Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken ras passar oss?  (läst 9899 gånger)

ullkofta

• Västergötland
SV: Vilken ras passar oss?
« Svar #20 skrivet: 28 nov-12 kl 10:36 »
Jaha, okej.

Ju mer jag läser om raserna som kan tänkas vara intressanta, tittar på youtube, läser på kennelsidor, läser fakta, och folks beskrivningar på forum och andra sidor så pekar kompassen mer och mer på finsk lapphund.. det känns liksom bara rätt när jag läser, och tiken jag träffat tyckte jag ju också om. Imorgon skall jag till en kennel och hälsa på finnar och prata om dem med uppfödaren :).

Roligt! man ska följa magkänslan oxå!

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 28 nov-12 kl 12:18 »
A, ska bli jättekul :D. Tänkte hälsa på hos en collie- och en keeshond-uppfödare också längre fram :).
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #22 skrivet: 28 nov-12 kl 13:40 »
Jaha, okej.

Ju mer jag läser om raserna som kan tänkas vara intressanta, tittar på youtube, läser på kennelsidor, läser fakta, och folks beskrivningar på forum och andra sidor så pekar kompassen mer och mer på finsk lapphund.. det känns liksom bara rätt när jag läser, och tiken jag träffat tyckte jag ju också om. Imorgon skall jag till en kennel och hälsa på finnar och prata om dem med uppfödaren :).

Av en händelse så börjar den likna den hund vi vill ha också. Lagom stor, verkar gå att jaga med, verkar vara livlig (utan att vara FÖR livlig), lagom mycket pälsvård osv osv osv. Dessutom finns en kennel inte så fantastiskt långt från oss. Tänka sig :) Nu ska bara familjen övertygas...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

ullkofta

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 28 nov-12 kl 22:48 »
A, ska bli jättekul :D. Tänkte hälsa på hos en collie- och en keeshond-uppfödare också längre fram :).

Vilken färg gillar du bäst? Här är en riktigt stilig http://lappenzelda.doggyblogg.se/du kan ju gissa vilken färg jag gillar bäst på hundar.

Förra året besökte jag My Dog i göteborg (3-5 januari) där finns MASSOR av hundar man se och tala med uppfödarna. Alla tycker ju dock att DERAS ras är finast  ;D

Gullebarnet

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 28 nov-12 kl 23:51 »
Jag tror nog att du får bestämma dig om du vill ha en hund som bor inne eller ute till att börja med, som nån skrev innan, en boskapsvaktande hund är ute med sin flock hela tiden, där har den sin gemenskap och sin uppgift.

Ska du ha hunden till sällskap, lite aktivitet osv så kommer den inte alls förstå varför den ska sitta ute i hönshuset på natten, ingen bra idé.

Tips på en bra sida där du kan läsa mer :)

http://www.boskapsvaktandehundar.se/

lycka till med hundletandet!

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 29 nov-12 kl 02:36 »
Så du menar att hunden inte kan lära sig att jaga iväg höken bara för att jag även kommer gå promenader, leta svamp och träna lite lydnad med den? Menar du att det inte går att förena att den har en arbetsuppgift och att den samtidigt fungerar som sällskapshund bara beroende av vart den sover?

Jag är inte ute efter en borkapsvaktande hundras/herdehund. Dessa har jag läst på ordentligt om och funderat allvarligt på, men kommit fram till att de helt enkelt är "för" självständiga och för skarpa för att ha här hos oss och bara för att vakta lite hönor. Vi behöver en både lättare och mjukare hund.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #26 skrivet: 29 nov-12 kl 02:51 »
lunnehund e inte något för er? jag tycker dom verkar mysiga
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 29 nov-12 kl 03:18 »
Ska kolla :)
haha, känns väl som en ras som använts till att jaga fågel inte passar jättebra till att vakta fågel.. Annars verkar den ju trevlig. Ska kolla lite mer vad den har för egenskaper - är ju lite kortfattat på skk.
« Senast ändrad: 29 nov-12 kl 03:25 av Paradisgården »

Gullebarnet

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 29 nov-12 kl 12:36 »
Jag menar att om ni ska ha en hund vars "flock" är ni i familjen som kommer den antagligen ha väldigt svårt att förstå varför den inte får sova med flocken.

Jag menar inte att va dryg på nåt sätt utan min intention är att bidra till tråden med min erfarenhet och mina kunskaper.

Kolla upp Australian Shepard, de verkar ha många av de egenskaper ni letar efter, sen är de ju superfina!

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 29 nov-12 kl 12:47 »
Jaha. Ja, det såklart. Men det är ju en sak som går att anpassa efter hunden - man märker ju snart hur individen fungerar. Skall läsa på lite mer om den biten.

Den har jag kollat på, men kom fram till att den nog är en lite för aktiv hund för oss. Men jag hör gärna mer om dem om någon här har erfarenhet av dem.

Gullebarnet

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 29 nov-12 kl 13:07 »
Jag vet mest att min käresta pratar mycket om dem, Aussien asså, och att det nog blir hennes nästa hund efter dem hon har nu :)

Jag vet att du skrivit att ni inte vill ha en för stor hund men när jag läser igenom tråden så tänker jag direkt nån sorts mastiff, vaktar bra, lätt att slappa och har ofta ett behagligt skall ;)

Welsh corgi kanske kan va nåt? Sjukt söta! Lite vall osv :)

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 29 nov-12 kl 13:23 »
Tack för alla tips :) Ja, jag har ju varit inne på mastiffer och liknande och tror säkert att de skulle passa i mentalitet och egenskaper, men de känns helt enkelt för stora och dräggiga... De flesta har ju också rätt lite päls och vår hund måste ha en päls som gör att den inte besväras av kyla.. :-\

De har jag kollat på också och de känns inte som "min" hund.

Dela detta:

* Inloggade just nu

144 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser