Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dvärgget som kastat?:(  (läst 8468 gånger)

gnets

• Småland
SV: Dvärgget som kastat?:(
« Svar #40 skrivet: 14 jan-13 kl 20:25 »
Har du fått veta något mer om proven?

Vi har inte fått reda på nått så direkt. Hon sa att dom inte kunde hitta något som var fel utan sa att enligt dom som var det normala kastningar. Även om det kanske inte tillhör det normala eller vad jag ska säga.

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #41 skrivet: 15 jan-13 kl 08:03 »
Tur i oturen då.
Tack för att du svarar. Det är lite tråkit när trådar slutar o lösta för de som läser. Man vill ju gärna lära sej och förstå mer. Det är ju inte så lätt med info om dessa djur när kunskapen finns hos så få. Sen känns ni ju här som lite vänner som man bryr sej om också.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

gnets

• Småland
« Svar #42 skrivet: 17 jan-13 kl 22:20 »
Tur i oturen då.
Tack för att du svarar. Det är lite tråkit när trådar slutar o lösta för de som läser. Man vill ju gärna lära sej och förstå mer. Det är ju inte så lätt med info om dessa djur när kunskapen finns hos så få. Sen känns ni ju här som lite vänner som man bryr sej om också.

Åh ja jag håller med dig. Många gånger jag sökt efter ntt specifikt och hittat halva trådar typ, man vet inte vad som hände för att trådstartaren slutat svara typ. Ganska trist. Och verkligen trist när det gäller just getter Då som du skriver att kunskapen inte finns hos så många. Utan aternativ så vetti katten hur vi hade löst eller tacklat många av de problem vi stött på.

gnets

• Småland
« Svar #43 skrivet: 19 jan-13 kl 17:59 »
Idag fick tyvärr akut avliva Ännu en get. Också en av dom som kastat tidigare. Samma symptom som Maj, dvs hittade henne liggandes, skrikandes och utan någon kraft att stå.   :'( :'( :'( :'(

Alltså vad fan kan det vara?! Är så ledsen.. Känns som att vi har gjort allt vad vi kan för att dom ska må bra och få i sig allt dom behöver.. Sen har en del även fått som vårtor eller blåsor på nosen och nosryggen. Inget som vätskar sig eller blöder. :'( känns som att allt bara är åt helvete här rent ut sagt. Hela tiden är det något:(

Ska ringa SVA och se till så att dom kör mer prover på blodproverna vi skickade in.

Sussilo

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 19 jan-13 kl 22:41 »
Verkligen tråkigt! Men vad det än beror på så är det inte ert fel . Ni har gjort allt som ni har kunnat. Gå på SVA igen! Ni hade ju kontakt med K. Hammarberg när det gällde bocken. Skulle det vara idé att litet försynt försöka kontakta honom för tips?

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #45 skrivet: 20 jan-13 kl 13:44 »
En fundering: Kunde SVA helt säkert utesluta listerios som orsak till kastningarna? Att jag frågar beror på att jag läst i vet. Hammarbergs kompendium att listerios har en encefalitisk form, som ger sig på getens hjärna och kan orsaka hel eller halv ansiktsförlamning men även att geten blir liggandes och inte kan resa sig upp!
Har ni sett över utfodringen, alltså köpt in syrat ensilage eller bra hö för att ta bort risken för att getterna får i sig listeriabakterier?

Blåsorna kan vara orf, smittsamt munskorv. Det är inte dödligt, men smittade getter kan få ont runt munnen och svårt att äta och därmed gå ner i vikt. Håll koll så inte blåsorna blir boplatser för otrevliga bakterier. Om inga bakterier får fäste läker blåsorna ut inom 3-4 veckor. (Jag fortsätter läsa innantill i kompendiet :P .)

Hoppas getterna mår bättre snart, de har verkligen drabbats hårt, men ni människor gör vad ni kan och det är glädjande!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Sussilo

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 20 jan-13 kl 16:36 »
I eftermiddags satt jag och läste om den encefalitiska formen av listerios och skulle just skriva om det, men nu slapp jag! Tack Skräpis för dina kloka ord!

Dela detta:

* Inloggade just nu

118 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser