Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avliva hund  (läst 31250 gånger)

Malines här igen

• Gäst
Avliva hund
« skrivet: 03 jun-12 kl 11:17 »
Jag har funderat mycket kring akutavlivning av min hund. Han är stor och jätterädd för veterinären och när hans dag är kommen vill jag helst göra det själv, utan stress i lugn och ro. Har ingen större skjutvana.

Existens?

• Gäst
SV: Avliva hund
« Svar #1 skrivet: 03 jun-12 kl 11:21 »
Jag har funderat mycket kring akutavlivning av min hund. Han är stor och jätterädd för veterinären och när hans dag är kommen vill jag helst göra det själv, utan stress i lugn och ro. Har ingen större skjutvana.

Ta hunden i knät, eller favoritfåtöljen, eller var som helst, var hemma i trygg miljö och låt antingen veterinären ge en spruta, eller se om du själv kan få ge den första dosen så han somnar. Sen kan vet fullfölja.

Aldrig någonsin, att jag skulle kunna skjuta min livskompis sen kanske 13 år.

Fiat

• -
« Svar #2 skrivet: 24 nov-12 kl 21:33 »

Aldrig någonsin, att jag skulle kunna skjuta min livskompis sen kanske 13år

Vi hade en labbe som vi tog hem vet för att avliva. Vi matade honom med pepparkakor medan vetrinären gav honom sprutorna och det gick väl ganska bra men vi tyckte att det var jobbigt med väntan på vet och all planering runt. Nästa hund var en collie som vi åkte till vet.stationen med det gör jag aldrig om, sitta i väntrum  sen kom vi in han fick först lugnande sedan avlivningssprutan i ett litet rum. Sen att bära ut honom på gatan till bilen och köra hem var inte det roligaste. Sista gången var det vår taxblandning och då tog jag min stutsare 22lr och gick till skogen han var överlycklig och slutade sina dagar överlycklig. Visst va det jobbigt att göra det själv men av dessa tre så tycker jag det sista var det bästa för både min hund och mej.
MVH FIAT....

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 24 nov-12 kl 23:31 »
Läst men inte förstått, Fiat.  De flesta här tycker nog att man ska göra det så nära hemma som möjligt, för djurets skull, men vi brukar respektera dem som inte kan eller vill.

Men båda delarna?  "Aldrig någonsin" ... "det bästa för både min hund och mej"

Kanske du inte menar riktigt som det ser ut att stå?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Fiat

• -
« Svar #4 skrivet: 24 nov-12 kl 23:46 »
Det första va ett sitat  från Existens
.
Det ja mena va att jag har provat både att ha vet hemma ,att åka till veterinär och att göra det själv. Och att jag aldrig kommer att annlita veterinär någon mer gång.
MVH FIAT....

vindensbonig

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 nov-12 kl 23:50 »
Det första va ett sitat  från Existens
.
Det ja mena va att jag har provat både att ha vet hemma ,att åka till veterinär och att göra det själv. Och att jag aldrig kommer att annlita veterinär någon mer gång.
MVH FIAT....
Instämmer

Trollmor

• -
« Svar #6 skrivet: 25 nov-12 kl 00:11 »
Aha!  Tack för förklaringen!  :D  Då är vi ju till och med helt överens i sak.  :D

Existens!

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 nov-12 kl 00:22 »
Ja man gör ju som man vill. Men för mig finns det inte på kartan att skjuta min hund. Vad vet vi om vad dom förstår?  Avlivade en hund för några veckor sen. Satt med honom i famnen och klappade som vid vilket besök av vet som helst. Så en lugnande spruta så han somnade.  Han fick vara nära och känna min hand ända till slutet.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 25 nov-12 kl 00:41 »
Ja man gör ju som man vill. Men för mig finns det inte på kartan att skjuta min hund. Vad vet vi om vad dom förstår?  Avlivade en hund för några veckor sen. Satt med honom i famnen och klappade som vid vilket besök av vet som helst. Så en lugnande spruta så han somnade.  Han fick vara nära och känna min hand ända till slutet.
Jo vist alla är vi olika ja före drar sista promenaden och ett piller bakom örat  sen så slipper man ju släpa hem djuret i från vett utan kan gräva ner snabbt . Då ja tror och även sett att  det tar tid innan hunden är död  konstaterad död .Gör man det skälv så ske det omedelbart  vilket ja tycker är lättare även om det också är jobbigt så tycker ja det är lättare än att sitta hos en vett .Men som sagt alla är vi olika

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 26 nov-12 kl 02:25 »
Naturligtvis kan vi inte veta vad de förstår.  Min tro är att det vi känner, det känner de av.  Om människan är rädd eller liknande, så blir hunden det också.

Förmodligen kan hundar och andra djur lära sig att känna igen grejorna, därav den gamla regeln att "aldrig slakta ett djur i annat djurs åsyn".

Och se upp för oseriösa avlivare!  jag har just fått veta det här:

http://hittekatter.ifokus.se/articles/4f87c6ebd4ebea2bdb00282a-avlivning-med-kloroform

Och:  "Det finns samvetslösa veterinärer som avlivar med ett medel som ger hemska smärtor innan döden inträder."  Detta är endast hörsägen, men upp bör man se!

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #10 skrivet: 26 nov-12 kl 03:27 »
avliva min första hund med spruta i onsdags. har tappat hund på op bordet, död själv i sömn, haft vän som skjutit och måste säga av dom 2 sätt man kan avliva på så är skjuta bäst för gu va jobbigt det var att ta bort med spruta. nu så gjorde vi det hemma för aldrig att jag skulle avliva borta men först fick hon spruta och så fick vi vänta och hon kräktes och hade sig sedan när hon låg ner peta vet flera gånger i ögat och sedan gav han sprutan i hjärtat och då såg jag hur hon slött visade tänderna så visst gjorde det ont. allt vart så himla jobbigt och utdraget. vår hund vi tog bort med geväret var överlycklig in i det sista för han trodde han skulle ut och jaga och vår bekant sköt när han stannade upp och sniffade i luften så då stod han still och han la den på rätt ställe för det var långt ifrån första gången han tagit bort djur så fort och precist vart det. Att det vart spruta denna gången vart helt enkelt för att vet ändå skulle vara här och vi tvekade på om vi skulle skjuta henne men nu är jag säker till nästa gång, helt klart geväret.

om man är osäker på om hunden ska stå still så ta med en stor bit kött så står hunden still när den äter och så dör den nöjd och glad =)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 26 nov-12 kl 03:44 »
 :'( :'(

Att peta i ögat brukar antas visa om det finns något medvetande över huvud taget.  Hornhinnan är så känslig, så ögonlocken stängs om det finns medvetande/känsel.  Så man kan nog hoppas ändå att din hund inte kände sprutan i hjärtat.  Den brukar vetr sätta dit "bara" för säkerhets skull.  Om det går som det ska, är hunden redan död då.  Jag förstår faktiskt inte hur hon kunde röra på läpparna när hon inte rörde på ögonlocken.

Men det finns fördelar och nackdelar med alla metoder.  Om skottet tar fel blir det inte heller bra.  Kött vill jag inte rekommendera; en hund eller gris som äter rör för mycket på huvudet.  De hundar jag har skjutit var så sjuka, att jag bar tog den i knät och kelade, och då la den ner huvudet så att jag kunde skjuta.  (Jag använder bultpistol.)  Grisar står stilla och fint med huvudet om de får något gott att dricka, exempelvis mjölk.  Men hundar rör på huvudet när de dricker också.

När du skriver "tappat hund på op bordet" menar du "förlorat" då?  Inte tappat hela hunden så den föll ner på op bordet?

tomkin26b

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 26 nov-12 kl 06:28 »
GÅ TILL VETERINÄR FÖR AVLIVNING - GE HUNDEN ETT SMÄRTFRITT SLUT UTAN RISK FÖR PLÅGOR !!!! ALLT ANNAT ÄR RENT NONSENS !!!

vindensbonig

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 26 nov-12 kl 06:45 »
GÅ TILL VETERINÄR FÖR AVLIVNING - GE HUNDEN ETT SMÄRTFRITT SLUT UTAN RISK FÖR PLÅGOR !!!! ALLT ANNAT ÄR RENT NONSENS !!!
Du vet inte va du pratar om tyvärr . Varför ska hunden behöva sitta hos en vett och där till plågas med både klippmaskin och spruta innan hunden somna och alla känslor som vi  har  å så får vi bära hem vår kamrat men fy va hemskt.så ja fattar inte var för vi ska plåga oss skälva heller med sånt .Och inte ska någon o kunnig sitta prata skit i saken det dom inge vet om utan bara vara elak och va dömande .
« Senast ändrad: 26 nov-12 kl 07:03 av mummrick »

Nina W

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 26 nov-12 kl 07:16 »
Før hunders del tycker jag det låter bæst att bli skjuten. Før ægarens del kan det nog kænnas mindre brutalt att den blir avlivad med spruta. Jag har bara haft en hund och hon var rædd før veterinærer pga hon var inlagd på djursjukhuset en gång i sin ungdom. (Vet inte riktigt vad som skræmde henne dær, antagligen mest att bli øvergiven av oss.) På ældre dagar så øvertog mina førældrar henne och då hon blev sjuk så blev det avlivning hos veterinær. Sedan ångrade jag mycket att jag inte la mig och och skickade dit en bekant som ær jægare istællet! Då hade hon sluppit vara rædd. Jag læt avliva min førsta hæst med bultpistol, men jag har assisterat då en annans hæst blev avlivad med spruta och jag sæger samma dær - att skjuta ær bæst før då dør den øgonblickligen.
« Senast ändrad: 26 nov-12 kl 16:00 av Nina W »

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #15 skrivet: 26 nov-12 kl 09:28 »
Problemet tycks ju vara att det finns så många klantiga vet. Eller går ni till den billigaste helt enkelt?  Vi har rätt många hundar och därmed blir det en hel del avlivat med åren. Har aldrig upplevt de problemen ni beskriver. Alla har somnat helt stilla. Men visst. Vi går ju inte till vem som helst.   

Lena i Fjollträsk

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #16 skrivet: 26 nov-12 kl 10:00 »
Problemet tycks ju vara att det finns så många klantiga vet. Eller går ni till den billigaste helt enkelt?  Vi har rätt många hundar och därmed blir det en hel del avlivat med åren. Har aldrig upplevt de problemen ni beskriver. Alla har somnat helt stilla. Men visst. Vi går ju inte till vem som helst.

Inte heller jag har upplevt något av det folk pratar om här. Kanske beroende på att smådjursveterinärer i storstan är väldigt vana avlivare? Ingen av mina hundar har varit rädda för vettis heller.

tinna.m

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 26 nov-12 kl 10:05 »
Ingen som tycker det är normalt att djur självdör av ålderdom, dvs utan akut sjukdom?
Jo. det är stor skilnad på vet och vet.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Halte

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 26 nov-12 kl 10:10 »
Ingen som tycker det är normalt att djur självdör av ålderdom, dvs utan akut sjukdom?

"Normalt" är det väl på sätt och vis, men det känns inte särskilt schysst oftast att låta det gå så pass långt.

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #19 skrivet: 26 nov-12 kl 10:22 »
Jodå, en pigg åldring som pga ålder somnar in hemma, det vore väl nåt att drömma om. Men tyvärr kommer många krämpors med åren och jag som djurägare har ett ansvar att se till att mina djur får ett värdigt liv och en värdig död.
Jag försöker se till att det finns livskvalitet till slutet.
Så skulle jag själv vilja ha det nämligen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

231 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser