Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Matrester, hur gör ni?  (läst 2048 gånger)

pyromanen

• Gäst
Matrester, hur gör ni?
« skrivet: 16 nov-12 kl 17:33 »
Önskar tips till hur man kan ge hönsen matrester på ett praktiskt och enkelt sätt där inte matresterna hamnar i ströbädden eller på marken i rastgården så det blir sunkigt.

Min man kokar sekundapotatis och mört/fiskrens och ibland "ärtsoppa" åt hönsen i en koktumma ute och det blir hyffsad stora mängder av sådan kladdig mat som hönsen väldigt förtjusta i.  Han brukar servera detta i ett tråg ute i hönsgården (vet att det står överallt att man inte bör utfodra utomhus) men dom vill ju gärna upp och sprätta med fötterna i maten så den kladdas runt  :-X

Hur gör ni?

vindensbonig

• Gäst
SV: Matrester, hur gör ni?
« Svar #1 skrivet: 16 nov-12 kl 17:49 »
Önskar tips till hur man kan ge hönsen matrester på ett praktiskt och enkelt sätt där inte matresterna hamnar i ströbädden eller på marken i rastgården så det blir sunkigt.

Min man kokar sekundapotatis och mört/fiskrens och ibland "ärtsoppa" åt hönsen i en koktumma ute och det blir hyffsad stora mängder av sådan kladdig mat som hönsen väldigt förtjusta i.  Han brukar servera detta i ett tråg ute i hönsgården (vet att det står överallt att man inte bör utfodra utomhus) men dom vill ju gärna upp och sprätta med fötterna i maten så den kladdas runt  :-X

Hur gör ni?
Blir ju aldrig sånna mängder att det blir något liggandes här  så ja slänger till dom ute  och det blir sop rent på ett litet kick .

Dajen

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 16 nov-12 kl 17:58 »
Jag ger matrester i några olika plasttråg ute i hönsgården. Det går åt på nolltid så jag ser inte problemet med att ge det utomhus. Blir bara grisigt inne, precis som du säger.

pyromanen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 nov-12 kl 18:14 »
Ha ha! 
Ni har nog redan gett mig lösningen. Min kära make ger dom för mycket åt gången...  8) o:)

Torry

« Svar #4 skrivet: 16 nov-12 kl 18:26 »
Jag ger också mina ute i svarta plasttråg som man har till färdigmat och så har jag ett sånt här fat
http://www.willabdirekt.se/Hem/Produkt/450100/Foderskal-for-kycklingar-400-mm.aspx  faktiskt så äter dom vid det utan att trampa uppe i det otroligt nog.  ::)
//Torry

Mimie

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 16 nov-12 kl 18:29 »
Nu måste jag fråga varför man inte ska mata hönsen utomhus? Mina får all mat i hönsgården vilket de hittills är väldigt nöjda med. När jag hade mat inne i hönshuset åt de inte av det utan ville ha maten utomhus. Iofs blir det problem i vinter, vilket jag inte har löst ännu,  men det kommer nog. Om det är att maten drar till sig möss och råttor så föredrar jag att ha dem utomhus än inne i hönshuset.
Snälla svara varför man inte ska mata dem utomhus.

Broberg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 nov-12 kl 18:36 »
Nu måste jag fråga varför man inte ska mata hönsen utomhus? Mina får all mat i hönsgården vilket de hittills är väldigt nöjda med. När jag hade mat inne i hönshuset åt de inte av det utan ville ha maten utomhus. Iofs blir det problem i vinter, vilket jag inte har löst ännu,  men det kommer nog. Om det är att maten drar till sig möss och råttor så föredrar jag att ha dem utomhus än inne i hönshuset.
Snälla svara varför man inte ska mata dem utomhus.

För att inte vilda fåglar ska komma åt fodret och sprida smittor, säger de.

Mimie

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 nov-12 kl 18:40 »
Okej, det tänkte jag inte på eftersom min hönsgård har tak och fåglarna inte kan komma in. Har visserligen ibland lite problem med två-tre stycken talgoxar som kommer in genom dörren när den står öppen och hönsen är ute i trädgården. Men det är ingen större trafik så jag känner mig inte orolig. Tack för svaret.  :D

Broberg

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 nov-12 kl 20:01 »
Okej, det tänkte jag inte på eftersom min hönsgård har tak och fåglarna inte kan komma in. Har visserligen ibland lite problem med två-tre stycken talgoxar som kommer in genom dörren när den står öppen och hönsen är ute i trädgården. Men det är ingen större trafik så jag känner mig inte orolig. Tack för svaret.  :D

Har heller aldrig tänkt speciellt på det, eftersom när jag haft höns har jag låtit dem gå helt fritt om dagarna..

pyromanen

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 nov-12 kl 20:31 »
När hönsen går fritt ute kan de förstås också bli smittade av vilda fåglar, men smittotrycket blir inte alls lika stort som i en liten hönsgård där gulsparvar och diverse andra småfåglar kommer in varje dag på samma lilla yta. Tror mest det är salmonella de kan få från småfåglarna, men säkert andra virus också och i perioder med fågelinfluensa-skräck så har man även varit rädd för att flyttfåglar kan skita ner i hönsgården.
Risken borde vara störst på våren när flyttfåglar anländer från länder söderut där t.ex. salmonella är mycket vanligare.
Våra höns är också fritt ute när vi är hemma (ca 6 dagar i veckan)

Broberg

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 16 nov-12 kl 20:33 »
När hönsen går fritt ute kan de förstås också bli smittade av vilda fåglar, men smittotrycket blir inte alls lika stort som i en liten hönsgård där gulsparvar och diverse andra småfåglar kommer in varje dag på samma lilla yta. Tror mest det är salmonella de kan få från småfåglarna, men säkert andra virus också och i perioder med fågelinfluensa-skräck så har man även varit rädd för att flyttfåglar kan skita ner i hönsgården.
Risken borde vara störst på våren när flyttfåglar anländer från länder söderut där t.ex. salmonella är mycket vanligare.
Våra höns är också fritt ute när vi är hemma (ca 6 dagar i veckan)

Är säkerligen så. Många djur i ett litet utrymme blir aldrig bra.

karsan

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 18 nov-12 kl 15:56 »
Jag sprider ut matrester direkt på marken hönsgården.  När de går de fritt äter de ju också direkt från marken.  Och när man sprider ut godsakerna får även de mest lågrankade hönorna en läckerbit. Kanske bör tilläggas att jag plockar bajskluttar varje dag i hönsgården.

Smajsan

• -
« Svar #12 skrivet: 18 nov-12 kl 17:27 »
Blir det någon gång mat över så kastar jag ut det på gräsmattan,även när frukten blivit dålig.De äter då det som inte är dåligt och lämnar resten.De har än inte blivit dåliga,de äter även solrosfrö under vilt fågel mataren,har faktiskt inte ens tänkt tanken på att de kan bli sjuka.
Men det kanske funkar för mig en tid och sen kanske dom blir sjuka?
Vad kan de smittas med?
Och jag kan helt ärligt erkänna att några bajspluttar plockar jag inte upp utomhus  :P
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

251 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser