Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad är närpeuduserart eko före?  (läst 1084 gånger)

vindensbonig

• Gäst
vad är närpeuduserart eko före?
« skrivet: 23 nov-12 kl 01:08 »
Ja undrar vad som är när produserat och eko  för er    för mig är det något som inte är längre bort än 30 mil max hur ser ni på saken ?

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #1 skrivet: 23 nov-12 kl 01:14 »
Närproducerat och eko är två helt olika saker. Ekologiskt är det när det är certifierat och odlat ekologiskt. Oavsett var det kommer ifrån.  Närproducerat är odlat i närheten, och för mig är det max 5 mil. Knappt det ens.

Vasa81

• Västergötland
SV: vad är närpeuduserart eko före?
« Svar #2 skrivet: 23 nov-12 kl 02:02 »
När odlat är samma län, eller om det är vanligt odlat, en av de närmaste inom 10-15mil.
Lokalt odlat är dock typ max en eller 2grannkommuner bort.
Så är det för mig.

Eko. ja det finns seritiferering osv, men för mig är det viktigast att inget som inte fanns för 100år sedan används. Hållbart i samklang med naturen. (växthus som värms utan olja osv)

johe71

« Svar #3 skrivet: 23 nov-12 kl 06:55 »
den här barnmatsburken visar ett problemet med begreppet närproducerad... för varken bananen eller mangon lär komma från sverige.... och Semper har en fabrik i sverige och säljer sedan sina "närpoducerade" varor i hela landet, Semper svarade bland annat så här på klagomålen " Det är tråkigt om orden närodlad och närproducerad förväxlas"

Det enda som faktiskt är fastslaget när det gäller ordet närproducerat är att en vara som tillverkas i en fabrik och sedan säljs över hela Sverige inte får kallas närproducerad. Det slog Marknadsdomstolen fast i ett ärende som gällde hundmaten Doggy. Därefter har även Semper ändrat etiketten på sin ekologiska barnpuré.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 27 nov-12 kl 09:53 »
Ekologiskt för mig är när det är certifierat som ekologiskt oavsett var det kommer ifrån. Närproducerat eller närodlat är ifrån länet och eftersom jag bor i ett av Sveriges minsta så är det max en sju, åtta mil bort.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

301 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser