Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken vaktel skall jag välja?  (läst 1788 gånger)

Paradisgården

• Västergötland
Vilken vaktel skall jag välja?
« skrivet: 19 nov-12 kl 11:23 »
Nu är det snart dags för mig att skaffa vaktlar också :D. Har just smakat picklade ägg och det var jättegott! Så nu vill jag pickla massa massa små vaktelägg ;D. Men vad för några skall jag ha? Vill ju ha dem främst för äggen som sagt, men vill att det skall vara lite värt att slakta små tuppar också om jag får för mig det. Skall jag ha japanska, jumbo eller fransk jätte?
« Senast ändrad: 19 nov-12 kl 11:32 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
SV: Vilken vaktel skall jag välja?
« Svar #1 skrivet: 19 nov-12 kl 15:12 »
Japanska lägger massor med ägg men är små.. (8-9st ägg /vecka enligt vad jag har hört)

Jumbo och fransk jätte är egentligen samma ras men olika storlek  ;) ..
Dessa blir större än japanerna och lägger något mindre många ägg.. (6-7st ägg/vecka)
Mina lägger ca 7-8st ägg /v..  ;D

Så mitt tips blir jumbo eller fransk jätte så att du får lite slaktkropp på fåglarna och ändå mycket ägg..
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 19 nov-12 kl 16:31 »
Det låter ju bra :D. Får jag beställa ägg av dig till våren? :) Beställer nog gärna lite sussex och maraner också :).
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 22 dec-12 kl 20:59 »
Hoppas det inte stör om jag frågar lite här också.. :)
Min fråga är om de låter?
..Ja, alltså, Kan man ha dem i en villaträdgård? Eller har de galanden och varningsläten som de större hönsfåglarna?

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #4 skrivet: 23 dec-12 kl 01:56 »
Japanska lägger massor med ägg men är små.. (8-9st ägg /vecka enligt vad jag har hört)

Jumbo och fransk jätte är egentligen samma ras men olika storlek  ;) ..
Dessa blir större än japanerna och lägger något mindre många ägg.. (6-7st ägg/vecka)
Mina lägger ca 7-8st ägg /v..  ;D

Så mitt tips blir jumbo eller fransk jätte så att du får lite slaktkropp på fåglarna och ändå mycket ägg..

Vaa, lägger vaktlar fler än ett ägg om dagen?  Hur funkar det; lägger de två eller flera ägg samtidigt på morgonen, eller sprider de ut dem över dagen, eller..?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 23 dec-12 kl 07:37 »
Vaa, lägger vaktlar fler än ett ägg om dagen?  Hur funkar det; lägger de två eller flera ägg samtidigt på morgonen, eller sprider de ut dem över dagen, eller..?
Precis som andra arter som ibland lägger mer än ett ägg om dagen (både gäss, ankor och höns gör det hos mig ibland, och jag ger dem inte konstigt foder eller massa extraljus), så lägger de ett ägg i taget. Det bara går fortare att bilda ett nytt ägg, så de kan lägga ett ägg på morgonen och ett på kvällen. Har de lagt två en dag, så lägger de oftast bara ett dagen efter, och då oftast typ mitt på dagen.

Angående ljud så låter vaktlar inte så starkt. De kan låta ofta, men det är inte ett ljud som stör om man är 50 meter bort.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 23 dec-12 kl 16:25 »
Tackar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

175 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser