De flesta 50- och 60-tals Assistent lider av att gummiringarna som håller fast motorn är av ett dåligt material som tappar formen med tiden, varefter motorn ställer sig snett och drivremmen hoppar av ständigt och jämnt. De kantiga modellerna från sent 60-tal och framåt (de äldsta var gråvita med gråblå underdel, senare blev de orange/brun) har samma sorts motorfästen men ett bättre material i gummiringarna som inte åldras. Om det går att få tag i såna där gummiringar som reservdel idag så är det förmodligen inga problem att byta i en äldre modell heller.
Den enda tekniska skillnaden på de kantiga modellerna mot 50- och 60-talstypen är att de kantiga är försedda med en timer (mekanisk) och en varvtalsstyrning för motorn. Får man tag i en Assistent med varvtalsstyrning som inte har varit igång på länge eller stått fuktigt till, så bör man byta de kondensatorer som sitter på kretskortet. De är nämligen av en typ som kan få hög läckström och så småningom börja brinna om de har utsatts för fukt eller varit oanvända länge. Återkom i tråden så kan jag tipsa om lämpliga ersättningstyper i så fall.
De allra äldsta Assistent från 40-talet känner man igen på att de har en lucka på sidan för att komma åt drivremmen och de saknar högvarvigt kraftuttag för mixer. De har motorn stumt monterad så där slipper man problemet med dåliga gummiringar. Nackdelar med dem är istället att de är lite sämre ur elsäkerhetssynpunkt och bör absolut anslutas till jordat vägguttag via jordad nätkabel, samt att de saknar de senare modellernas överhettningsskydd. Om det skulle börja gå för tungt eller bli tvärstopp så riskerar man att bränna sönder motorn i en sådan gammal Assistent, om man inte är framme och kan stänga av omedelbart.