Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Krassliga kycklingar (4 veckor gamla)  (läst 2773 gånger)

Ztinis

• Södermanland
Krassliga kycklingar (4 veckor gamla)
« skrivet: 05 nov-12 kl 11:18 »
Behöver ännu en gång hjälp från er med mer erfarenhet av höns/kycklingar!
Har två st 4 veckor galma kycklingar av rasen stor Brahma. Vi gjorde en test att själva kläcka fram några stycken i maskin och detta är alltså våra första egenkläckta kycklingar.

Dessa två har varit pigga och alerta fram till igår kväll. Dom är slöa, vinglar och ibland rasar dom bara omkull när dom rest sig.
Jag tror mig redan nu veta vad felet är, anar att dom har det för varmt! Har haft en värmebrygga till dom som dom går in under och sover under, dock så är nog denna lite för varm nu då dom hunnit bli 4 veckor. Min misstanke är vätskebrist!?
Har nu stängt av värmen då jag tyvärr lite för sent läste att kycklingarna i denna ålder endast ska ha runt ca 20 grader.

Hur kan jag nu på bästa sätt undvika att dom överlever? Ska jag tvångsmata dom med vatten och i så fall hur mycket och i vilken intervall?
Någon som varit med om samma sak och kan förutspå oddsen för att dessa klarar sig, eller är det redan kört?

Jag vill verkligen rädda dessa individer, har en 3-åring hemma som skulle bli förkrossad om dom inte klarade sig :'(

Tacksam för alla tänkbara svar och tankar!

Rökkvadis

• Småland
SV: Krassliga kycklingar (4 veckor gamla)
« Svar #1 skrivet: 05 nov-12 kl 11:46 »
Jag tror att de är sjuka.
 De går nog inte och lägger sig där det är för varmt när de har annat att välja på. De behöver tillskottsvärme tills de är ca 8 veckor.
Har de någon kontakt med andra höns?
Mina gissningar är vitaminbrist, marek eller coccidos (ursäkta stavningen).

Ztinis

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 05 nov-12 kl 11:49 »
Ingen kontakt med andra höns, dom bor ute i sitt hönshus och vi har ännu så länge dessa kycklingar inomhus och hade väl tänkt ha det tills dom är 10-12 v gamla.
Någe tips vad man kan göra vid vitaminbrist? Är det för sent för behandling tror du?

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #3 skrivet: 05 nov-12 kl 12:31 »
Testa att ge dom druvsocker eller honung upplöst i vatten.
Man kan försiktigt "tvångsmata" dom lite.
Detta ger snabb energi och bör ge dom mer "ork" att klara vad dom nu drabbats av..
Ca 1/2 tsk kan ges med ca två timmars intervall

Marek kommer oftast inte så snabbt..
coccidos har jag ingen erfarenhet av ..(tack och lov)

Blanda sen även mulitvitamin i deras vatten.

Är dom vana med värme kan det vara skadligare att plötsligt bli utan..
ha värmelampan på men höj den en del så det blir lite lagom skillnad mot tidigare..
Stoppa in handen under på "kycklinghöjd" och känn efter..
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 05 nov-12 kl 14:04 »
Ha värmelampan på åt dom, när dom är sjuka så är det bra med värme så dom inte blir nerkylda.  :)

Jag tippar på Marek.  :-\
Men det finns många kycklingsjukdomar det kan vara när kycklingar insjuknar.
Att dom inte träffat andra höns spelar ingen roll, flera sjukdomar smittar inuti ägg,
då är kycklingen redan smittad när den kläcks.

Var äggen rena och fina när du la in dom i kläcken?
(Smutsägg kan orsaka att kycklingarna inuti äggen blir smittade med E-coli).
Hur gick det för din tupp?
« Senast ändrad: 05 nov-12 kl 14:16 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

itajon

• -
« Svar #5 skrivet: 05 nov-12 kl 14:42 »
Marek smittar inte via ägg men det är luftburet och smittarv via dammet, eller om du går från andra direkt in till kycklingarna utan att byta klädr eller tvätta hönderna.
www.sva.se

Ztinis

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 05 nov-12 kl 16:05 »
Tack för alla goda råd!
Har inhandlat vitamintillskott och ger det och honungsvatten med 2 tim intervall. Har även köpt en typ av värmelampa istället för värmebryggan då den är svår att justera.
Äggen var rena och fina innan vi la in dom i kläckaren, så det bör inte vara det som är problemet.

Har nu läst lite om Marek och tyvärr så stämmer det väldigt bra in på den ena, speciellt då den har en konstig ställning på huvudet (vilket beskrevs som ett av symptomen). Jag avvaktar lite och ser hur det utvecklar sig, men om den ena kycklingen dör nu så antar jag att det är humanast att ta bort den andra också? Den ena är sämre än den andra....
Det som övergår mitt förstånd är dock hur dom fått smittan då våra andra höns ute i hönshuset är pigga och friska....dom måste ju ha blivit smittade någonstans ifrån?

Om dessa dör så innebär det att vi inte klarat någon av de fyra kycklingarna som kläcktes, vilket skulle kännas riktigt illa. Tveksamt om jag har lust att kläcka fram fler efter detta  :-\

Gällande Tuppen så mår han idag bra :)

Lisen

« Svar #7 skrivet: 05 nov-12 kl 17:22 »
De är för unga för marek men det kan vara någon brist, prova ge en rejäl multivitamindos, upp emot 5 ggr rekommenderad dos.
Vad har de fått för foder?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 05 nov-12 kl 17:31 »
Det som övergår mitt förstånd är dock hur dom fått smittan då våra andra höns ute i hönshuset är pigga och friska....dom måste ju ha blivit smittade någonstans ifrån?
Gällande Tuppen så mår han idag bra :)

Höns blir oftast "kroniska smittbärare" när dom överlever flera av sina sjukdomar.
Det betyder att när dom blivit "friska" efter en sjukdom,
så bär dom på den fast dom ser till synes helt ok ut, och men sprider då den sjukdomen.

Kolla så det är E-vitamin i det du ger dom. Det är bra när man vinglar och har konstig ställning på  huvudet.
Tål kycklingar honungsvatten förresten? kanske bättre du ger dom druvsocker.

Försvann gråheten på tuppens öga?

De är för unga för marek men det kan vara någon brist, prova ge en rejäl multivitamindos, upp emot 5 ggr rekommenderad dos.
Kycklingar kan insjukna i Marek redan vid 4 veckors ålder.
« Senast ändrad: 05 nov-12 kl 17:39 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ztinis

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 05 nov-12 kl 18:51 »
Höns blir oftast "kroniska smittbärare" när dom överlever flera av sina sjukdomar.
Det betyder att när dom blivit "friska" efter en sjukdom,
så bär dom på den fast dom ser till synes helt ok ut, och men sprider då den sjukdomen.

Kolla så det är E-vitamin i det du ger dom. Det är bra när man vinglar och har konstig ställning på  huvudet.
Tål kycklingar honungsvatten förresten? kanske bättre du ger dom druvsocker.

Försvann gråheten på tuppens öga?

Aha, så det kan vara så att man helt enkelt inte ska ta kycklingar på den hönan som äggen kommer från?
Det är E-vitamin i, köpte en dunk med en flytande multivitamin på granngården. Dock ser det nu ut som den mest krassliga kycklingen fått en snedställd näbb då den legat lite snett med näbben i backen-lider med den och fundera på att ta bort den.....

Gråheten har försvunnit nästan helt, jag baddade ögat med ljummet vatten i omgångar och det blev bättre och bättre!

Och om den ena kyclingen av dessa två nu inte klarar sig, är det humant att ha en kvar???

Lisen

« Svar #10 skrivet: 05 nov-12 kl 20:17 »

Ja det kan dom men i och med den långa inkubationstiden på marek är det allt annat än vanligt att så unga djur drabbas. Att det dessutom är 2 stycken som fått symtomen samtidigt gör att jag tvivlar starkt..

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #11 skrivet: 06 nov-12 kl 08:15 »
Att näbben är lite sned efter tryck brukar räta till sig..
sen så kan det gå bra att äta även med lite sned näbb.. du kan dock måsta hjälpa till med att "nöta" dom ytor som inte tar mot varann..

om det sen är humanast eller inte det tar jag ingen ställning till..

vet bara att om jag vore kycklingen så skulle jag nog vilja leva.. om det var möjligt..
men sen har vi som ägare ett ansvar att se till så att våra djur inte lider.. och då kan avlivning vara enda möjligheten.

om man sen ska spara sjuka djur till sin besättning och för framtida avel är en helt annan fråga..

Maran hönan som skadade foten alvarligt som liten kyckling springer glatt omkring och sitter på pinnen trots att foten idag ser ut som en lite bakåtvänd knuten näve! går alltså på "ovansidan" .

Om jag ska ta bort henne??  Ja.. om hon får problem med foten men inte idag då hon mår super.. använda henne i avel..? Ja.. då det är en skada och inte ärftligt..
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Dela detta:

* Inloggade just nu

196 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser