Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Få tag på adrenalinspruta  (läst 8849 gånger)

anette i bugared

• -
SV: Få tag på adrenalinspruta
« Svar #20 skrivet: 01 dec-12 kl 19:02 »
nu är jag inte så medecinkunnig men om man får en alvarlig allergisk reaktion (sån så att man inte kan andas) så måste man ju ha vård snabbt, då räcker inte på många ställen att ringa 112 då dom tar lång tid på sig. (senariot är då om man inte kan andas för då gissar jag att man inte kan svälja heller.
nu var det ju bara ett prio2 larm men senaste gången ambulansen var här så tog det ca 40 minuter och även om man skulle kunna halvera tiden på att köra fort (vilket jag tvivlar) så är 20 min lång tid utan att andas.

Vet man att man är överkänslig så skall man självklart ha en spruta hemma men det är trots allt ovanligt med så snabba allergireaktioner att man inte kan fördröja förloppet med tex Cortisontabletter så pass att man kommer till sjukhuset i tid. Här har jag saxat från en biodlarsida http://www.biodlarnakronoberg.se/bistick.htm Man räknar med att 0,4-1 % av befolkningen är allergiska mot bi- och geting­stick. I Sverige rapporteras två dödsfall varje år av sådana reaktioner varav getingstick står för 75 %.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

240 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser