Hej
För drygt ett år sedan tog vi över fyra Derco höns (hybrider) som idag är 4 närmare 5 år.
Vi gav dem värpfoder första vintern.
Såg aldrig några spår av ruggning.
Sedan förra våren har de inte fått värpfoder. Endast korn, havre, vete, görnsaker, grönt utifrån, mask, matrester, majs, mm mm mm mm mm. You name it!
Nu är en av damerna nästan naken. Det har tagit en vecka. Hon tappar allt! Förra året inget.
Rent instinktivt vill jag tro att det har med den naturligare maten att göra- men ÄR det så?
Eller är det bara olika från år till år?
Den ena av de andra tre har jättefin dräkt - men hon har inte lagt ägg på länge. Hon har inte fått i sig kalken som funnits. Har jag kommit fram. Inte förrän jag gav dem hela äggskal... Ja - hon har ratat snäckskal och smulade äggskal. Nu börjar hennes ägg dock få tuuunnna skal... Istället för skinnägg.
Den tredje av damerna är lite ruggig hon med, men då hon har varit kal på ryggen en längre tid så börjar det nu växa fram nya fjädrar!
Har ni lagt märke till något liknande om ni gått över till annat än "värpfoder"?
Tilläggas ska kanske att hönsen går fritt i stor hage med tillgång till kompost med kompostmask. Och jag ger ibland köttrester, fettrens och annat från vår mat. Så protein är de inte utan nu heller.