Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dvärgget som kastat?:(  (läst 8480 gånger)

gnets

• Småland
Dvärgget som kastat?:(
« skrivet: 30 nov-12 kl 12:34 »
Ena tråkigheten efter den andra känns det som.. Hittade två stycken döda killingar i ligghallen nyss.. Maj en afrikansk dvärgget som fått. Men vi väntade oss inte att hon skulle killa först tidigaste slutet på december då vår bock kom den 19 juli i år. Hon måste väl ändå ha kastat eller? Dom var blöta fortfarande men hon verkar ha fått bort hinnor och sånt iaf..

Nått särskilt jag ska tänka på ang. Maj nu? Hn verkar pigg och ser hel ut därborta, lite blodig i svansen och runtomkring men inte mycket.

Sussilo

• Gäst
SV: Dvärgget som kastat?:(
« Svar #1 skrivet: 30 nov-12 kl 13:00 »
Ledsamt! Har hon inte gått med bock innan hon kom till dig, så har hon kastat nu. Jag skulle mjölka ur råmjölken och frysa in i små portioner. Är guld värt att ha om något skulle krångla med en nyfödd killing. Är geten frisk för övrigt är det juverhälsan med mjölkning du får hålla koll på nu.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 30 nov-12 kl 13:00 »
Åh, så synd :'( !
Då var alltså killingarna födda minst 2-3 veckor för tidigt (om ni inte haft någon annan bock som hon kan ha träffat före 19 juli).
Håll koll så att efterbörden kommit ut, ibland kan ju getterna äta upp efterbörden rätt fort, så titta till henne ofta. Sen behöver Maj troligen mjölkas om hon har börjat sätta juver. (Ett tecken på att det blivit en plötslig kastning är att hon inte börjat sätta juver.)
Om hon är van vid mjölkning kommer hon att stå stilla och tycka det är behagligt att bli mjölkad, och du kan spara råmjölken som kommer nu de första 3 dygnen efter killningen, frys in mjölken i små burkar eller påsar. ½-1dl är lagom i varje, en vet aldrig när du eller någon annan kan behöva råmjölk! (Detta gäller om Maj i övrigt är frisk. CAE och vissa andra getsjukdomar sprids via mjölk.)
Är Maj inte van vid mjölkning får du koncentrera dig på att få ut mjölken så att juvret blir tomt, den eventuella uppsamlade mjölken får du väl ge till någon katt eller så. Kraftfoder är en bra muta för att få en skäggig dam att stå still!

Vi får hoppas att det inte blir fler kastningar. Skulle det ändå, hemska tanke, bli det är listerios eller toxoplasmos att misstänka och du bör kontakta veterinären som var kompis med Kalle Hammarberg.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

gnets

• Småland
« Svar #3 skrivet: 30 nov-12 kl 13:33 »
Tack för snabba svar!

Hon började sätta juver för en vecka sen typ. I get jättejuver men ändå sågat det syns att det börjat fyllas upp.
Hon har inte blivit mjölkad innan och är väl kanske inte den mest närgångna i flocken, men ska försöka mig på att mjölka ur henne..

Har inte hittat någon moderkaka iaf.. Men hon kan ju lika gärna ha ätit upp den.. Får hålla lite koll men antar att den inte kommer ut massa timmar senare utan ändå ganska tätt inpå killingarna?

Men om om mot förmodan inte skulle fått ut den, visar det sig genom att hon får feber eller nått då? Så vet vad jag kan hålla koll på iaf. För är ju inte lätt att veta annars.

Hur gör ni andra som har getter på lösdrift, tar ni in dom ett tag innan dom är beräknade att killa i box eller nått? Lättare att hålla koll då ju och även lite varmare. Vi hade ju tänkt ta in maj om nån vecka eller så..
Maj är väl den vi var mest säkra på när hon skulle ha för bon brunstar när han kom och syntes väl flera gånger att bocken fick till det.
Dom andra är vi mer osäkra på exakt när dom ska ha och det oroa mig lite. Får väl plocka in dom med.

Sussilo

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 30 nov-12 kl 20:43 »
Efterbörden ska komma ut inom 12 timmar. Därefter räknas den som kvarbliven och skapar problem.
Getter som killat tidigare och varit bra mammor klarar att killa i lösdrift. Men en stor del av dödsfallen bland getter/killingar är relaterade till just födseln. Man ska inte skilja en get från flocken, bättre att göra en avbalkning av grindar osv inne hos flocken för den get som ska killa. Då kan de se, lukta och höra varandra. Särskilt de lågrankade getterna och förstföderskorna kan behöva en egen skyddad vrå att föda i och knyta an till killingen.

gnets

• Småland
« Svar #5 skrivet: 30 nov-12 kl 21:25 »
Efterbörden ska komma ut inom 12 timmar. Därefter räknas den som kvarbliven och skapar problem.
Getter som killat tidigare och varit bra mammor klarar att killa i lösdrift. Men en stor del av dödsfallen bland getter/killingar är relaterade till just födseln. Man ska inte skilja en get från flocken, bättre att göra en avbalkning av grindar osv inne hos flocken för den get som ska killa. Då kan de se, lukta och höra varandra. Särskilt de lågrankade getterna och förstföderskorna kan behöva en egen skyddad vrå att föda i och knyta an till killingen.
Tyvärr så har jag ingen aning om den kommit ut eller inte. Hon är pigg och äter dricker, verkar inte bekomma henne någonting det som har hänt, hon är precis som vanligt.

Okej... Varför jag hade velat ta in dom när det börjar närma sig är att några är förstföderskor plus att det är "fel" årstid att föda nu  med minusgrader. Lösdriften är inte jättelångt från huset men stallet är närmare och mycket lättare att hålla koll på ifall någon ska ha. Vill kunna finnas lätt tillgänglig ifall någon inte tar hand om killingen eller nått annat skulle inträffa.. Tänker det är så kallt med nu när dom flesta ska ha..

Sussilo

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 01 dec-12 kl 09:23 »
Personligen håller jag med dig, gnets. Av det som kan gå snett vid killningen med tråkiga följder, kan det mesta avhjälpas om man finns i närheten. Jag skulle ta in dem, åtminstone förstföderskorna, och skärma av den som ska killa med grindar/spjälstaket. Det är inte alltid en förstöderska fattar att den där våta, slemmiga klumpen som ligger där är hennes unge. Mamman kan strunta i att ta hand om killingen t.o.m. vara elak med den, de nyfikna kompisarna kommer fram och antingen "hjälper till" att slicka den eller är dumma osv. Att finnas till hands vid födslarna är bäst när det gäller getter, enl min uppfattning.

Det är inte alltid man hittar efterbörden, den kan vara uppäten. Håll ett öga på geten och ta tempen vid minsta tecken på förändring.
« Senast ändrad: 01 dec-12 kl 09:29 av Sussilo »

gnets

• Småland
« Svar #7 skrivet: 05 dec-12 kl 21:18 »
Maj mår bra och är som vanligt..

Dock precis varit ute och upptäcker att ännu en get kastat.. Två små killingar. Inte lika långt gångna då dom är mindre och endast fått lite lite päls.
Får ringa vet imorn. Vad gör man om det listerios el. Toxoplasmos?

gnets

• Småland
« Svar #8 skrivet: 05 dec-12 kl 21:19 »
Båda som kastat är förstföderskor och hade tvillingar om det är utav någon betydelse..

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 06 dec-12 kl 10:52 »
Vad tråkigt att höra :-\.
Det finns en massa som kan göra att de kastar eller vad det heter. Kanske det är dax för lite provtagning. Listeria eller vad det nu heter. Samma som gör att gravida kvinnor inte ska hantera kattlådor och oastoriserad mjölk eller hantera getter eller foster när de kastat mm.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

gnets

• Småland
« Svar #10 skrivet: 06 dec-12 kl 11:15 »
Min sambo har pratat med Kalle hammarberg idag och det verkade som på han att vi inte skulle måla fan på väggen, utan att det var inte alls en omöjligt att dom kastat för att vi nyss fick avliva en av våra andra getter på grund av urinsten. Han sa att getter tydligen är. extremt känsliga vid sådana förändringar. Pratade även med en annan vet. Som sa också att det inte är ovanligt att dom kastar och han kände att det inte fanns nått direkt att göra i nuläget.

Däremot sa Kalle att vi kunde och borde kontakta SVA för att skicka in fosterna för Provtagningar mot bl.a. Schmallenbergsviruset eller hur det stavas. SVA ville tydligen ha in kastade foster så vi försöker få tag i dom.

Hoppas att det inte blir mer tråkigheter nu..

gnets

• Småland
« Svar #11 skrivet: 06 dec-12 kl 11:28 »
Åh jag som är gravid.. Får nog ringa barnmorskan imorn och ta ett prov om jag är immun. Det är ju jag som har hanterat fosterna men har haft handskar iofs... Men jag är väldigt nära mina getter med pussar och kel.

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 06 dec-12 kl 12:26 »
Kan nu ha fel så inte måla >:D på väggen.
Det är du som är imun inte ditt foster. var försiktig :-* och läs på så inget händer med dej.
Det var just Kalle Hamberg som sa det till oss på kursen i Bollnäs.

gnets

• Småland
« Svar #13 skrivet: 06 dec-12 kl 12:31 »
Jordbruksverket ska skicka ut en distriktare som kommer och ta blodprov på mammorna och tar fosterna med sig för undersökningar. Jordbruksverket har målat fan på väggen och säger att vi har en " oidentifierad smitta" och måste skydda oss därefter som sig bör..  Är väl bra att det kollas upp..

Eva, men ja det är ju sant, hjälper ju inte bebis i magen om jag är immun. Får väl ringa dom och rådfråga ändå..  Alltså vilken soppa.

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 06 dec-12 kl 14:00 »
Hoppas nu det är som Hamberg tror att getterna blev upprörda och att det är det som är orsaken. Det verkar som ni haft er del av elände. Så nu tycker distriktarna att det är kul o komma. De var inte lika angelägna när stackars Dunder behövde hjälp.

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
« Svar #15 skrivet: 06 dec-12 kl 18:08 »
Bra att ni pratat med Kalle Hammarberg!

Listeria är en jordbakterie som finns lite varstans. Getterna blir vanligen smittade genom att äta dåligt ensilage/hösilage. Det är inte säkert att fodret luktar illa eller ser konstigt för att det innehåller listeria! Hö är säkert att ge, eftersom bakterierna inte trivs i den torra miljön. Ensilage ska vara syrat med ex.vis myrsyra, listerian dör när omgivningen är kemiskt sur. Bakterierna finns i mjölken, och kan på så vis smitta även människor som dricker av den opastöriserade mjölken. Listeria har som du vet samma otrevliga risker på människa som på get, du kan få missfall om du blir smittad - håll inte på med getterna som kastat eller deras foster!

Toxoplasma är en parasit som ofta finns hos möss och andra smågnagare, katter får i sig parasiten när de äter upp sina byten. Katter smittar innan de själva fått immunitet, d v s upp till 6-7 månaders ålder. Det är katternas bajs som är smittkälla om katterna skiter i hö- eller sädesbingar. Har du någon ungkatt hemma? Äldre katter är inte smittbärande (även om en får lära sig på MVC att alla katter är jättefarliga). Om du själv har fått toxoplasma innan du blev gravid har du redan immunitet, och det föreligger ingen fara för bebin i magen - men har du inte immunitet är det farligt! Toxoplasmos kan leda till att getter kastar och människor får missfall, och det är ytterligare en anledning till att du inte ska hålla på med getterna eller fostren fler gånger.
(Nej, jag vill inte skrämmas, det är ju en massa förbud ändå när en är gravid, men var försiktig nu framöver! Bra att du hade handskar på dig!)

Hoppas obduktionssvaren kan ge besked om vad det är för fel. Det är aldrig roligt när killingar dör, men det kan kännas lättare om en faktiskt vet vad det berodde på, och kanske kan förhindra att det händer igen. Kram på dig, gnets!

gnets

• Småland
« Svar #16 skrivet: 06 dec-12 kl 21:17 »
Tusen tack för era svar, lite klokare är jag nu..

Tyvärr så är det något som är galet, tredje kastningen nu ikväll.. Precis inkommen :/ jag har hållet mig på avstånd och sambon inspekterat fostren och mamman. Även hon förstföderska.
Antar att vi får svar efter obduktionen.. Känns som att nu går vi bara och väntar på att alla ska kasta :'( :'( :'(

Jag börjar bli orolig över mig själv och bebis i magen så blir att ringa BM
Imorgon.

Sussilo

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 06 dec-12 kl 21:43 »
Du gör rätt i att inte hantera getter, foster, efterbörd osv nu. Har för mig att du fått ta hand som denna mer eller mindre vanvårdade getflock? Svårt att veta vilka brister som kan finnas där. Det viktigaste nu är att du tar det lugnt och tar hand om bebis i magen och dig själv  :-* Distriktaren och labbet får sköta sin del.

Tillägg:
Hoppas samtalet med BM gick bra.
Vilken typ av hö äter getterna och hur är kvalitén på det? (Men rota eller lukta inte i höet nu!)
« Senast ändrad: 07 dec-12 kl 20:40 av Sussilo »

gnets

• Småland
« Svar #18 skrivet: 07 dec-12 kl 22:03 »
Du gör rätt i att inte hantera getter, foster, efterbörd osv nu. Har för mig att du fått ta hand som denna mer eller mindre vanvårdade getflock? Svårt att veta vilka brister som kan finnas där. Det viktigaste nu är att du tar det lugnt och tar hand om bebis i magen och dig själv  :-* Distriktaren och labbet får sköta sin del.

Tillägg:
Hoppas samtalet med BM gick bra.
Vilken typ av hö äter getterna och hur är kvalitén på det? (Men rota eller lukta inte i höet nu!)

Ja en stor del av vår flock kom som vanvårdade och beslagtagna av polisen..så man vet aldrig:/ dom äter vårat egna hösilage som vi slog i somras. Tycker kvaliteten varit bra förutom några balar fåglarna varit på så det möglat men dom har vi ju givetvis inte gett. Innan har vi gett dom Hö men iår var inget bra höår häromkring,massa regn:/
Men kan faktiskt ärligt säga att jag tror inte det beror på fodret då jag som sagt tycker att det varit bra. Men visst, man kan ju missa.

Tog prover för att kolla toxoplasmos, sen fattade jag det som att dom skulle göra en odling om listeria med. Min BM hade inte sådär jättemycket att säga tyvärr då hon menade på att skulle det visa något så är det läkare som får gå vidare med det.
Tack snälla för omtanken!

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
« Svar #19 skrivet: 08 dec-12 kl 08:07 »
Usch, så hemskt, gnets :'( !
Är det fler getter som är dräktiga kvar? Din sambo ger dem väl selen isf?

Om det nu är listeria, bör ni kanske redan nu ta reda på om det finns någon i närheten som har hö eller syrat ensilage att sälja.

(Jag har oxå haft killingar som dött och några dödfödda, men allmogegetterna har tyvärr en hög killingdödlighet, har jag fått lära mig. Har även skickat in en killing till obduktion hos SVA, men resultatet var negativt. Jag har inte hört talas om att dvärggetterna skulle ha problem med hög killingdödlighet eller inavelsdepression.)

Dela detta:

* Inloggade just nu

146 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser