Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ersätta aggressiv tupp?  (läst 1778 gånger)

summerbreeze

• Småland
    • Höns i Kalvenäs
Ersätta aggressiv tupp?
« skrivet: 10 nov-12 kl 12:47 »
Vad jag har lärt mig när man har två tuppar är att dom antingen slåss tills den ena dör eller att den ena "ger upp" och låter den andra bestämma.

Stämmer detta?

Det är så att den ena tuppen ger sig på den andra även att han har gett upp. Han slår på en som ligger.

Jag vet att hönsvärlden är rätt grym, men hur pass illa får en tupp bete sig.

Jag vill ju  egentligen behålla båda för vi har 19 hönor.

Ska man skaffa ännu en tupp eller måste vi ta bort en av dom?

LasseDalom

• -
SV: Överagressiv tupp ?
« Svar #1 skrivet: 10 nov-12 kl 12:53 »
Ta bort en tupp. Det är inte alltid det går bra med flera, även om de är syskon.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #2 skrivet: 10 nov-12 kl 13:14 »
Alternativt skaffar du en till. Har hört att det ofta går bättre om man har ojämnt antal tuppar?!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 10 nov-12 kl 13:53 »
Att tuppar slåss tills den ena dör är rätt ovanligt och i mitt tycke inte någon egenskap som bör premieras. Jag tycker nog att en sund tupp slutar bråka när den andra ger sig. Jag har inte så mycket tolerans på dominansbeteenden som går till överdrift vare sig hos folk eller fä och skulle faktiskt ta bort den ranghöga tuppen om den ranglåge inte är så illa skadad att han inte klarar sig.

Min erfarenhet är att dessa "stridspittar" ofta riktar sitt beteende åt andra håll om dom inte har en tupp att spöa... Och i ärlighetens namn så är dom sällan bra tuppar för flockharmonin då dom ofta ägnar mycket tid till just att visa makt och dominans istället för att vara en god ledare för gruppen.....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 10 nov-12 kl 14:55 »
Den situation som blir värst,  och det gäller både hönor och tuppar,  är när kungen/drottningen blir detroniserad. Den stackaren som tappar sin rang blir mycket värre åtgången än om det är ett par lägre stående som kommer i bråk.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

lena70

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 nov-12 kl 07:56 »
Om du verkligen vill ha kvar båda tupparna , så är ett annat alternativ att dela av gruppen höns..Dela av rummet du har djuren i, i två delar..Varje tupp får hälften höns var..Du kan ha kvar båda tupparna, allt blir frid och fröjd..? Tycker kanske den ena tuppens beteende, låter rätt oroväckande och otrevligt, att han fortsätter attackera, när den andre tuppen ligger och har givit med sig..Funderar hur är han med hönsen? Tar han hand om dom, på ett bra sätt, tycker du?.

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #6 skrivet: 12 nov-12 kl 08:27 »
Nacka den ranghögste och skaffa två tuppar från två olika ställen. Ingen känner varandra och det är de bästa förutsättningarna om de kommer hem till dig ungefär samtidigt. 2 tuppar är lite tycker jag.
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

summerbreeze

• Småland
    • Höns i Kalvenäs
Ersätta aggressiv tupp?
« Svar #7 skrivet: 16 nov-12 kl 15:57 »
Jag är 99% säker på att jag har skrivit om min aggressiva tupp innan, men jag hittar inte annonsen så jag skriver igen.

Det är så att vi har två tuppar(Gunnar & Birger) i en bur med 19 hönor.
Gunnar är så himla aggressiv och ger sig på Birger även att han har gett upp. (slår på en som ligger)

Jag vet att hönsvärlden är grym, men så här kan vi inte ha det, en av dom måste ju bort, vilken?

Om man tar bort en tupp så lär det ju bli lugnt, men vi måste väl ha mer än en tupp då vi har så pass många hönor?, vi vill ju ha kycklingar till våren och en tupp hinner ju inte med alla höns.

Vi har släppt in en tredje tupp för att se hur det blev (ojämnt antal tuppar), Gunnar fortsätter att ge sig på Birger men han ger sig inte på Joel så mycket (det 3:e tuppen).

Birger är så lugn och fin och vi har fött upp honom själv, så han vill vi ju ha kvar. Då måste vi ju ta bort Gunnar och Joel är egentligen för liten så han kan vi inte heller behålla.

Vi vill då ha en ny fin och lugn tupp som ska gå ihop med ev. Birger.

Ska vi skaffa den nya tuppen nu och släppa in den (så det blir 4) eller ska vi släppa in den när det bara är en kvar?

Vad tycker ni?

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Ersätta aggressiv tupp?
« Svar #8 skrivet: 16 nov-12 kl 16:02 »
Jag skulle plocka bort den mest aggressive, Gunnar. En tupp ska ju vakta sin flock, men inte slåss när motståndaren redan har gett upp.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 nov-12 kl 16:04 »
Har haft fyra tuppar  tog bort den aggressiva  och resten fungerar bra  här.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 16 nov-12 kl 16:21 »
En tupp kan mycket väl räcka till 19 hönor. Det beror naturligtvis på vilken ras det är frågan om men förr rekommenderade man 1 tupp/25 hönor i en hel del litteratur.  Har man en lugn och sävlig ras så kanske det inte funkar men med normalaktiva raser lär det fungera fint.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

pyromanen

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 16 nov-12 kl 16:51 »
Det borde räcka med én tupp till 19 hönor och det är hur som helst inte schysst mot den som får stryk att ha den instängd i en bur där den får stryk!  Fritt (utan bur) smiter en sån tupp undan men stänger man in den i samma bur kan den ju inte det.

summerbreeze

• Småland
    • Höns i Kalvenäs
« Svar #12 skrivet: 16 nov-12 kl 21:04 »
Men om man skulle skaffa en tupp till, ska man då släppa in den nu med dom andra eller när bara Birger är kvar eller få fram en tupp efter Birger till våren.
Jag vill ju ha mer än en tupp om man ska behålla kycklingar efter dom (minimera inavel).

Gruppen är av blandras som vi bara får fram ägg av.

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #13 skrivet: 19 nov-12 kl 13:46 »
Jag skulle ta bort det aggresiva och behålla dom andra..
Är Joel för liten i storlek??
Även en liten tupp klarar av att betäcka stora hönor.. nackdelen är att hans barn blir lite mindre..  ;)

Ett tips kan vara att behålla båda och sen till hösten sortera bland ungtupparna och välja två som får gå kvar med Birger..

Eller att till hösten ta in helt nya obesläktade ungtuppar ..

Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Dela detta:

* Inloggade just nu

288 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser