

Dela detta:

* Inloggade just nu

237 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser