Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bygga väggar av matjord  (läst 3837 gånger)

Humle

• Västerbotten
SV: bygga väggar av matjord
« Svar #20 skrivet: 11 nov-12 kl 12:30 »
Samma princip som en torvkåta verkar det som. En väl beprövat boende av samerna.

Moderna torvkåtor...
http://www.flickr.com/photos/hjs_foto/5997621702/#
http://www.sametinget.se/20513
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Existens!

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 11 nov-12 kl 15:48 »
Varför vill du bo i en jordhög?

Minna Roselli

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 11 nov-12 kl 15:55 »
bo i ?

Jag tror att tjocka jordväggar är bättre för jordkällaren än lecablock och dessutom gratis istället för att köpa.

Till växtborgen tror jag att de tjocka väggarna lagrar värme och jag slipper värma upp växthuset på våren.

Till fåren, om det skulle visa sig fungera, är jordväggar ett draglöst alternativ, som mitt stall t.ex inte är.
« Senast ändrad: 11 nov-12 kl 15:59 av Minna Roselli »

Existens!

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 11 nov-12 kl 16:00 »
Aha, jag trodde du skulle bo där själv.. :)

Minna Roselli

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 11 nov-12 kl 16:02 »
Aha, jag trodde du skulle bo där själv.. :)

så blir det när man inte läser

TW

• Finland
« Svar #25 skrivet: 11 nov-12 kl 20:13 »
Jag byggde kojor med den där tekniken i 10 års åldern. Väggarna var förvånansvärt hållbara men hållfastheten försämrades med åren. Innomhusklimatet var vedervärdigt fuktigt innanför torvväggarna. Allt trävirke ruttnade snabbt.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Minna Roselli

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 11 nov-12 kl 20:15 »
mitt bygge är inte torvkoja

vindensbonig

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 11 nov-12 kl 20:22 »
Jag byggde kojor med den där tekniken i 10 års åldern. Väggarna var förvånansvärt hållbara men hållfastheten försämrades med åren. Innomhusklimatet var vedervärdigt fuktigt innanför torvväggarna. Allt trävirke ruttnade snabbt.
beror inte det på att det ingen fukt spärr  och att det inte eldades i ?
« Senast ändrad: 11 nov-12 kl 20:32 av mummrick »

TW

• Finland
« Svar #28 skrivet: 12 nov-12 kl 00:09 »
mitt bygge är inte torvkoja

Så sant. För ditt ändamål fungerar det troligen bättre........men du drog upp barndomsminnen
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #29 skrivet: 15 nov-12 kl 17:37 »
Jag hade hoppats på högre väggar, nu tror jag inte fåren kommer ha det tillräckligt varmt. Värmen går ju ut genom växthustaket.

Minna Roselli

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 15 nov-12 kl 17:48 »
väggarna är högre på insidan.
när armering har vuxit till, kan vägghöjden bli högre. så länge jorden är lös och det regnar mycket finns rasrisk.
taket blir av dubbel plast och räcker inte värmen, bor fåren i stallet. jag ska prova mig fram.
tack för feedback!
« Senast ändrad: 15 nov-12 kl 17:51 av Minna Roselli »

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #31 skrivet: 15 nov-12 kl 18:16 »
Får klarar sig ju ute så varför skulle dom inte klara sig där i jordkulan? Jag är nog mer bekymrad över vad det blir för klimat där inne.  Fuktigt och rått gillar ju inga djur.

Minna Roselli

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #32 skrivet: 15 nov-12 kl 21:41 »
Får klarar sig ju ute så varför skulle dom inte klara sig där i jordkulan? Jag är nog mer bekymrad över vad det blir för klimat där inne.  Fuktigt och rått gillar ju inga djur.

sant. jag ska kolla saken. den är ju byggt till växtdrivning på våren och till växthus. funkar det för fåren, kan de bo där. blir det för fuktigt, bor de inte där. om ett år köper jag tre tackor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

118 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser