Ja, jag har sex ækta Hedemora genbankshøns med intyg och två dito tuppar. Færgerna ær røtt, aprikos, silvergrått, svart, svart med brun krage, belgie lite gulbrunt i kragen, silver med mørk stjært. En vacker flock! Det var mig som Lolla fick æggen av. Tyværr var det ju inte så høg befruktningsprocent, men det var på høstkanten och tuppen børjade bli gammal. Nu har jag honom och de tre førsta Hedemorahønsen kvar + att jag nyss investerat i en stor tuppkyckling och tre høns från en besættning med spænnande gener. Och Lolla har køpt några høns från en annan besættning. Så om du hælften av æggen från mig och hælften från Lolla så får du en maximal egen genbank! Jag arbetspendlar till Oslo så jag skulle kunna skicka æggen med posten dærifrån, eller ænnu hellre bestæmma træff med någon som reser till Bergen. Jag har ingen lampa i hønshuset utan låter dom få en naturlig vintervila. Dessutom ær två av dom nya hønsen lite før unga, men senast i Mars så finns det ægg att få.
Den dær kycklingen som Lolla værpte fram från ett ægg som hon køpt på ICA kommer inte att lægga likadana ægg som Hedemorahønsen så det ær lætt att vælja bort dom! Ingen risk att du får blandras.