Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fukt eller inte??  (läst 2666 gånger)

Maissan

• Södermanland
Fukt eller inte??
« skrivet: 08 nov-12 kl 11:16 »
Blir inte klok på alla kläckningsråd....kläckte fram vaktlar med samma fukt o temp som jag alltid haft till hönskycklingar, men kläckbarheten blev bara 50% vid båda tillfällena. Skriv om era erfarenheter. Tillsätter ni endast fukt vid kläckning? När jag kläckt hönskycklingar så har kläckbarheten aldrig varit under 80%.
Funderar på att köpa en ny kläckare också. Är det någon som har erfarenhet av King Suro 20 ??? 

Smajsan

• -
SV: Fukt eller inte??
« Svar #1 skrivet: 08 nov-12 kl 12:54 »
Jag har kläck på vaktlar idag och i helgen,i 2 olika kläckare.Den som kläcker i dag är en Brinsea mini advance Där fick jag plats med 12 små ägg,4 var obefruktade och idag har 5 kläckts än så länge,men det ser lovande ut med de 3 sista med.Jag har alltid kläckt 100% i denna lilla kläckare,men den är ju så liten  :P

Den andra kläckaren är en Hova Bator som tar 120 vaktel ägg,då utan vändning. jag har 18 ägg i den.

Jag kör med lite fukt till 3 dagar innan kläck när jag slutar vända dom,då brakar jag på med fullt i alla rännor och fack där vatten kan fyllas på.Det funkar för mig,men jag har hört eller läst att det finns dom som inte tillför någon fukt alls förrän just innan kläck.

Min kompis gör som du,hon kör inställningar för höns ägg och det funkar bra för henne.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

lena70

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 nov-12 kl 18:39 »
Jag blev med förvirrad av alla råd (alla olika) vad gäller kläcka vaktelägg i maskin. Visste varken in eller ut..Tillslut gjorde jag som vid kläck av hönsägg, samma fukt och temp, som om jag kläckt hönsägg..Och det gick hur bra som hellst!!! ;D
Vaktelägg blir snabbt för "gamla" för att sparas och läggas i maskin..Kan det vara orsaken tror du till att du fick sämre kläckresultat??.

FM

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 10 nov-12 kl 22:37 »
Kläcker som jag kläcker hönskycklingar och kläcker alltid vaktelkycklingar med hönskycklingar. Jag tillsätter endas fukt de 3 sista dagarna då äggen går över i kläckmaskinen. Jag har Brinsea maskiner.

Att man får dåligt kläck kan bero på flera saker. Kläckresultat på vaktel har varierat ganska mycket för mig. Tycker inte dina 50 % på 2 gånger är något allarmerande, men klart roligt om man kan höja det. Lös du äggen någon gång och gallrade bort döda, tomma?

:)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Maissan

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 13 nov-12 kl 10:23 »
Tack för era råd. Nej, jag brukar inte lysa äggen. Möjligt att det är dålig fruktbarhet just på dessa höns. Jag har ett gäng till som jag inte kläckt av än. men är jättesugen att testa nya maskinen som kommer i morgon. Kan bli mycket jobb om det blir kallt att hålla kycklingarna??

FM

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 13 nov-12 kl 15:22 »
Om du inte lös o gallrade bort så tror jag delvis kläckprocenten dragits ner av icke befruktde ägg. Sedan beroende på årstid är tupparna olika aktiva.

Prova du att kläcka nu, har de värmelampa så ska det vell gå bra.  Lite extra pyssel är det nog denna årstiden men allt beror lite på hur man har det ordnat :)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

cajfas

• -
« Svar #6 skrivet: 09 dec-12 kl 14:38 »
Fukt eller inte beror på vilken kläckare som används,tänk själv om du skall torka tvätt,ju mer det blåser ju fortare torkar det.Olika fabrikanter har olika stor fläktkapacitet o i en s.k still air incubator beror det på tempskillnaden i o utanför ruvaren- kläckaren o luftinsläppets storlek
Ett befruktat ägg skall viktminska minst 12% fram till chip ,helst 15%-detta får styra fukten genom ruvningen-därefter höj fukten till minst 80% obs ej förrän det är hål i ägget(chip).
Kläckprocent bör räknas på alla ilagda ägg eftersom en dålig ruvmaskin kan döda ett befruktat ägg de första 72 timmarna(mycket kritisk period) o bara genom mikroskåp kan man konstatera om det är ett dött 72 tim kycklingfoster eller obefruktat
Ägget förlorar kläckbarhet efter en vecka lite olika på vilken ras.

Dela detta:

* Inloggade just nu

119 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser