Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur rädda 100 årig lönn?  (läst 2593 gånger)

brekille

• Skåne
Hur rädda 100 årig lönn?
« skrivet: 06 jan-07 kl 18:54 »
Vårt älskade gårdsträd är på väg att dö. För det första håller det på att klyvas på mitten, rötan har gått hårt åt det och svampar och annat börjar etablera sig. Det är ett fantastiskt träd och än så länge finns det liv.
I våras satte vi en metallstav genom det för att försöka hindra det från att klyvas men detta har medfört att de tjockaste grenarna börjat klyva sig på andra ledden. Om det är någon som är kunnig i det här med att förlänga livet på gamla träd skulle jag bli oerhört tacksam för råd. Går det att hålla ihop det med hjälp av metallringar, spännband eller dylikt? Eller riskerar man att strypa näring och vattentillförslen då? Dettt träd älskas av hundratals människor, barn har klättrat i det, musikanter spelat i det, våra festivalbesökare har skulat eller sökt svalka under det. Mycket tacksam för hjälp! Carolina

Attis

• -
Re:Hur rädda 100 årig lönn?
« Svar #1 skrivet: 06 jan-07 kl 19:07 »
Min farmor och farfar hade ett gammalt plommonträd (säkert väldigt mycket mindre än eran lönn). Det höl på att klyva sig självt. Dom drog en ganska kraftig vajer runt det, och det funkade i alla fall en massa år. Men det är ju ingen evighets lösning  :-\
Man kan ju också se till att det inte samlas vatten i "klykan", någon form av plåt/papp över som täcker bra. Då borde ju inte rötan fortsätta. Se bara till att rensa ur jord/löv osv ur klykan så det torkar upp lättare.

Vajern får ni nog dimentionera rejält om trädet är grovt, stora krafter när det blåser osv.
/Attis

MightyT

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 10 jan-07 kl 17:16 »
Man skall aldrig någonsin driva in metall, cement eller liknande innuti ett träd. Det förorsakar bara röta och är inte hållbart i längden.
Lönnar är inte av den karaktären att de blir hur gamla som helst. Dock bör man söka hjälp av te.x. en arborist när den typen av problem  som fläkskador uppstår. En professionell arborist kan kronstabilisera med hjälp av föryngringsbeskärning och/eller stöd i form av elastiska stödlinor som är speciellt utformade för att inte åsamka trädet skada och samtidigt stödja trädet. Jag föreslår att du söker upp en arborist om du verkligen vill rädda trädet på lång sikt.
Googla efter arborist eller trädvård på nätet så du inte råkar ut för nån pajas med motorsåg i största allmänhet.
Lycka till!

brekille

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 11 jan-07 kl 15:09 »
Tack för råden!
Så vi kanske inte borde borrat in den där metallstaven?!
Vi ska sätta tak över klykan och förhöra oss om priser hos en arborist.

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #4 skrivet: 11 jan-07 kl 15:58 »
Hade jag gått ut i trädgården den där olycksaliga dagen då lönnen där jag bodde klövs itu hade jag inte levat idag. Den föll över kryddlandet precis där jag brukar gå. Jag var på väg ut, sen gick jag och satte mig vid köksbordet istället efter någon minut sa det brak.
Gårdsägaren hade satt ett spännband runt trädet. Det orkade inte hålla ihop efter några år och small av. Kronan hade varit grå några år och jag sade åt honom dagen innan att han måste göra något åt det innan någon blir skadad. Nu står trädet där än och resterna lutar mot huset. Han kan ju glömma att han får något på försäkringen om det faller över huset.

Grannen hade en gång en lönn som de hade en gunga i, det var inte särskilt gammalt. Äldsta dottern gungade i trädet när det föll, hon hann undan.

Låt tiden ha sin gång snälla ni. Tänk på säkerheten först och främst. Blir någon skadad eller ännu värre så kommer ni att ångra er många gånger.

Plantera ett nytt träd i närheten. Lönnar växer otroligt snabbt. Allra helst om de få stå utan intillligande växter. Vi hade en liten pinne i syrenhäcken och när vi högg ner syrenerna så pang så stod där ett rejält träd att fästa hängmattan i.
« Senast ändrad: 11 jan-07 kl 16:00 av Linnea-maria »
kan själv

Dela detta:

* Inloggade just nu

176 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser