Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rugeegg-sende til Norge  (läst 2475 gånger)

ah09

• Norge
Rugeegg-sende til Norge
« skrivet: 21 nov-12 kl 18:47 »
Jeg ønsker meg virkelig Hedemora, da jeg syns denne rasen var fantastisk flott. De var rolige, flinke rugere, og mødre, å det er det vi ønsker oss, det at de komemr i mange ulike farger er jo kjempe spennende når de får kyllinger :)
Har lyst på en rolig rase som liker seg sammen med oss fritt i hagen, og som kan passe kyllingene sine og tusle rundt i hagen sammen med dem  :)

Men jeg får ikke tak i dem i Norge, er det noen av dere som har sendt til Norge før, som har mulighet til å gjøre det, og hvordan gjøres det?

takknemlig for svar :)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Rugeegg-sende til Norge
« Svar #1 skrivet: 21 nov-12 kl 18:57 »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ah09

• Norge
« Svar #2 skrivet: 21 nov-12 kl 20:23 »
Tusen takk :D Men vet du om noen som sender til Norge, som har Hedemora?

Skogsvilde

• -
« Svar #3 skrivet: 21 nov-12 kl 20:26 »
Tusen takk :D Men vet du om noen som sender til Norge, som har Hedemora?

Det kan jag tyvärr inte hjälpa med.

men kolla   www.blocket.se
Men inte nödvändigtvis.

ah09

• Norge
« Svar #4 skrivet: 21 nov-12 kl 22:56 »
tusen takk, skal forsøke  :D

Ronny

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 22 nov-12 kl 00:43 »
Att köpa via Blocket skulle jag nog vara försiktig med. Det är inte allt som är vad det utges för att vara.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 22 nov-12 kl 07:03 »
Samtidigt är det dit och hit till alternativ som genbanksansvariga för hedemora rekommenderar en att vända sig om man vill köpa avelsägg :-\ Jag vet för jag har frågat....Hon verkade vara av åsikten att "äkta" hedemora inte borde spridas utanför genbankerna....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ah09

• Norge
« Svar #7 skrivet: 22 nov-12 kl 08:24 »
Ja det var en vanskelig rase dette, har sendt mld til hver eneste annonse jeg har sett, men det er virkelig ikke mulig å få tak i de, skal visst ikke få denne drømmen oppfylt, får begynne å se på andre raser.. :/

Men tusen takk skal dere ha for god hjelp :) Setter stor pris på det :)
« Senast ändrad: 23 nov-12 kl 20:54 av ah09 »

Nybo

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 22 nov-12 kl 10:17 »
Hej

Jag har hedemora -ej genbank jag skickar avelsägg men först till våren pga årstid och sämre befruktning.
Mvh
Camilla

Skogsvilde

• -
« Svar #9 skrivet: 22 nov-12 kl 10:42 »
Ja det var en vanskelig rase dette, har sendt mld til hver eneste annonse jeg har sett, men det er virkelig ikek mulig å få tak i de, skal visst ikke få denne drømmen oppfylt, får begynne ås e på andre raser.. :/

Men tusen takk skal dere ha for god hjelp :) Setter stor pris på det :)
ikkje uppge drömmen, drömmar tar alltid tid att uppfylla.
Men inte nödvändigtvis.

Lolla

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 22 nov-12 kl 19:48 »
Vart i norge bor du?

jag bor i värmland nära norges gräns, har äckta hedemora från avelsägg men kommer inte kunna sälja kycklingar förän till våren då de kommer igång att lägga ägg och tuppen är mogen att befrukta ägg.

jag kan gärna skicka ägg till dig el om du vill ha kycklingar, vi har fött upp 3 kycklingar själva från avels ägg och de blir väldigt tama och mysiga =)

Ta vara på livet

ah09

• Norge
« Svar #11 skrivet: 23 nov-12 kl 18:16 »
Åååå  :o Jeg vil veldig gjerne kjøpe egg, gi meg et vink når dere er klare   :D :D :D

Jeg bor ved Bergen/Stavanger, altså helt ytterst mot kysten mot England, så har endel timer til grensen, men om jeg ikke får tak i før den tid, kjører jeg gjerne den biten for å få drømmen vår oppfylt :D

Lolla

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 23 nov-12 kl 21:43 »
jag letade själv länge efter hedemora, då hittade jag en kvinna här inne på alternativ som hade hedemora och hon bodde bara 1 mil från mig =)

så jag fick ägg av henne och kläckte fram 3 kycklingar, tyvärr kom den ena inte ut ur ägget men la in ett ica eko ägg, så har en oäckta höna från eko ägg köpta från affären, men tuppen är vit hedemora också har jag fyra hedemora hönor :)

Tänkte se om man har någon höna som är sugen att lägga sig på ägg till sommaren =)
annars kläcker jag nog en omgång i maskinen =)

finns det hedemorahöns i norge?
vad har ni för populära raser i norge?

Ta vara på livet

Nina W

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 26 nov-12 kl 16:19 »
Ja, jag har sex ækta Hedemora genbankshøns med intyg och två dito tuppar. Færgerna ær røtt, aprikos, silvergrått, svart, svart med brun krage, belgie lite gulbrunt i kragen, silver med mørk stjært. En vacker flock!  Det var mig som Lolla fick æggen av. Tyværr var det ju inte så høg befruktningsprocent, men det var på høstkanten och tuppen børjade bli gammal. Nu har jag honom  och de tre førsta Hedemorahønsen kvar + att jag nyss investerat i en stor tuppkyckling och tre høns från en besættning med spænnande gener. Och Lolla har køpt några høns från en annan besættning. Så om du hælften av æggen från mig och hælften från Lolla så får du en maximal egen genbank! Jag arbetspendlar till Oslo så jag skulle kunna skicka æggen med posten dærifrån, eller ænnu hellre bestæmma træff med någon som reser till Bergen. Jag har ingen lampa i hønshuset utan låter dom få en naturlig vintervila. Dessutom ær två av dom nya hønsen lite før unga, men senast i Mars så finns det ægg att få.

Den dær kycklingen som Lolla værpte fram från ett ægg som hon køpt på ICA kommer inte att lægga likadana ægg som Hedemorahønsen så det ær lætt att vælja bort dom! Ingen risk att du får blandras.
« Senast ändrad: 26 nov-12 kl 18:55 av Nina W »

Nina W

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 27 nov-12 kl 07:17 »
Nu har jag læst reglerna. Jag måste registrera mig som exportør, och det kostar inget. Men ett dagsfærskt veterinærsintyg ær sækert inte billigt. Jag bor 15 km från nærmaste veterinær så det blir reskostnad + inspektionskostnad.  Men tycker du det ær vært det och betalar så fixar jag det!

Dela detta:

* Inloggade just nu

197 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser