nu är jag inte så medecinkunnig men om man får en alvarlig allergisk reaktion (sån så att man inte kan andas) så måste man ju ha vård snabbt, då räcker inte på många ställen att ringa 112 då dom tar lång tid på sig. (senariot är då om man inte kan andas för då gissar jag att man inte kan svälja heller.
nu var det ju bara ett prio2 larm men senaste gången ambulansen var här så tog det ca 40 minuter och även om man skulle kunna halvera tiden på att köra fort (vilket jag tvivlar) så är 20 min lång tid utan att andas.
Vet man att man är överkänslig så skall man självklart ha en spruta hemma men det är trots allt ovanligt med så snabba allergireaktioner att man inte kan fördröja förloppet med tex Cortisontabletter så pass att man kommer till sjukhuset i tid. Här har jag saxat från en biodlarsida
http://www.biodlarnakronoberg.se/bistick.htm Man räknar med att 0,4-1 % av befolkningen är allergiska mot bi- och getingstick. I Sverige rapporteras två dödsfall varje år av sådana reaktioner varav getingstick står för 75 %.