Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på hemgjort foder  (läst 1540 gånger)

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
Tips på hemgjort foder
« skrivet: 16 nov-12 kl 08:05 »
Tänkte man kunde ge lite tips på hemgjort foder till hönsen. Själv börjar jag med min "Örtmix"

Grunden är diverse örter(nässlor, rallarros, persilja, ängsgräs) samt gråärtor, morötter, grönkål och lite hemodlade linfrön. Sedan plattar jag ihop geggan som blir i plastpåsar och fryser in. Tar väldigt lite plats i frysen och räcker länge. Brukar bryta loss lite grann och ger hönsen över vintern.
Jag har nu övergått till att ge torkade växter istället, men har man dåligt med plats för massa torkat kan man göra såhär istället! Geggan från en mixning i matberedaren är väldigt mycket örter, så det tar verkligen mycket mindre plats.
« Senast ändrad: 19 nov-12 kl 14:23 av Jonas från Backfors »
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

biodlare09

• Västerbotten
SV: Tips på hemgjort foder
« Svar #1 skrivet: 19 nov-12 kl 13:09 »
Jag tänker försöka grodda bönor, kanske mungobönor i vinter. Har provat att grodda linser som skulle vara "jättelätt", men det gick inte bra. Alfalfagroddar funkar varje gång. Har inte provat att ge det till hönsen än, men jag tror det kan bli populärt. Nån som har förslag på lättgroddade frön?

skogsbonne

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 19 nov-12 kl 21:09 »
jag vet inte om vanligt spannmål är lätt men jag har sparat en halv säck med havre eller korn som jag ska grodda och ge till hönsen under vintern som godis

corillo

• Bohuslän
    • Vintermyren
« Svar #3 skrivet: 19 nov-12 kl 22:38 »
Jag tänker försöka grodda bönor, kanske mungobönor i vinter. Har provat att grodda linser som skulle vara "jättelätt", men det gick inte bra. Alfalfagroddar funkar varje gång. Har inte provat att ge det till hönsen än, men jag tror det kan bli populärt. Nån som har förslag på lättgroddade frön?

Alfalfa åt inte ens våra glupskaste hönorna... Trodde också det skulle vara populärt, men inte här åtminstone.
Lever livet på den underbara svenska västkusten med man, barn och djur...

Sussex ~ Mignonankor ~ Rexkanin ~ Mellerudskanin

Dela detta:

* Inloggade just nu

171 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser